Η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης ετοιμάζεται να καλωσορίσει και πάλι γονείς και φίλους, φιλότεχνους, χορευτές και χορογράφους στο Ανοικτό της Στούντιο 2018, που σηματοδοτεί το τέλος της εκπαιδευτικής χρονιάς με το οποίο γίνεται φανερό το έργο της και συστήνει νέους καλλιτέχνες του χορού στο κοινό.
Και πάλι στην οδό Ομήρου 55, όπου η Κούλα Πράτσικα, πριν από 81 χρόνια, το 1937, ίδρυσε την πρώτη επαγγελματική σχολή χορού, την οποία και δώρισε στο κράτος, το 1973, ώστε να δημιουργηθεί η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης.
Με γενικό τίτλο Crossing bodies, Crossing Minds, διαμορφώνεται φέτος το πολύμορφο Ανοικτό Στούντιο 2018 όπου ιδέες και απόψεις, καλλιτεχνικές πρακτικές και μεθοδολογίες, σώματα και σκέψεις συναντούνται, διασταυρώνονται και συνδιαλέγονται μεταξύ τους αλλά και με το κοινό, με όχημα χορογραφίες της Μάρθα Γκράχαμ, δασκάλων, σπουδαστών και προσκεκλημένων χορογράφων.
Η πραγματοποίηση της παράστασης της ΚΣΟΤ, με Διευθύντρια από τον Απρίλιο του 2018, την Βίκυ Μαραγκοπούλου, είναι προϊόν του μόχθου και του ενθουσιασμού, επί σειρά ετών, των σπουδαστών, των καθηγητών της σχολής και της Παυλίνας Βερέμη.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το Ανοικτό Στούντιο 2018 διαρθρώνεται σε τρία επίπεδα. Το καλωσόρισμα, αμέσως μόλις οι επισκέπτες περάσουν την είσοδο της Σχολής, έχει αναλάβει η Μαριάννα Καβαλλιεράτου δημιουργώντας ένα site specific έργο με τους σπουδαστές του Β΄ έτους, και με τρία γεγονότα που σηματοδοτούν τη διαδρομή μέσα από τη Σχολή έως το χώρο του θεάτρου αλλά και προετοιμάζουν τον θεατή για την παράσταση, που ακολουθεί.
Το πρόγραμμα της παράστασης αποτελείται από demo τεχνικών, αποσπάσματα ρεπερτορίου και χορογραφίες που έχουν επιμεληθεί οι Καθηγητές της Σχολής Πένυ Διαμαντοπούλου, Νίκος Καλογεράκης, και Όλια Τορναρίτου με την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Γιώργου Κοντοβά, αλλά και χορογραφίες των ίδιων των σπουδαστών από το μάθημα της χορογραφίας που διδάσκει η Ίρις Καραγιάν. Η παράσταση ολοκληρώνεται με το έργο που ετοιμάζει με τους τελειόφοιτους της σχολής ο προσκεκλημένος χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος, ο οποίος κατακτά, σήμερα, με επιτυχία και τις ευρωπαϊκές σκηνές.
Το διάλειμμα της παρουσίασης επιφυλάσσει μία ακόμη ενδιαφέρουσα δράση, αφού οι απόφοιτοι της Σχολής εκθέτουν τα “τετράδια εργασίας τους” (portfolios), όπου, όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Φωτεινή Καπίλογλου παρουσιάζονται, με τρόπο παιγνιώδη και μεταφορικό, όψεις της ερευνητικής διαδικασίας, μη ορατές επί σκηνής στον θεατή.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
– Μεταμορφώσεις / site specific
Μάθημα χορογραφίας: Μαριάννα Καβαλλιεράτου
Το έργο προέκυψε από μια σειρά μαθημάτων και την έρευνα, πάνω στην αργή κίνηση, την εκφραστικότητα του προσώπου και την κινούμενη εικόνα. Πώς μπορεί το σώμα να μεταμορφωθεί και μέσα από μια συλλογική διαδικασία, να μεταμορφωθεί η ομάδα; Μια δουλειά των σπουδαστών του 2ου έτους εμπνευσμένη από πίνακες ζωγραφικής της κλασσικής εποχής.
– Night Journey (1947), Απόσπασμα
Χορογραφία: Martha Graham
Μουσική: William Schuman
Διδασκαλία ρεπερτορίου/reconstruction: Πένυ Διαμαντοπούλου
Χορεύουν: Σπουδαστές του Γ’ έτους
Διάρκεια: 4′
Το Night Journey είναι εμπνευσμένο από την τραγωδία του Σοφοκλή “Οιδίπους Τύραννος”, έχοντας όμως ως πρωταγωνιστική μορφή την Ιοκάστη.
Στο απόσπασμα αυτό παρακολουθούμε το Χορό που γνωρίζει την αλήθεια, πριν ακόμη την αποκαλύψει ο μάντης Τειρεσίας. Προσπαθεί μάταια να αποτρέψει την αποτρόπαια πραγματοποίηση του χρησμού και μας προϊδεάζει για το τραγικό τέλος του Οιδίποδα και της Ιοκάστης.
– Momentum
Χορογραφία: Νίκος Καλογεράκης
Μουσική: worlds apart , Kostas Christides και we want war, These New Puritans
Χορεύουν: Οι σπουδαστές του Β΄ έτους
Διάρκεια: 7΄
Χορογραφικές συνθέσεις του καθηγητή σε συνεργασία με τους σπουδαστές
– Demo Τεχνικής Martha Graham
Χορογραφική σύνθεση: Όλια Τορναρίτου
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση και ερμηνεία: Γιώργος Κοντοβάς
Χορεύουν: Οι σπουδαστές του Γ’ έτους
Διάρκεια:15′
Μια σπουδή με πίστη και σεβασμό στη δομή και τις βασικές αρχές της τεχνικής της Martha Graham, που συνοδεύεται από πρωτότυπη μουσική σύνθεση στο πιάνο και δίνει στους θεατές τη δυνατότητα να βιώσουν τη δυναμική, τη μουσικότητα, τη θεατρικότητα και την δραματικότητα που η Martha Graham είχε διοχετεύσει στο πολυετές έργο της.
– Άσκηση 18
Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος
Χορεύουν: 18 σπουδαστές του Γ΄ έτους
Μουσική: Steve Reich
Μια μικρή σύνθεση που ερευνά τον συγχρονισμό και συντονισμό ενός συνόλου 18 χορευτών. Ο συντονισμός αυτός δεν έχει να κάνει τόσο με την ταύτιση των κινήσεων των 18 αυτών χορευτών αλλά περισσότερο με την συνειδητοποίηση της χωρικής και χρονικής τους συνύπαρξης. Η δημιουργία ενός συνόλου, που διαρκώς συγχωνεύεται στην ελάχιστη δυνατή μορφή του, τη μονάδα, ενώ οι μονάδες συγκροτούν στο εδώ και το τώρα, το όλο, το μαζί.
– Χορογραφίες των σπουδαστών από το μάθημα της χορογραφίας
Μάθημα χορογραφίας: Ίρις Καραγιάν
Α΄ έτος
Σπουδή στη μουσική
Ντουέτο σε συνεργασία
Μια χορογραφική σπουδή στη Chaconne, Partita αρ. 2, για σόλο βιολί, του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ. Στόχος είναι η μελέτη και ενσωμάτωση της μουσικής, η κινητική έρευνα σε σχέση με τις δυναμικές και τη δομή της μουσικής.
B΄ έτος
Μελέτη του χώρου με σημείο αναφοράς ένα εικαστικό έργο
Τρίο, κουαρτέτο, κουιντέτο
Χορογραφική μελέτη και επεξεργασία του χώρου μέσα από τις σχέσεις των σωμάτων και την ανάπτυξη της κίνησης. Η μουσική ως ηχητικό τοπίο
Γ΄ έτος
Ελεύθερο θέμα – προσωπική έρευνα
Ερευνητική διαδικασία κατά τη διάρκεια του έτους, ανάπτυξη ιδέας και πρακτικής, εφαρμογή χορογραφικών εργαλείων, πειραματισμός. Ελεύθερη επιλογή αριθμού χορευτών, μουσικής, σκηνικών αντικειμένων, κοστουμιών.
– Έκθεση: Portfolios / “τετράδια εργασίας”
Επιμέλεια: Φωτεινή Καπίλογλου
Οι απόφοιτοι της ΚΣΟΤ αποκαλύπτουν κρυμμένες διαδρομές και σκέψεις, σε μία πρωτότυπη έκθεση. Η έκθεση έχει στόχο να αναδείξει, με τρόπο παιγνιώδη και μεταφορικό, την ερευνητική διαδικασία στην οποία θεμελιώνεται το έργο των σπουδαστών, η οποία προηγείται του αποτελέσματος που είναι ορατό στον θεατή που απολαμβάνει ένα χορευτικό έργο. Στην αίθουσα του ισογείου, επισκέψιμη κατά τη διάρκεια του διαλείμματος της παρουσίασης.
Η Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) λειτουργεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Φωτογραφία: ©Νίκος Δραγώνας