Με βασικό σύνθημα την πολυαναφερόμενη και πολλαπλώς ερμηνευόμενη φράση της εποχής μας “αυτή η εβδομάδα θα είναι η κρίσιμη”, (αυτό το μότο των αβέβαιων και βάναυσων ημερών που εδώ και τόσο καιρό διανύουμε), η φιλοξενούμενη σκηνοθέτις Ελεάνα Τσίχλη αναζήτησε, μέσα από μια διαδικασία ανοικτή σε όποιον/α το επιθυμεί, νέα θεατρικά κείμενα που δεν έχουν μέχρι στιγμής παρoυσιαστεί και δοκιμαστεί μπροστά σε θεατές. Πέντε θεατρικοί συγγραφείς συνεργάστηκαν με έναν/μία σκηνοθέτη/ιδα σε ένα ιδιόμορφο hub, όπου μέσα από δοκιμές και πειραματισμούς υπήρξε η δυνατότητα εξέλιξης του έργου και της δραματουργίας του. Συνοδοιπόροι στο στάδιο αυτό και ένα ensemble ηθοποιών, αποτελούμενο από σταθερούς συνεργάτες των σκηνοθετών και από πρόσφατα απόφοιτους της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών.
Το αποτέλεσμα της κοινής πορείας και της εξέλιξης των έργων θα παρουσιαστεί στο κοινό με τη μορφή δραστικών αναλόγιων, από τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2022. Ο/Η κάθε σκηνοθέτης/ις, κλήθηκε να συνεργαστεί με μέλη του ensemble των ηθοποιών και να βρει δημιουργικούς τρόπους, να ακουμπήσει σε νέες αισθητικές και με φρέσκια ματιά και μέσα να κάνει το κείμενο να συνομιλήσει με τους θεατές.
Το residency της Ελεάννας Τσίχλη εστίαζε στην έρευνα της σύγχρονης δραματουργίας και της θεατρικής γραφής στην Ελλάδα του 2022, με την προσδοκία να αποτελέσει το εγχείρημα αυτό την αφορμή, ώστε να ανοίξει ένας δυναμικός και παραγωγικός διάλογος μεταξύ της σύγχρονης θεατρικής γραφής και της αναπαράστασής της στη θεατρική σκηνή του σήμερα. Πρόκειται για μια έρευνα που δεν αποσκοπούσε τόσο στο τελικό παραστάσιμο αποτέλεσμα, αλλά στο να δομηθεί το πλαίσιο μιας παραγωγικής συνομιλίας μεταξύ θεατρικής γραφής και παραστατικών τεχνών, στο να δημιουργηθεί ένα κοινό λεξιλόγιο και μεθοδολογικά εργαλεία ανάμεσα στον θεατρικό συγγραφέα / δραματουργό, τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς· με άλλα λόγια να ξαναποτελέσει οργανικό κομμάτι της πρόβας και ο δραματουργός. Η παρούσα ερευνητική ιδέα θέλησε να ξαναφέρει τον θεατρικό συγγραφέα…στην πρόβα! Άλλωστε, θεμελίωση του δραματουργού ως αναπόσπαστο κομμάτι της θεατρικής διαδικασίας, καθώς και η ποικιλία υφών και ειδών θεατρικής γραφής σήμερα, ανοίγουν τον χώρο για την επιστροφή και του θεατρικού συγγραφέα στη δημιουργική διαδικασία.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΛΟΓΙΩΝ
«Το νησί της Αθανασίας»
Συγγραφέας: Νατάσα Σίδερη
Σκηνοθέτις: Ελεάννα Τσίχλη
Ημερομηνίες: Δευτέρα 6 και Τρίτη 7 Ιουνίου 2022
ΤΟ ΕΡΓΟ: Καρύδια που υπόσχονται να σε κάνουν άτρωτο. Πόρνες που κατέχουν το μυστικό της μακροζωίας. Κάτι συμβαίνει σε αυτό το νησί, του οποίου οι πάμφτωχοι κάτοικοι συμπεριλήφθηκαν πρόσφατα στη λίστα με τους μακροβιότερους του κόσμου.
Με τη βοήθεια του επιχειρηματικού πνεύματος της Προέδρου και των διασυνδέσεων ενός Άγγλου ανθρωπολόγου, σιγά σιγά, η ιδέα αναπτύσσεται: καλωσήρθατε στο νησί της αθανασίας! Καλωσήρθατε στη στάνη που έγινε κατάλυμα και στα χωράφια, όπου ξεφύτρωσαν ξενοδοχειακές μονάδες. Και κυρίως, καλωσήρθατε στο μέρος που νίκησε τον θάνατο όπου κανένας δεν έχει πεθάνει εδώ και μήνες. Το νησί είναι σε τροχιά ανάπτυξης κι η ανάπτυξη οδοστρωτήρας, κι αν κάποιος θέλει να πισωγυρίσει η μάχη θα δοθεί σώμα με σώμα.
«Κυψέλη Μπλουζ»
Συγγραφέας: Στέλιος Λεκάκης
Σκηνοθέτις: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη
Ημερομηνίες: Πέμπτη 16 και Παρασκευή 17 Ιουνίου 2022
ΤΟ ΕΡΓΟ: Έντεκα πρόσωπα μιλούν, σιωπούν και χειρονομούν, ό,τι μπορούν μέσα σε χίλιες λέξεις το καθένα.
Οι τροχιές της σκέψης τους συνθέτουν το πνεύμα του τόπου της Κυψέλης.
Ένα σπονδυλωτό μονόδραμα για την Κυψέλη και τη μουσική της ιστορίας της.
«Το τέλος της Ιστορίας»
Συγγραφέας: Ιωάννα Λιούτσια
Σκηνοθέτης: Γεωργία Κανελλοπούλου
Ημερομηνίες: Δευτέρα 20 και Τρίτη 21 Ιουνίου 2022
ΤΟ ΕΡΓΟ: To Τέλος της Ιστορίας μέσω της διαπλοκής ιστορικών προσώπων της καθημερινής ζωής ή μέσω της καθημερινής ζωής ιστορικών προσώπων στρέφει το ενδιαφέρον του στο προσωπικό ως άσκηση και έκφραση του πολιτικού και του καθολικού. Τρία διαφορετικά αλλά ταυτόχρονα οικεία περιβάλλοντα συνέχουν το έργο και δημιουργούν τον κόσμο μας. Στον κόσμο αυτόν οι μεγάλες αφηγήσεις έχουν τελειώσει, τα μεγάλα γεγονότα έχουν ξεπεραστεί και οι αναμνήσεις και τα αισθήματα για όσα ζήσαμε έχουν ξεφτίσει ή ξεχαστεί. Πώς θα καταφέρουμε να απαντήσουμε στα αντιφατικά παράδοξα της πραγματικότητας και να βρούμε την ταυτότητα και τη θέση μας στον κόσμο, χωρίς σωτήρες και μεσσίες οποιουδήποτε τύπου;
«Ο Εμφύλιος Άντρας»
Συγγραφέας: Θωμάς Τσαλαπάτης
Σκηνοθέτις: Δανάη Σπηλιώτη
Ημερομηνίες: Δευτέρα 27 και Τρίτη 28 Ιουνίου 2022
ΤΟ ΕΡΓΟ: Μια ομάδα από πολίτες μεταφέρονται στα σύνορα της δημοκρατίας για να την υπερασπιστούν από τον ερχομό των «ξενιστών». Ανάμεσά τους και ο Αμεντέο, ένας βουβός νέος με άγνωστο παρελθόν. Οι πολίτες εκπαιδεύονται, προσαρμόζονται και τελικά αλλάζουν μέσα από τις συνθήκες που επιβάλλει το στρατόπεδο. Περιμένοντας μια εισβολή που τελικά ποτέ δεν έρχεται. Αυτό που δεν αντιλαμβάνονται αρχικά, αλλά σύντομα θα συνειδητοποιήσουν, είναι πως μαζί τους σταδιακά μεταλλάσσεται και η κοινωνία αλλάζοντας τελικά μορφή. Αυτό που πια μένει είναι ένα σύνολο από τεράστια στρατόπεδα μεταφερμένα στα σύνορα μιας χώρας που πια δεν υπάρχει.
Το έργο κινείται ανάμεσα στο μπρεχτικό πολιτικό θέατρο και το θέατρο του παραλόγου αναζητώντας μέσα από τις αποσπασματικές θεατρικές βινιέτες, μέσα από το επιθετικά κωμικό και τη βίαιη ποίηση να διαχειριστεί μια σειρά από θέματα που συγκροτούν τις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες: τη χρήση της εξωτερικής απειλής για τη διαμόρφωση του εσωτερικού των χωρών, τη μισαλλοδοξία, την στρατικοποίηση της καθημερινής ζωής, τη διαχείριση των τραυμάτων, την ιαματική λειτουργία της «προδοσίας» απέναντι σε έναν κάλπικο σκοπό.
«Το τρηδόνι»
Συγγραφέας: Μαριάννα Λιανού
Σκηνοθέτης: Βαγγέλης Λάσκαρης
Ημερομηνίες: Πέμπτη 30 Ιουνίου και Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022
ΤΟ ΕΡΓΟ: Τρηδόνι, όπως ακούγεται από το στόμα μιας Αλαφροΐσκιωτης Ηλικιωμένης το γνωστό σε όλους μας σαράκι. Έξι άνθρωποι εγκλωβισμένοι στη γειτονιά που μεγάλωσαν. Ένα Δεκαεξάχρονο θέλει να δραπετεύσει μα ερωτεύεται Εκείνον της διπλανής πόρτας, ο οποίος δεν ξέρει τίποτε άλλο πέρα από τη βία που ξεπηδά από μέσα του. Ένας περιπλανώμενος Τροβαδούρος μας θυμίζει όσα ποτέ δεν προλάβαμε να μάθουμε. Ένα Κορίτσι αναζητά τη χαμένη συνταγή ψαρόσουπας της μητέρας της, μια συνταγή που χάθηκε μαζί της για πάντα κι o αδερφός της, ένας Μισός άνθρωπος είναι αναγκασμένος να δοκιμάζει το ίδιο φαΐ κάθε μέρα ψάχνοντας παράλληλα το χαμένο του μισό.
Σ’ αυτή τη γειτονιά ο μόνος τρόπος να δραπετεύσει κανείς είναι να φάει τους τοίχους, την πέτρα, το δρόμο και ό,τι και όποιον βρει μπροστά του μέχρι να ανοίξει μια χαραμάδα φωτός προς το ανεξερεύνητο.
Θίασος Αναλογίων: Μάιρα Άμσελεμ, Μαρία Γεωργάκα, Ζαχαρίας Γουέλα, Ειρήνη Δένδη, Τάκης Ζαχαριάδης, Αργυρώ Θεοδωράκη, Αιμιλία Κεφαλά, Σπύρος Κεκρίδης, Μαρία Μαμούρη, Σεμέλη Μητροπούλου
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΕΚΑΚΗΣ
Ο Στέλιος Λεκάκης είναι αρχαιολόγος και ασχολείται με τα μνημεία, τη μνήμη και τα κείμενα.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΛΙΑΝΟΥ
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο θέατρο στην Ανώτερη Ιδιωτική Σχολή Δραματικής Τέχνης «Δήλος» της Δήμητρας Χατούπη. Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Φοίτησε ακόμη στο διετές Εργαστήριο Συγγραφής Θεατρικού έργου του Εθνικού θεάτρου και παρακολούθησε το 9ο Εργαστήρι επιμέλειας κειμένου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Αυτή τη στιγμή παρακολουθεί το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ελληνικό και Παγκόσμιο Θέατρο» του τμήματος Θεατρικών σπουδών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με κατεύθυνση: Μετάφραση θεατρικού κειμένου και Συγγραφή. Στο θέατρο έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός σε παραστάσεις όπως: «Τα περιστατικά» του Δανιήλ Χαρμς σε σκηνοθεσία Νάνσυς Μπούκλη, «Γκάμλετ» σε κείμενο και σκηνοθεσία Ηλία Αδάμ, «Λούλου» του Φρανκ Βεντεκιντ σε σκηνοθεσία Εσθέρ Αντρέ Γκονζάλεζ,, «Ο Πελεκάνος» του Στρίντμπεργκ σε σκηνοθεσία Φένιας Αποστόλου, κ.α.
Το 2015 ανέβηκε το πρώτο της θεατρικό έργο με τίτλο «Το Όνειρο του Σολωμού» στο BIOS, το 2019 το δεύτερο έργο της με τίτλο «Σκαλωσιά» στο Tempus Verum – Εν Αθήναις και στο 2ο SKG Bridges Festival στη Θεσσαλονίκη. Παρουσιάστηκαν ακόμα, το μονόπρακτο «Στη Ροδοκόκκινη πόλη» σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη στη Νέα σκηνή – Νίκος Κούρκουλος (2018) και το «Με το Αμβούργο στην Πλάτη» σε σκηνοθεσία Γιάννη Παναγόπουλου (2020) και τα δύο σε μορφή θεατρικού αναλογίου στα πλαίσια φοίτησης στο εργαστήριο συγγραφής του Εθνικού θεάτρου.
ΙΩΑΝΝΑ ΛΙΟΥΤΣΙΑ
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1992. Υποψήφια διδάκτορας στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου). Απόφοιτη των τμημάτων Ιστορίας –Αρχαιολογίας & Θεάτρου ΑΠΘ και της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Σύγχρονο Θέατρο Βασίλης Διαμαντόπουλος». Έχουν κυκλοφορήσει τέσσερις ποιητικές της συλλογές: Συνομιλίες σε Μη+ (2014), Αρρυθμίες (2016), Η Σιωπή σε δύο χώρους (2018), Ανοιχτά Φωνήεντα και Δαγκωμένα Σύμφωνα (2022), μία συλλογή θεατρικών έργων για παιδιά (12 σκετς για 19 Παγκόσμιες Ημέρες, 2021), καθώς και η μετάφρασή της στο έργο του Ε. Ίψεν «Νόρμα ή Ο έρωτας ενός πολιτικού» (2020). Το πρώτο της θεατρικό κείμενο «Τη Μοναξιά και τους Ανθρώπους να Φοβάσαι» απέσπασε το Β’ βραβείο στο διαγωνισμό συγγραφής του ΔΗΠΕΘΕ Β. Αιγαίου (2014) και ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη, ενώ το επόμενο «First we take Manhattan, then we take Berlin» συμπεριλήφθηκε στη shortlist του Berliner Festspiele 2019. Εργάζεται ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και θεατροπαιδαγωγός.
ΝΑΤΑΣΑ ΣΙΔΕΡΗ
Η Νατάσα Σίδερη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Συγκριτική Πολιτική στο University of York της Αγγλίας και Σύγχρονη Γαλλική Φιλοσοφία στο King’s College του Λονδίνου. Είναι θεατρική συγγραφέας, διηγηματογράφος και μεταφράστρια. Tα πρώτα της θεατρικά έργα γράφτηκαν και παρουσιάστηκαν στα αγγλικά. Το 2013 το έργο της με τίτλο «Στη γέφυρα» («On The Bridge») απέσπασε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό που διοργάνωσε η ομάδα Origins και παρουσιάστηκε στο αγγλικό κοινό τον ίδιο χρόνο. Ακολούθησε «Το νησί της αθανασίας» («The Island of Immortality»), το οποίο βραβεύτηκε στο διαγωνισμό θεατρικού έργου του ιδρύματος Ronald Duncan Literary Foundation, και περιόδευσε στο Ηνωμένο Βασίλειο σε σκηνοθεσία της ομάδας The Certainty of Chance Theatre Company. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 2015, παρακολούθησε το Στούντιο Συγγραφής του Εθνικού Θεάτρου. Το 2016 η Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών της απένειμε έπαινο για τη νουβέλα “Τρεις στις πέντε”. Το 2017 το έργο της «Τιτανομαχίες» (Σοκόλη, 2017) παρουσιάστηκε στο Εθνικό θέατρο σε σκηνοθεσία Υρώς Μανέ, ως μέρος της δράσης Ο Συγγραφέας του Μήνα. Το 2018 κυκλοφόρησε η πρώτη συλλογή διηγημάτων της με τίτλο «Κυρίαρχοι πονηροί λογισμοί» από τις εκδόσεις Μωβ Σκίουρος, με την οποία απέσπασε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου του περιοδικού «Ο Αναγνώστης». Το 2021, με το έργο «Δεσμώτης» κέρδισε το Α’ βραβείο στον διαγωνισμό θεατρικής γραφής MYTHOS?! που διοργάνωσε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε συνεργασία με το θέατρο του Regensburg, το οποίο και ανέβασε το έργο σε γερμανική μετάφραση. Έχει γράψει τα κείμενα για την performance «Μάγισσες», η οποία παρουσιάστηκε με την υποστήριξη της Περιφέρειας Αθηνών σε σκηνοθεσία Θανάση Δόβρη. Διηγήματα και μονόπρακτά της έχουν εμφανιστεί σε ελληνικά και ξένα έντυπα.
ΘΩΜΑΣ ΤΣΑΛΑΠΑΤΗΣ
Γεννήθηκε το 1984 στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Το 2011 δημοσίευσε την πρώτη του ποιητική συλλογή, Το ξημέρωμα είναι σφαγή Κύριε Κρακ (εκδ. Εκάτη) η οποία βραβεύτηκε µε το Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα (2012). Το 2015 κυκλοφόρησε η δεύτερη ποιητική του συλλογή, Άλµπα (εκδ. Εκάτη). Το 2017, η Άλµπα κυκλοφόρησε στα γαλλικά από τις Editions Desmos σε μετάφραση της Nicole Chaperon και το 2022 στην Ιταλία από τις εκδόσεις Editore XY.IT. Το 2018 βραβεύτηκε για την ποιητική ενότητα «Περιστατικά» (Circostanze) με το πρώτο βραβείο για την κατηγορία της ποίησης του Premio InediTO στο φεστιβάλ του Τορίνο. Την ίδια χρονιά «Το ξημέρωμα είναι σφαγή Κύριε Κρακ» κυκλοφόρησε στην Ιταλία από τον εκδοτικό οίκο Editore XY.IT σε μετάφραση Viviana Sebastio. Η τρίτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Γεωγραφίες των Φριτς και των Λανγκ» κυκλοφόρησε το 2018 από τις εκδόσεις Εκάτη. Η τέταρτη ποιητική του συλλογή με τίτλο «Η ομορφιά των όπλων μας» κυκλοφόρησε το 2021 από τις εκδόσεις Αντίποδες.
Το 2016, έγραψε τα κείμενα για την παράσταση Ανκόρ, η οποία ανέβηκε την ίδια χρονιά σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στο θέατρο Άττις. Τα κείμενα για την παράσταση, εκδόθηκαν το 2017 από τις εκδόσεις Μωβ Σκίουρος με τον τίτλο «Πνιγμός». To 2018 το θεατρικό του κείμενο «Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια» ανέβηκε για πρώτη φορά σε μορφή αναλογίου στο Maison de la Poésie στο Παρίσι σε σκηνοθεσία Laurence Campet και μετάφραση της Clio Mavroeidakos. «Η Μόνικα Βίτι δεν θυμάται πια» ανέβηκε στο Θέατρο 104 σε σκηνοθεσία Νικόλ Δημητρακοπούλου, ενώ το κείμενο της παράστασης εκδόθηκε σε βιβλίο από τον εκδοτικό οίκο «Μωβ Σκίουρος» την ίδια χρονιά.
Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα ιταλικά, τα ισπανικά και τα Αραβικά. Έχουν συμπεριληφθεί σε ανθολογίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αρθρογραφεί σε μόνιμες στήλες, στην Εφημερίδα των Συντακτών, στην εφημερίδα Εποχή και σε άλλα έντυπα και διαδικτυακά περιοδικά. Το 2019 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γκοβόστη μια μονογραφία για τον Γιάννη Βαρβέρη με επιπλέον ανθολόγηση ποιημάτων του, ενώ το 2020 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Εκάτη το βιβλίο «Ανοχύρωτη πόλη: Η Κυψέλη, η Ελλάδα και ο κόσμος» μια επιλογή από δοκίμια και άρθρα.