Από τις 3 Νοεμβρίου 2024 έως τις 15 Απριλίου 2025, ο κινηματογράφος Άστορ διοργανώνει τη δράση “Αναλύοντας την Οθόνη: Κινηματογραφικές Συνταγές για Ψυχική Ευεξία”. Η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τους κινηματογράφους Kaunas Cinema Center (Λιθουανία) και Cinema Arta (Ρουμανία) και εντάσσεται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Collaborate to Innovate – Europa Cinemas.
Το “Αναλύοντας την Οθόνη” στοχεύει στην ανάδειξη του κινηματογράφου ως εργαλείου ψυχικής και συναισθηματικής φροντίδας και τον προσεγγίζει ως ένα ισχυρό μέσο κατανόησης του κόσμου και έτσι, αυτογνωσίας.
Κατά τη διάρκεια της δράσης θα πραγματοποιηθούν 10 προβολές ταινιών οι οποίες θα συνοδεύονται από συζητήσεις με το κοινό που θα επιμελούνται και θα συντονίζουν ακαδημαϊκοί κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών.
Πρόγραμμα των προβολών του 2024:
03/11 στις 15.15
Άγριες Φράουλες του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Συζητά ο Ορέστης Διδυμιώτης
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Οι «Άγριες Φράουλες» αποτελούν ένα συγκινητικό road movie περιπλάνησης στα υπαρξιακά ερωτήματα της ζωής• ένα εσωτερικό ταξίδι ενδοσκόπησης, αναστοχασμού και αυτοκριτικής.
Ο Ορέστης Διδυμιώτης (γεν. 1985) είναι διδάκτορας του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών, με μεταπτυχιακές σπουδές στις κοινωνικές επιστήμες στο London School of Economics (LSE) και στο Birkbeck στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Έχει ασχοληθεί με την κριτική κοινωνική θεωρία, την εκπαίδευση και τη δημοκρατία, ενώ έχει εργαστεί ως επιστημονικός συνεργάτης σε ερευνητικά και επιμορφωτικά προγράμματα.
10/11
Ανωτέρα βία, του Ρούμπεν Έστλουντ
Συζητά ο Γεράσιμος Κουζέλης
Στην «Ανωτέρα βία» μια στιγμή πανικού έρχεται να μεταβάλει ριζικά τη φαινομενική γαλήνη μιας σχέσης, να αποσταθεροποιήσει την εικόνα εαυτού των μελών της, την οικογενειακή τους κανονικότητα αλλά και τον κοινωνικό ορισμό των περιστάσεων. Παγιωμένες συνθήκες αποδεικνύονται εξαιρετικά εύθραυστες, οι αξίες που υποτίθεται πως τις θεμελιώνουν εξαιρετικά ευάλωτες. Η ίδια η ανθρώπινη υπόσταση αμφισβητείται όταν, με καταλύτη την μη ελέγξιμη δύναμη της φύσης, το ένστικτο της αυτοσυντήρησης θα συγκρουστεί με τις απαιτήσεις της κοινωνικότητας και η «δυσφορία στον πολιτισμό» θα οδηγήσει σε μια προσωπική έκρηξη και στιγμιαία κατάρρευση της ενότητας του υποκειμένου.
O Γεράσιμος Kουζέλης, ομότιμος καθηγητής Eπιστημολογίας και Κοινωνιολογίας της Γνώσης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, σπούδασε κοινωνιολογία, φιλοσοφία και πολιτική επιστήμη στα Πανεπιστήμια του Mάρμπουργκ και της Φραγκφούρτης. Έχει ασχοληθεί ερευνητικά και συγγραφικά με την «κριτική θεωρία», την κοινωνιολογία της γνώσης, της εκπαίδευσης και της τεχνολογίας, την επιστημολογία των κοινωνικών επιστημών, τις μορφές εξουσίας στις καθημερινές σχέσεις, τη φτώχεια, τη δημοκρατία και τον ρατσισμό.
01/12
Η πιο Ευτυχισμένη Μέρα στη Ζωή του Όλλι Μάκι, του Γιούχο Κουοσμάνεν.
Συζητά ο Λέανδρος Κυριακόπουλος
Ο Λέανδρος Κυριακόπουλος είναι Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Τεχνοεπιστημονικού Πολιτισμού, στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με ερευνητικά ενδιαφέροντα τους σύγχρονους τεχνοπολιτισμούς, τα ψηφιακά δίκτυα, τις (rave) μουσικές κουλτούρες και την τεχνοαισθητική.
08/12
Η Ζωή είναι Ωραία, του Ρομπέρτο Μπενίνι.
Συζητά η Αγγελική Γαζή
H Αγγελική Γαζή είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Γνωστικό Αντικείμενο Μέθοδοι και Εφαρμογές στην Ψυχολογία των Μέσων και Τεχνολογίας στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας, ΠΜΣ «Κυβερνοψυχολογία», Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Workshop Stop-Motion Animation
Επιπλέον, στα πλαίσια της δράσης, θα πραγματοποιηθούν 10 workshop Stop-Motion Animation. Σε αυτά, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν την ιστορία και τις τεχνικές του animation, εξερευνώντας, παράλληλα, τη σύνδεση μεταξύ της τέχνης του animation και της συναισθηματικής φροντίδας. (Οι ημερομηνίες διεξαγωγής καθώς και ο τρόπος συμμετοχής θα ανακοινωθούν σύντομα.)
Ο κινηματογράφος δεν είναι απλώς ψυχαγωγία. Λειτουργεί ως καθρέφτης της κοινωνίας και των προσωπικών εμπειριών, προσκαλώντας μας να συνδεθούμε με τις ζωές των χαρακτήρων, να κατανοήσουμε βαθύτερα τα συναισθήματά μας και να αναστοχαστούμε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Το “Αναλύοντας την Οθόνη” θέλει να αναδείξει τον κινηματογράφο ως μέσο έκφρασης, αυτοέκφρασης και φροντίδας.