Αναγωγή του βλέμματος: Έκθεση του Σπύρου Κωτσαλά στην γκαλερί Ευριπίδη

Η απαράμιλλη ομορφιά του ελληνικού τοπίου και η μοναδικότητα της ανθρώπινης παρουσίας πρωταγωνιστούν στη νέα έκθεση ζωγραφικής του Σπύρου Κωτσαλά, «αναγωγή του βλέμματος», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 15 Ιουνίου στη Γκαλερί Ευριπίδη.

Η ζωγραφική του Σπύρου Κωτσαλά κινείται ενάντια σε κάθε τι επιτηδευμένο δίνοντας έμφαση στην ακατέργαστη δύναμη του τοπίου και στην ομορφιά της ανθρώπινης παρουσίας, διδάσκοντάς μας έναν νέο τρόπο για να βλέπουμε ακόμα και τα πιο συμβατικά τοπία.

Η δύναμη της εικαστικής του γραφής σε συνδυασμό με την αφοσίωσή του στο ελληνικό τοπίο, είτε αστικό είτε φυσικό, και η καθαρή και λιτή αποτύπωσή του, μας οδηγεί στις ρίζες και στην παράδοση της Ελληνικής ζωγραφικής.

Το σχέδιό του λειτουργεί ως μέσο για την σχηματοποίηση του κόσμου, που τον περιβάλλει, με στόχο να αποδώσει αυτά που τον συγκινούν, χωρίς να επιζητά την τέλεια απεικόνιση αλλά την αμεσότητα και την πηγαία εκφραστικότητα.

Στα αστικά του τοπία, πρωταγωνιστούν τα προσφυγικά μπαλκόνια του Νέου Κόσμου, που μοιάζουν να ανοίγουν ένα «παράθυρο» διαφυγής μέσα από τις φιγούρες που εμφανίζονται κάθε φορά να πρωταγωνιστούν στον χώρο. Μια άμεση αποτύπωση του αστικού τοπίου, με έντονο αφηγηματικό χαρακτήρα, που αναδύει μια «νέα πόλη πίσω από την πόλη».

Την ίδια στιγμή, τα πρόσωπα, του Σπύρου Κωτσαλά εντυπωσιάζουν με την εκφραστικότητα και αμεσότητά τους, την οποία επιτυγχάνει με την αυτονόμηση της φιγούρας και την αρμονία των χρωμάτων, διαμορφώνοντας μια προσωπική θέαση των προσώπων και των συναισθημάτων τους.

Εξίσου απέριττη και απαλλαγμένη από κάθε τι υπερβολικό και η απεικόνιση του τοπίου της ελληνικής υπαίθρου. Στόχος του καλλιτέχνη δεν είναι να προκαλέσει ή να σοκάρει αλλά να αποδώσει την ένταση και την ζεστασιά του ελληνικού φωτός πάνω στην ελληνική γη, αγγίζοντας την αισθητική παράδοση της Βυζαντινής τέχνης  αλλά παραμένοντας πιστός στην δική του όραση του τοπίου.

Η παραστατική και χωρίς καινοτόμους τρόπους χρήση των ζωγραφικών μέσων, που συνυπάρχει διαλεκτικά με μνήμες και οπτικά βιώματα, οδηγεί σε έναν αυθορμητισμό της έκφρασης, για τον οποίο διακρίνεται ο Σπύρος Κωτσαλάς. Αψηφώντας συχνά τους νόμους της προοπτικής εκφράζει μια ατμόσφαιρα και ένα τοπίο τόσο οικείο, που προκαλεί τον θεατή να λειτουργήσει ως «αναγνώστης» αναζητώντας την δική του αλήθεια πίσω από τις εικόνες.

Όπως επισημαίνει η ιστορικός Τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση: «Εστιάζοντας στο τρίπτυχο «άνθρωπος, φύση, αστικό τοπίο», ο Σπύρος Κωτσαλάς επινοεί και διαμορφώνει ζωγραφικά εικόνες γεμάτες χρώμα και πλαστικότητα, επιλεκτικά περιγραφικές, στοχεύοντας στην αναγωγή του βλέμματος και σε έναν ανοιχτό διάλογο με τον θεατή» και προσθέτει :

« (…)Ο Κωτσαλάς επιφορτισμένος με το αίσθημα της ευθύνης του σύγχρονου δημιουργού, του δεινού μάστορα των χρωμάτων, του απόλυτου γνώστη στη χρήση των υλικών αλλά και της εξαιρετικής ευχέρειας σε διάφορες τεχνοτροπίες, καθιερώνει μέσα από τη θεματογραφία του την αισθητική της προσωπικής του γραφής και της ατομικής καλλιτεχνικής του ταυτότητας».

Σπύρος Κωτσαλάς

Ο Σπύρος Κωτσαλάς γεννήθηκε στο Μύτικα  Χαλκίδας το 1960. Φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών 1985-1990 με δασκάλους τον Βαγγέλη  Δημητρέα  και τον Νίκο Κεσσανλή. Αποφοίτησε με άριστα.

Έργα του βρίσκονται στη συλλογή του Υπουργείου  Πολιτισμού, στην Πινακοθήκη Κομοτηνής, στο κέντρο σύγχρονης τέχνης της Osaka, και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ