Τα νέα έργα του Μηνά Σεμερτζιάν που παρουσιάζονται στην γκαλερί Kourd αποκαλύπτουν έναν κόσμο που μετεωρίζεται μεταξύ του πραγματικού και του φανταστικού: Κάθε ένα από αυτά είναι ένα προσωπικό ταξίδι, μια κατάδυση στα ανθρώπινα πάθη δοσμένη με σκληρή ευαισθησία, αλλά και απεριόριστη αγάπη για τον άνθρωπό και τις αδυναμίες του. Η δουλειά του Μηνά είναι το αποτέλεσμα μιας προσωπικής ενδοσκόπησης που εκφράζεται διαχρονικά με συνέπεια και επιμονή. Ο δρόμος που έχει διαλέξει, συχνά μοναχικός και δύσβατος, τον οδηγεί σε μια ανθρωποκεντρική ζωγραφική γεμάτη από συμβολισμούς και μηνύματα, άλλοτε πρόδηλα και άλλοτε κρυμμένα. Η ζωγραφική του απαιτεί την εγρήγορση του θεατή, ώστε εκείνος να μη μείνει απλός θεατής της εικόνας, αλλά να γίνει συμμέτοχος του έργου.
Ο τίτλος της έκθεσης, παρμένος από το ομώνυμο έργο, συμπυκνώνει με τον πιο εύλογο τρόπο τα νοήματα της τέχνης του. Μια σκοτεινή φράση με μυστηριακό, σκοτεινό περιεχόμενο βγαλμένη μέσα από τους λαβύρινθους της ανθρώπινης ψυχής. Δύο λέξεις που σηματοδοτούν την αγωνία της ύπαρξης, ταυτόχρονα όμως υπονοούν και την αναγκαιότητα της προσωπικής λύτρωσης.
Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του εβδομήντα, ο Μηνάς Σεμερτζιάν αναμετράται με τα ανθρώπινα πάθη καθιερώνοντας μια χαρακτηριστική γραφή με εξπρεσιονιστικά στοιχεία και βίαιες συχνά παραμορφώσεις που επιτείνουν την ένταση του έργου και τη δυναμική των συμβολισμών. Κατά τη διάρκεια αυτής της ανορθόδοξης πορείας, για να θυμηθούμε και τον τίτλο της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη το 2014, ο Μηνάς διάβηκε διαφορετικούς δρόμους, χωρίς όμως ποτέ να απαρνηθεί τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της ζωγραφικής του. Ελάχιστα είναι τα έργα που ξεφεύγουν από αυτό τον κανόνα και ένα από αυτά παρουσιάζεται στην έκθεση. (καλώδια, 1978, λάδι σε καμβά).
Η ζωγραφική του Μηνά προσφέρεται για πολλαπλές αναγνώσεις. Κάτω από την επιφανειακή απαισιοδοξία και σκληράδα των έργων που εκτίθενται στην γκαλερί Kourd, υποθάλπει μια εναλλακτική ερμηνεία της πραγματικότητας, που την αναιρεί και την υπονομεύει ταυτόχρονα: Τί θα συμβεί αν η λύτρωση του ανθρώπου ενυπάρχει στα ίδια τα πάθη και τις αδυναμίες του; Αν δηλαδή η ζωή του καθορίζεται από τα πάθη του και η ευτυχία του εξαρτάται από αυτά; Πέρα από το ορατό, υπάρχει πάντοτε μια άλλη φιλοσοφική διάσταση των πραγμάτων και η ζωγραφική του Μηνά Σεμερτζιάν είναι μια χαραμάδα για την αποκάλυψή της, ένας τρόπος για να σκεφτούμε διαφορετικά.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Κωνσταντίνος Παπαχρίστου
Επιμελητής της έκθεσης