Δανειζόμενη τον τίτλο της από το ουτοπικό στοχαστικό μυθιστόρημα φαντασίας του ποιητή και κριτικού Robert Graves, η έκθεση Seven Days in New Crete, όπως το βιβλίο, εξερευνά τον τρόπο που μυθολογικά πλάσματα και προσωπικές μυθολογίες συμπλέκονται στην αφήγηση και επεκτείνονται από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον. H έκθεση εμπνέεται από το συγκεκριμένο έργο του Graves αλλά και τα ευρύτερα συγγράμματά του σχετικά με την ελληνική μυθολογία. Στο ισόγειο της γκαλερί παρουσιάζεται μια σειρά από πίνακες μεγάλου μεγέθους στους οποίους ο Αριστείδης Λάππας ξανασυναντά μυθολογικές φιγούρες που έχουν εμφανιστεί στο έργο του και στο παρελθόν.
Συγκεκριμένα ο Μινώταυρος πρωταγωνιστεί στον Ιερό Κήπο που έχει δημιουργήσει ο καλλιτέχνης, όπου από τα έργα ξεχειλίζει πλούσια βλάστηση η οποία περιβάλλει τις μορφές. Mε τον ίδιο τρόπο που ο Graves χρησιμοποιεί την λογοτεχνία ως ένα μέσο για να εξερευνήσει τρόπους ώστε να τοποθετήσει τον εαυτό του βιωματικά στα πιο κριτικά του γραπτά, ο Λάππας διερωτάται ποιά είναι η σχέση του με τον ελληνικό πολιτισμό, την ιστορία και τις έννοιες του ανήκειν – ζωγραφίζοντάς αυτούς τους προβληματισμούς.
H έκθεση συνεχίζεται στον πιο ιδιωτικό χώρο του The Breeder Feeder. Η αφήγηση μετακινείται ανατολικότερα, πιο πίσω στο χρόνο, πιο βαθιά στην ανθρώπινη ψυχή και στα ερωτήματα του πολιτισμού. Στο έπος του Γκιλγκαμές, που αποτελεί μια από τις αρχαιότερες και πλουσιότερες ποιητικές παραδόσεις της Μεσοποταμίας, συναντάμε έναν από τους πιο θρυλικούς ήρωες – που έχει δώσει το όνομά του στο ποίημα- αλλά και έναν πολύ σημαντικό δευτερεύοντα χαρακτήρα, τον αγαπημένο του φίλο Enkidu.
Όπως ο Μινώταυρος, ο Enkidu αποπνέει μια ζωική ενέργεια που απαιτεί εξημέρωση. Έτσι το ιερό στέλνει την ιέρεια και πόρνη Shamhat για να τον δαμάσει. Μέσα από αυτή την αλχημική διαδικασία, μετά από επτά μέρες και επτά νύχτες έρωτα, ο Enkidu αποσχίζεται από την ζωώδη φύση του και γίνεται εξολοκλήρου άνθρωπος. Αλλά, όπως πολλά αρχαία κείμενα που σώζονται μόνο αποσπασματικά, έτσι και στο έπος του Γκιλγκαμές δεν είναι γνωστό τι συνέβη εκείνες τις επτά ημέρες και νύχτες. Ο Λάππας αξιοποιεί το κενό που άφησε η ιστορία και συμπληρώνει με την φαντασία του αυτή τη συσχέτιση, αυτή την μαθητεία, το ιερό αλχημικό ταξίδι του Enkidu από θηρίο σε ηρωική φιγούρα, αντάξια του Γκιλγκαμές.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στον πιο ιδιωτικό χώρο του Breeder Feeder μια σειρά ερωτικών σκηνών περιβάλει τον θεατή, δημιουργώντας μια κυκλική αφήγηση που θυμίζει τον ίδιο τον κύκλο ζωής και θανάτου για τον οποίο μιλά συχνά η επική μυθολογία. Εδώ, ο κύκλος ολοκληρώνεται καθώς ο θεατής οδηγείται ξανά στον Ιερό Κήπο στο ισόγειο. Και ο ίδιος ο Λάππας βρίσκεται σε αυτό το ταξίδι αναζήτησης του εαυτού, την οποία εξωτερικεύει επιστρατεύοντας τη φόρμα, το χρώμα και το φως.
Αριστείδης Λάππας – Βιογραφικά στοιχεία:
Ο Αριστείδης Λάππας (γεν. Αθήνα, 1993) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στο University of West England, Bristol, Ηνωμένο Βασίλειο και κατά τη διάρκεια των σπουδών του συμμετείχε σε πρόγραμμα ανταλλαγής με την Academia De Belle Art, Bologna, Iταλία. Επιλεγμένες εκθέσεις: The Portent Passage of Teras, T.A.R, Mόλυβος, Λέσβος (2021, solo); Tenderness of a Cutting Sword, The Breeder, Aθήνα, (2020, solo); Laughing to the Joke of the Sour Oranges, επιμέλεια Hugo Wheeler, Zωοδόχου Πηγής 91, Aθήνα (2017, solo); Angelus Novus, HVW8 Gallery, Bερολίνο (2022, group); Θεωρήματα 2, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τένχης, Aθήνα (2020, ομαδική); Break Time Contemplations, Transformer, Washington D.C. (2018, ομαδική); Το 2022 πραγματοποίησε το She Who Protects, μια μεγάλων διαστάσεων τοιχογραφία στο δημόσιο χώρο στην πλατεία Ομονοίας, σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει συμμετάσχει σε πολλά προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών όπως: St.A.I.R., Graz, Aυστρία, Tryfon Art Residency, Λέσβος, Thermia Project, Kύθνος, μεταξύ άλλων. Έργα του πήραν μέρος στην 7η Μπιενάλε της Αθήνας (Eclipse, 2021).
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Αριστείδης Λάππας, The Gift of Shamhat, 2023, λάδι σε καμβά, 210 x 205 cm (λεπτομέρεια έργου)