Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, συνεχίζοντας την παρουσίαση του έργου σημαντικών εικαστικών σε συνομιλία με τις μόνιμες συλλογές του, διοργανώνει την έκθεση του καταξιωμένου Αμερικανού φωτογράφου Josh Garrick με τίτλο «Αποτυπώνοντας το αρχαίο Κάλλος».
Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, σε επιμέλεια της ιστορικού Τέχνης Ίριδας Κρητικού και σχεδιασμό του εικαστικού Μάριου Βουτσινά, ενώ στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Σισμανόγλειο Μέγαρο της Κωνσταντινούπολης και στον εκθεσιακό χώρο του Ελληνικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη. Το συντονισμό της έκθεσης στην Αθήνα έχει ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και Διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου, Δρ. Γεώργιος Kακαβάς.
Έχοντας ολοκληρώσει ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Καλές Τέχνες στο Πανεπιστήμιο Columbia, ο J. Joshua Garrick εισήλθε σε μία αέναη σχέση θαυμασμού και φιλίας, αγάπης, έμπνευσης και δημιουργικότητας με τη χώρα μας. Έχοντας ήδη πραγματοποιήσει πολλά ταξίδια στην Ελλάδα, μόνος ή συνοδεύοντας φοιτητές του, και έχοντας επιλέξει ως κύριο αντικείμενο της εικαστικής του ενασχόλησης με τη φωτογραφία τα δημιουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, ο J. Joshua Garrick καταθέτει μία ολοκληρωμένη εννοιολογικά και αισθητικά εκθεσιακή πρόταση στο πλέον προσφιλές του και νοούμενο από τον ίδιο ως βασικό σημείο αναφοράς του, μεταξύ των Μουσείων της Ελλάδας: το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Ο τίτλος της έκθεσης: «Αποτυπώνοντας το Αρχαίο Κάλλος»/ “Seeking the Ancient Kallos, σηματοδοτεί την επιθυμία του να διεισδύσει στην πρώτη ύλη της κλασικής ωραιότητας, όπως αυτή αποτυπώνεται στα αρχαία γλυπτά, που εδώ και δεκαετίες φωτογραφίζει στα Μουσεία της Ελλάδας. Τα έργα του Garrick αποτελούν πρωτότυπες φωτογραφικές απεικονίσεις των εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς εστιάζουν σε συχνά αθέατες λεπτομέρειές τους, που με μαεστρία συλλαμβάνει ο ευαίσθητος φωτογραφικός του φακός, εξαίροντας έντεχνα τις αναζητήσεις των αρχαίων καλλιτεχνών.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Όπως ο ίδιος, ως γνήσιος φιλέλληνας, σημειώνει, η πρόθεσή του, αν και πηγάζει από την πολυετή ενασχόλησή του με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αποκτά κατά την περίοδο αυτή και μια επιπλέον συμβολική διάσταση: επιδιώκει «να τονίσει τον πρωταρχικό ρόλο του Ελληνικού κλασικού πολιτισμού ως κοιτίδας της δυτικής τέχνης και αντίστοιχα, την αναπόσπαστη σχέση της σύγχρονης Ελλάδας με την Ευρώπη, την ανάγκη να επαναφέρουμε στη μνήμη τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα θα έχει πάντοτε τον πλούτο της ιστορίας της για να τον μοιράζεται με τον υπόλοιπο κόσμο».
Η ιδανική πρώτη ύλη –οι αναπάντεχες οπτικές γωνίες των εκθεμάτων του Μουσείου αιχμαλωτίζονται από τον ευρηματικό φακό του J. Joshua Garrick για να τυπωθούν στη συνέχεια σε ποικίλες διαστάσεις με μια ειδική, σύγχρονη τεχνική σε επεξεργασμένο αλουμίνιο DiBond που προσδίδει στο φωτογραφικό αποτέλεσμα ένα απτικό σχεδόν βάθος. Έτσι αναπτύσσεται ένας γόνιμος διάλογος ανάμεσα στα έργα του καλλιτέχνη και τα μόνιμα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με γνώμονα τον απόλυτο σεβασμό του για το κτήριο και τα μοναδικά εκθέματα που φυλάσσονται και «αναπνέουν» εντός του.
Η έκθεση απαρτίζεται από τέσσερις θεματικές ενότητες, που φιλοξενούνται σε διαφορετικούς χώρους του Μουσείου:
Α. «Επίσκεψη» / «A Visit» στο μνημειακό προθάλαμο του Μουσείου.
Β. «Αναπνοή» / «Breathing» στην Αίθουσα 21.
Γ. «O κήπος με τα αγάλματα» / «Garden statues» στο εσωτερικό αίθριο του Μουσείου.
Δ. «Στιγμιότυπα» / «Instants» στο αναψυκτήριο του Μουσείου.
Οι καλλιτεχνικές φωτογραφίες του J. Joshua Garrick, εντασσόμενες διακριτικά στις αίθουσες, το αίθριο και το αναψυκτήριο του Μουσείου, προτείνουν μια ιδεατή αφήγηση, έναν νέο τρόπο «βλέμματος», αιχμαλωτίζοντας με τρόπο απαράμιλλο το ατομικό «κάλλος» του κάθε γλυπτού, την ειδική και διαφορετική κάθε φορά ατμόσφαιρα που τα περιβάλλει. Τα έργα τοποθετούνται με κριτήριο την αρμονία, τη θεματολογία, αλλά και την αισθητική ατμόσφαιρα που επιθυμεί να πετύχει ο καλλιτέχνης: Τρεις φωτογραφίες που σκοπό έχουν να μυήσουν τον επισκέπτη στο διάλογο του καλλιτέχνη με τα γλυπτά του Μουσείου, μία φωτογραφία που κατά κάποιον τρόπο «αποκαλύπτει» την κρυφή πλευρά ενός περικαλλούς γυναικείου γλυπτού στην αίθουσα 21, μια εξαίσια γλυπτοθήκη απτής ομορφιάς στο αίθριο του Μουσείου και μια σειρά από πολλαπλά και μικρότερης κλίμακας στιγμιότυπα καταγραφής και μνήμης του βλέμματος στο αναψυκτήριο, δημιουργούν ένα νοητό «Περίπατο», που επιθυμεί να τέρψει και να καθηλώσει το βλέμμα του επισκέπτη, προσφέροντάς του απλόχερα τη θέαση στη συχνά αθέατη «ενδοχώρα» του κάθε γλυπτού. Οι εξαιρετικά επιμελημένοι τίτλοι των έργων, που έχει δώσει ο καλλιτέχνης, μιλούν για τη ζωή και το θάνατο, τη νεότητα και το γήρας, τη δύναμη και την ταπεινότητα, το κάλλος και το άλγος, τη χαρά και την απώλεια, τη νίκη και την ήττα, τον έρωτα και την αθανασία. Οι τίτλοι αποδόθηκαν στα ελληνικά με απόλυτη προσήλωση στο ίχνος και την ποιότητα του συναισθήματος, που κάθε φορά αφήνει πίσω του ο φωτογραφικός φακός, με την επιθυμία να συμβάλλουν στην απολαυστικά αποκαλυπτική ανάγνωση «ανάμεσα» στις απαλές εσοχές των μαρμάρων, όπως παρουσιάζονται στην έκθεση.
Με αφορμή την έκθεση «Αποτυπώνοντας το Αρχαίο Κάλλος-Seeking the Ancient Kallos» θα κυκλοφορήσει ομότιτλο πολυτελές λεύκωμα από τις εκδόσεις GEMA.