Με την απονομή των βραβείων του φεστιβάλ και την προβολή σε παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας «Η θεϊκή Σάρα Μπερνάρ» έριξε αυλαία, το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, στον κινηματογράφο ΤΡΙΑΝΟΝ, ενώ οι προβολές ολοκληρώθηκαν την Τετάρτη 27/11, στους κινηματογράφους ΤΡΙΑΝΟΝ, STUDIO New Star Art Cinema, NEWMAN και την ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ που φιλοξένησαν τη φετινή διοργάνωση. Ραντεβού στο 38ο Πανόραμα, το 2025!

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, η λήξη του φεστιβάλ σήμανε με μια πρεμιέρα, που παρουσιάστηκε σε πρώτη παγκόσμια προβολή, της ταινίας “SARAH BERNARDT, LA DIVINE” του Γκιγιόμ Νικλού (Rosebud.21). Η ταινία αναφέρεται στη ζωή της πρώτης μεγάλης ηθοποιού του Βωβού κινηματογράφου, Σάρα Μπερνάρ και την προβολή προλόγισε ο Γάλλος κριτικός κινηματογράφου και μέλος της Fipresci, Hervé Bry.

Η βραδιά ξεκίνησε με την εισαγωγική ομιλία-καλωσόρισμα του Καλλ/κού Δ/ντή του Πανοράματος, Νίνου Μικελίδη, ο οποίος, ανάμεσα σε άλλα, αναφέρθηκε στο πλούσιο πρόγραμμα του φεστιβάλ, όπου στις 7 μέρες που φέτος διήρκεσε, αλλά και στην προφεστιβαλική εβδομάδα που έγινε τον Οκτώβριο, προβλήθηκαν 95 ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους, στις ταινίες που συμμετείχαν στο φετινό Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα, τονίζοντας τα ποικίλα κοινωνικοπολιτικά θέματα που αυτές θίγουν, στα φετινά αφιερώματα (το κεντρικό αφιέρωμα στον Ελληνοαμερικανό σκηνοθέτη, τον «πρύτανη» του ανεξάρτητου κινηματογράφου, Τζον Κασσαβέτη, τα αφιερώματα στον Γάλλο σκηνοθέτη Κλοντ Σοτέ και στον Αμερικανό Ρότζερ Κόρμαν, βραβευμένοι και οι δύο στο παρελθόν με το Ειδικό Βραβείο του φεστιβάλ για το σύνολο του έργου τους, στο αφιέρωμα στον Φραντς Κάφκα), και φυσικά στις διάφορες παράλληλες εκδηλώσεις, στην κλασική προβολή βωβής ταινίας με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, στις ταινίες μικρού μήκους από σπουδαστές τεσσάρων κινηματογραφικών σχολών, στην εικαστική έκθεση με έργα εμπνευσμένα από την ταινία “Σκιές” του Κασσαβέτη σε επιμέλεια του εικαστικού Γιάννη Ψυχοπαίδη, στα masterclasses και τα workshops, αλλά και τις δύο πολύ σημαντικές ημερίδες του φεστιβάλ, για τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος.

Στη συνέχεια ευχαρίστησε θερμά όλους τους φορείς, χορηγούς και συνεργάτες που στήριξαν το φετινό 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Ακολούθησε η απονομή των φετινών βραβείων, αρχικά στα τιμώμενα πρόσωπα της φετινής διοργάνωσης για τη συνολική τους προσφορά στον Ελληνικό Κινηματογράφο και αμέσως μετά έγινε η ανακοίνωση και απονομή των Βραβείων του Ευρωπαϊκού Διαγωνιστικού Τμήματος, από 4 διαφορετικές Επιτροπές.

Στη συνέχεια οι φίλοι και οι συνεργάτες του Πανοράματος, βρέθηκαν όλοι μαζί στο πάρτι λήξης που ακολούθησε, στη σχολή Κινηματογράφου – Τηλεόρασης “Λ. Σταυράκου”.

Τα βραβεία και το σκεπτικό των Επιτροπών της φετινής διοργάνωσης

Αρχικά απονεμήθηκαν τα Βραβεία των Τιμώμενων Προσώπων. Το βραβείο Φοίβος – Απόλλων δίνεται κάθε χρόνο, σε πρόσωπα που έχουν προσφέρει με την τέχνη τους τα μέγιστα στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

Η βράβευση της ηθοποιού Μπέττυς Λιβανού.
To βραβείο έδωσε η ηθοποιός, Γιώτα Φέστα.

Η βράβευση του σκηνοθέτη Στέλιου Χαραλαμπόπουλου.
Το βραβείο παρέδωσε ο σκηνοθέτης, Δήμος Αβδελιώδης.

Η βράβευση του παλαιότερου εν ενεργεία διανομέα κινηματογραφικών ταινιών στην Ελλάδα και ιδιοκτήτη της Rosebud.21, Ζήνου Παναγιωτίδη.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΤΜΗΜΑ

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΟΙΝΟΥ
Σε συνεργασία με το περιοδικό ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

Φέτος για πρώτη φορά, δόθηκε η δυνατότητα στο σύνολο των θεατών του διαγωνιστικού τμήματος να αναδείξει τη νικητήρια ταινία.
Το βραβείο Κοινού απένειμε η αρχισυντάκτρια του Αθηνοράματος και του athinorama.gr, Άννα Φαρδή, στην ταινία

“ΑΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ”
του Άδωνι Φλωρίδη

Το βραβείο παρέλαβε ο διευθυντής του Σπιτιού της Κύπρου, Νικήτας Διομήδης

Όπως σημείωσε η Άννα Φαρδή στην απονομή του βραβείου: «Το Πανόραμα και το Αθηνόραμα, δηλαδή το μακροβιότερο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας και ο μακροβιότερος οδηγός πόλης της Αθήνας, δεν θα μπορούσαν παρά να έχουν μια μακρά συνεργασία, από την οποία μέχρι και πέρυσι προέκυπτε μια ειδική κριτική επιτροπή αναγνωστών, η οποία και βράβευε την καλύτερη ταινία του διαγωνιστικού τμήματος. Φέτος αποφασίσαμε από κοινού να γίνουμε πιο τολμηροί και να ανοίξουμε τη διαδικασία σε όλους εσάς, το κοινό, το οποίο αξιολόγησε και επιβράβευσε τις ταινίες από ένα ευρηματικό και δημιουργικό διαγωνιστικό πρόγραμμα. Αν μη τι άλλο, το κοινό είναι πολλές φορές ο πιο αυστηρός κριτής αλλά και ο πιο σημαντικός για τον δημιουργό, για αυτό και θέλουμε να έχει την ευκαιρία να καταθέσει την άποψή του άμεσα, βγαίνοντας από την αίθουσα.»

Αστέρι της Αφρικής

ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΠΕΚΚ)

Μέλη Επιτροπής
Γιάννης Ραουζαίος
Ασπασία Λυκουργιώτη
Τάσος Ντερτιλής

Το βραβείο της Επιτροπής της ΠΕΚΚ απονέμεται στην ταινία

“PALAZZINA LAF”
του Michele Riondino

Το βραβείο απονεμήθηκε και από τα τρία μέλη της επιτροπής.

Το σκεπτικό της Επιτροπής: «Μετά από συζήτηση που έγινε μεταξύ μας αμφιταλαντευτήκαμε μεταξύ τριών ταινιών. Παρά το ότι η τελική μας επιλογή είναι διαφορετική θα θέλαμε επίσης να αναφερθούμε στην αξίωση της ιστορικοπολιτικής μνήμης αλλά και την αισθητική αρτιότητα των ταινιών Θολός Βυθός και Κλείσε τα Μάτια σου, της Ελένης Αλεξανδράκη και του Victor Erice, αντίστοιχα.

Για τον ιδιότυπο σουρεαλισμό της ταινίας, άρρηκτα συνδεδεμένο με διαχρονικά καλλιτεχνικά στοιχεία του ιταλικού κινηματογράφου, για τον διάχυτο σαρκασμό της, που της δίνει σε σημεία στοιχεία μαύρης κωμωδίας και είναι συνδεδεμένος με την κοινωνική και πολιτική κριτική τόσο της εποχής που πραγματεύεται η ταινία, όσο και της σημερινής εποχής, η Επιτροπή της Π.Ε.Κ.Κ. απονέμει το βραβείο της στην ταινία Palazzina Laf, του Michele Riondino, στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ο σκηνοθέτης με μεγάλη επιτυχία.

Η κριτική που κάνει η ταινία υπερβαίνει τα σύνορα της Ιταλίας και γίνεται ένα συνολικό σχόλιο της νεοφιλελεύθερης νεοφασιστικής κυριαρχίας που διέπει το σύγχρονο οικονομικοπολιτικό σύστημα και την κουλτούρα του, την κουλτούρα του σαδισμού και της τρέλας.»

ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (FIPRESCI) “ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ”

Μέλη Επιτροπής
Hervé Bry – Γαλλία
Tonci Valentic – Κροατία
Δήμητρα Κυρίλλου – Ελλάδα

Το βραβείο FIPRESCI “ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ” απονέμεται στην ταινία

“QUIET LIFE”
του Αλέξανδρου Αβρανά

Το βραβείο παρέλαβε ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Αβρανάς
Το βραβείο απένειμε η Φοίβη Αγγελοπούλου.

Το σκεπτικό της Επιτροπής «Η ταινία “Quiet life” αποτελεί ισχυρή πολιτική δήλωση, ένα επίκαιρο και ευαίσθητο δυστοπικό πορτρέτο των διαλυτικών επιπτώσεων της άρνηση ασύλου σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη, εκθέτοντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και απάνθρωπες μεθόδους που υιοθετούν απρόσωποι φορείς της εξουσίας, όλα άρτια αποτυπωμένα στο σενάριο και το ύφος της.»

ΒΡΑΒΕΙΟ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ

Μέλη της επιτροπής
Loris Curci (παραγωγός)
Βασιλική Βλάχου (ηθοποιός-σεναριογράφος)
Κατερίνα Ευαγγελάκου (σκηνοθέτις)

Το Βραβείο παρέδωσαν οι εκπρόσωποι της επιτροπής, Βασιλική Βλάχου και Κατερίνα Ευαγγελάκου.

Το σκεπτικό της Επιτροπής

«Η Κριτική Επιτροπή θέλει να επισημάνει το υψηλό επίπεδο των ταινιών που προβλήθηκαν στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Είδαμε μια μεγάλη ποικιλία ωραίων ταινιών, με διαφορετικό ύφος, από διαφορετικές χώρες προέλευσης. Συγχαρητήρια στους διοργανωτές για τις επιλογές τους. Μεταξύ πολλών καλών ταινιών η Κριτική Επιτροπή αποφάσισε να δώσει εύφημο μνεία σε δύο ταινίες με πολύ διαφορετική θεματολογία και αντιδιαμετρικά αντίθετο στιλ αφήγησης που και στις δύο περιπτώσεις μας δείχνει ότι ο κινηματογράφος συνεχίζει να είναι μια ουμανιστική υπόθεση. Στην Ισπανο – Αργεντίνικη ταινία ΚΛΕΙΣΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ (Cerrar los Ojos) του 84χρονου Ισπανού σκηνοθέτη Victor Erice και στην πρώτη ταινία ενός δυναμικού, νέου σκηνοθέτη, του Joren Molter, την Ολλανδο-Βελγική παραγωγή Ο ΑΔΕΡΦΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ.

Το βραβείο της επιτροπής απονέμεται ομόφωνα στην ταινία QUIET LIFE του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Αβρανά, μια συμπαραγωγή πολλών ευρωπαϊκών χωρών (Γαλλία, Ελλάδα, Γερμανία, Εσθονία, Σουηδία). Η ταινία συνδυάζει ένα πολύ δυνατό θέμα με μια υπόγεια αφήγηση και μια σκηνοθεσία χειρουργικής ακρίβειας. Η υποκριτική των ηθοποιών και των παιδιών που έπαιξαν ακολουθεί τη λιτή, χωρίς μελοδραματισμούς σκηνοθεσία, με αποτέλεσμα ένα μικρό φιλμ με τεράστια υπόγεια δύναμη.»

Μιας και βραβεύτηκε ελληνική ταινία το βραβείο υποστηρίζεται οικονομικά από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, με το ποσό των 1.000 ευρώ.

Το βραβείο παρέλαβε ο σκηνοθέτης της ταινίας, Αλέξανδρος Αβρανάς