annexM | ResidentM 2024 – An Ear οf Arms (Around us): Πρόγραμμα προβολών από τον Αθανάσιο Αργιανά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο Αθανάσιος Αργιανάς επιμελείται το πρόγραμμα προβολών An Ear οf Arms (Around us), στο πλαίσιο της φιλοξενίας του στο annexM του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Ως εισαγωγή στην επικείμενη φιλοξενία του στο annexM, με την οποία εγκαινιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το ετήσιο διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα ερευνητικής φιλοξενίας εικαστικών καλλιτεχνών ResidentM (Διεύθυνση: Άννα Καφέτση), ο καλλιτέχνης και μουσικός Αθανάσιος Αργιανάς επιμελείται το πρόγραμμα προβολών An Ear οf Arms (Around us), το οποίο περιλαμβάνει υβριδικά οπτικοακουστικά και ηχητικά έργα από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 μέχρι σήμερα. Τα έργα αυτά, που αποτελούν συνεργασίες με μουσικούς και συνθέτες και φέρουν τη μουσική ή τον ήχο στον πυρήνα της γλώσσας τους, παρουσιάζονται το Σάββατο 16 Νοεμβρίου στις 7:00 το βράδυ στην Υπηρεσιακή Αυλή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ορισμένες από τις οπτικοακουστικές δημιουργίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ σε δύο από αυτές το μοντάζ έγινε ειδικά για την προβολή τους στο Μέγαρο.

Από τις υποβλητικές ηχητικές συνθέσεις της Άννια Λόκγουντ, που συνδυάζουν γουργουρίσματα τίγρεων από ηχογραφήσεις πεδίου και ηλεκτρονικούς ήχους, μέχρι την ταινία της Άουρα Σατς για τη Βρετανίδα πρωτοπόρο συνθέτρια Ντάφνι Όραμ, από το ιστορικό Speak του Τζον Λέιθαμ μέχρι το επίκαιρο The Love Life οf The Octopus του Ζαν Πενλεβέ, με μουσική που συνέθεσε κατά παραγγελία ο Πιερ Ανρί για modular συνθεσάιζερ, το ποιητικό χαϊκού An Owl Is An Owl του Κρις Μαρκέρ και το συναισθηματικό Cat Listening To Music του ίδιου δημιουργού, αυτή τη βραδιά, θα παρουσιαστεί ένα ευρύ φάσμα δυναμικών μέσα από τη συγκινησιακή χρήση της μουσικής που λειτουργεί πάντα στον πυρήνα των ίδιων των ταινιών.

Ένα απόσπασμα από δύο κεφάλαια του My Bodily Remains των Τάι Σάνι και Μάξουελ Στέρλινγκ, μια ειδική έκδοση με την ηχητική μπάντα μιας πρόσφατης ζωντανής παράστασης της Ορχήστρας Gamelan για το Southbank του Λονδίνου, λειτουργεί ως επική coda, ένας επίλογος που μας προσγειώνει πίσω σε ένα ανθρώπινο σύμπαν, ύστερα από μια παράκαμψη σε έναν κόσμο ζώων και ουτοπικών μηχανών.

Τη βραδιά ολοκληρώνουν το έργο Music Sideways του ίδιου του Αθανάσιου Αργιανά, ένας φωνητικός κανόνας κινηματογραφημένος μέσα από ένα είδος πρισματικού καθρέφτη, ο οποίος λειτουργεί ως σκηνικό αντικείμενο που απηχεί τη δομή της μουσικής, καθώς και το Hollowed Water (Α Gesture 24 Times).

Σημείωμα του καλλιτέχνη:

An Ear οf Arms (Around us)

Η ακολουθία των έργων αποτελεί ένα εκλεκτικιστικό ταξίδι –από τον πρώιμο κινηματογράφο του Ζαν Πενλεβέ και τη συνεργασία του με συνθέτες, την ποιητική σουίτα Bestiary του Κρις Μαρκέρ, ο οποίος συνέθετε ο ίδιος τη μουσική επένδυση των έργων του, και το Speak του Τζον Λέιθαμ, μέχρι σύγχρονους καλλιτέχνες όπως οι Άουρα Σατς, Τάι Σάνι και η sound artist Άννια Λόκγουντ.

Συγκεντρώνοντας ένα ιστορικά ποικίλο φάσμα οπτικοακουστικών και ηχητικών έργων για τα οποία η αίσθηση της μουσικότητας δεν αποτελεί απλώς βασικό στοιχείο αλλά είναι συνυφασμένη με τον πυρήνα των έργων, με αναφορές στις έννοιες της παρτιτούρας, της μετάφρασης και της επίδρασης της μουσικής, όπως υποδηλώνει ο τίτλος An Ear of Arms (Around us), υπονοώντας μια συγκινησιακή και ενσυναισθητική διάθεση ακρόασης, καθώς και μια «κοινοβιακή» ευαισθησία, ένα είδος «ακροαστικής αγκαλιάς».

Τα θέματα της μη ανθρώπινης αντίληψης (μέσα από τα έργα Cat Listening to Music του Κρις Μαρκέρ και Love Life οf The Octopus των Πενλεβέ και Αμόν) αφορούν ένα φάσμα ευαισθησιών πέρα από τη διαλεκτική γνώση, το συναίσθημα και τη συγκίνηση ως στοιχεία μιας ανοιχτής μήτρας μέσω της οποίας βιώνουμε μη ιεραρχικές ιδέες αυτού του κόσμου.

-Αθανάσιος Αργιανάς

Αθανάσιος Αργιανάς, Music Sideways, Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Tate Media

Πρόγραμμα | An Ear of Arms (Around Us):

Διάρκεια προβολών | 60 λεπτά

Εισαγωγή
Annea Lockwood
Tiger Balm, 1970
Ήχος, 19 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

1 Chris Marker
An Owl Is an Owl, 1990
Μουσική: Chris Marker
Βίντεο, ήχος, 3 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση Les Films du Jeudi

2 Jean Painlevé & Geneviève Hamon
Love Life of The Octopus, 1976
Μουσική: Pierre Henry
Βίντεο, ήχος, 13 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση από τα αρχεία του Jean Painlevé

3 Aura Satz
Oramics / Atlantis Anew, 2011
Μια ταινία για τη μουσική της Daphne Oram
Έγχρωμο, ήχος, 7 λεπτά και 29 δευτερόλεπτα
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

4 John Latham
Speak, 1962
Μουσική: John Latham
Έγχρωμο, ήχος, 11 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση LUX και Ιδρύματος John Latham

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

5 Chris Marker
Cat Listening to Music, 1990
Μουσική: Federico Mompu
Έγχρωμο, ήχος, 2:50
Ευγενική παραχώρηση Les Films du Jeudi

6 Αθανάσιος Αργιανάς
Music Sideways, 2011
Μουσική: Αθανάσιος Αργιανάς
Έγχρωμο, ήχος, 2:40
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και Tate Media

7 Aura Satz
Ventriloqua, 2012
Απόσπασμα από τεκμηρίωση, Southbank, Λονδίνο
Θερεμίν: Άννα Πίβα
Έγχρωμο, ήχος, 4:30
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

8 Tai Shani & Maxwell Sterling
My Bodily Remains (Southbank Gamelan Live Soundtrack), 2023
Κεφάλαια 4 & 5
Μουσική από τον Maxwell Sterling και τον Richard Fearless
Έγχρωμο, ήχος, 15 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση των καλλιτεχνών

9 Αθανάσιος Αργιανάς
Hollowed Water, 2020
Ανάθεση από το Camden Arts Centre, 2020
Έγχρωμο, ήχος, 3 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Jean Painlevé & Geneviève Hamon, Love Life of The Octopus, Ευγενική παραχώρηση από τα αρχεία του Jean Painlevé

ResidentM 2024:

Διεύθυνση | Άννα Καφέτση

Στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος του annexM εγκαινιάζεται φέτος στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το ετήσιο διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα ερευνητικής φιλοξενίας εικαστικών καλλιτεχνών με τίτλο ResidentM.

Προσκεκλημένος για το 2024 είναι ο διακεκριμένος εικαστικός και μουσικός Αθανάσιος Αργιανάς.

Το εναρκτήριο ResidentM 2024 υλοποιείται με την χορηγική υποστήριξη του Ιδρύματος Ι.Φ. Κωστοπούλου.

Η έρευνα του καλλιτέχνη θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024 και έχει ως στόχο την παραγωγή ενός νέου εικαστικού έργου με πυρήνα τον ήχο, που θα εκτεθεί την άνοιξη του 2025 στον εναλλακτικό χώρο της Υπηρεσιακής Αυλής.

Το ερευνητικό στάδιο της φιλοξενίας περιλαμβάνει επισκέψεις στις τεράστιες μουσικές και κτιριακές υποδομές, και τα πλούσια καλλιτεχνικά αρχεία του ΟΜΜΑ, καθώς και επαφές και συνεργασίες με το ανθρώπινο δυναμικό του (ορχήστρες, χορωδίες, μουσικούς, τεχνικούς, παραγωγούς κ.ά.).

Συνοδεύεται από δημόσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και δράσεων με προβολές, ομιλίες, συναντήσεις με τον καλλιτέχνη, blog κ.ά.

Αθανάσιος Αργιανάς – Βιογραφικό:

Ο Αθανάσιος Αργιανάς γεννήθηκε στην Αθήνα και σήμερα μοιράζει το χρόνο του μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου. Είναι εικαστικός καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί πολλαπλά εκφραστικά μέσα, καθώς και μουσικός. Το έργο του έχει αναγνωριστεί διεθνώς και έχει παρουσιαστεί στο πλαίσιο εκθέσεων όπως η 30ή São Paulo Biennial (Σάο Πάολο) και η Performa13 (Νέα Υόρκη), αλλά και σε εκθεσιακούς χώρους και μουσεία όπως οι Kunsthalle Wien (Βιέννη), Tate Britain, The Barbican, Camden Art Centre και The Serpentine Gallery Pavillion (Λονδίνο), Fridericianum (Κάσελ), το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Αθήνα) και το Fondazione Prada (Βενετία).

Για τα μουσικά και εικαστικά του έργα έχουν δημοσιευτεί πολλές κριτικές στα έντυπα Wire, Frieze, Flashart, Artforum Art Review και The Quietus. Εκπροσωπείται από τη δισκογραφική εταιρεία Lo Recordings (Λονδίνο).

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Tai Shani, My Bodily Remains, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ