Δύο χρόνια μετά την τελευταία της ατομική, η έκθεση Futuranna, σε επιμέλεια των Paolo Cortese και Francesco Romano Petillo, παρουσιάζει 30 έργα τα οποία χρονολογούνται από τη δεκαετία του ‘60 μέχρι και την πρώτη δεκαετία του 2000. Στα έργα αυτά η Anna Esposito επικεντρώνεται στην κριτική της ματιά απέναντι στον καταναλωτισμό και την κουλτούρα της σπατάλης, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης που παραπέμπει στο Futurama, τη διάσημη έκθεση της Νέας Υόρκης από το 1939.
Μέσω της τεχνικής του κολλάζ, της χρήσης ανακτημένων υλικών και της συλλογής πεταμένων προϊόντων και διαφημιστικών εικόνων που η ίδια έχει διασώσει, η Anna Esposito επιστρατεύει την τέχνη της γύρω από την πρακτική της ανακύκλωσης, την άρνησή της να συμμορφωθεί με τη σπατάλη που υπαγορεύει η ηγεμονική μαζική κουλτούρα, τη μείωση αυτής και την επαναχρησιμοποίηση αντικειμένων τα οποία η ταχύτητα της καπιταλιστικής οικονομίας έχει καταστήσει ξεπερασμένα. Δίνοντας έμφαση στην κριτική ενάντια στη μαζική παραγωγή και την καταναλωτική ψυχαγωγία ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1970, οι αιχμηροί οικολογικοί και πολιτικοί της σχολιασμοί είναι ιδιαίτερα επίκαιροι κάτω από τη σημερινή ματιά της κλιματικής αλλαγής και της αναγκαιότητας για ανάπτυξη κουλτούρας αποανάπτυξης προκειμένου να εξασφαλιστεί ένα βιώσιμο μέλλον.
Τα έργα της – συνειδητές, χιουμοριστικές, ευφάνταστες και σαρκαστικές συνθέσεις – αναδύονται μέσα από τη σκληρή πραγματικότητα του σύγχρονου οικολογικού πένθους, ωστόσο ενσωματώνουν βιώσιμες εναλλακτικές. Όπως τονίζει ο κριτικός τέχνης Ben Eastham στο άρθρο του για την τέχνη της Anna Esposito: “Όσο ξεκάθαρα κι αν βλέπει τη ζημιά που έχει προκαλέσει ο καπιταλισμός και η πατριαρχία, η μεθοδολογία της δουλειάς της Esposito είναι πεισματικά αισιόδοξη. Σχεδιάζοντας το πώς θα ήταν δυνατό για εμάς να ζήσουμε ανάμεσα σε ερείπια, έχει δημιουργήσει ένα σύνολο έργων για το παρόν και το μέλλον.”
Η έκθεση παρουσιάζεται από τον Ben Eastham και συνοδεύεται από μια έκδοση, την πρώτη από τη νέα σειρά Portfolio που είναι αφιερωμένη στις γυναίκες εικαστικούς της γκαλερί.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Anna Esposito – Βιογραφικό:
Η Anna Esposito (1935) ζει και εργάζεται στη Ρώμη. Τη δεκαετία του ‘70 συμμετείχε σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε δημόσιους και ιδιωτικούς πολιτιστικούς οργανισμούς. Το 1978 πήρε μέρος στην έκθεση Materialization of Language, σε επιμέλεια της Mirella Bentivoglio, για την Μπιενάλε της Βενετίας.
Με φαντασία, τεχνική και πειραματισμό, η Esposito παίζει περίτεχνα ανάμεσα σε παλιά και νέα υλικά – ύφασμα, πλαστικό, γυαλί – αναπτύσσοντας διφορούμενα νοήματα με πολλαπλές ερμηνείες. Στα πιο πρόσφατα έργα της, δημιουργεί συνθέσεις πάνω στη φωτογραφία, ενσωματώνοντας κομμάτια και υλικά με σκοπό την ενότητα και τη συμπληρωματικότητα διαφόρων στοιχείων. Η ειρωνεία και το παιχνίδι είναι η βάση των έργων της τα οποία αποτελούν γοητευτικές, ευφυείς, ευφάνταστες και διανοητικά προκλητικές εικόνες.
Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε ομαδικές εκθέσεις σε ιταλικούς και διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων της Μπιενάλε της Βενετίας, του Πανεπιστημίου Columbia (ΗΠΑ), της XVI Μπιενάλε στο Σάο Πάολο (Βραζιλία) και της Μπιενάλε Mdina (Μάλτα). Έχουν επίσης συμπεριληφθεί σε πολλά πρότζεκτ αφιερωμένα σε καλλιτέχνες του 1960 και του 1970, όπως οι εκθέσεις Bentivoglio donation, σε επιμέλεια Daniela Ferrari, στο MART στο Rovereto (2011), 1978, Unexpected subject, Art and Feminism in Italy, σε επιμέλεια των Marco Scotini και της Raffaella Perna, στο FM Centro for Contemporary Art στο Μιλάνο (2019), Histoire d’E part1 σε επιμέλεια των Paolo Cortese και Francesco Romano Petillo, στην γκαλερί Gramma_Epsilon στην Αθήνα (2021), Re- Materialization of Language, σε επιμέλεια της Cristiana Perrella και του Andrea Villiani, στο Dalle Nogare Foundation στο Μπολζάνο (2022) και Books as Art, σε επιμέλεια του Paolo Cortese, στην γκαλερί Gramma_Epsilon (2023). Το 2022 παρουσιάστηκε η τελευταία ατομική της, What I’ve done σε επιμέλεια του Davide Mariani, στην γκαλερί Gramma_Epsilon στην Αθήνα.
Κεντρική φωτογραφία θέματος: The Goose Step, 1989