Ο Σάμουελ Μπέκετ, βραβευμένος με το Νόμπελ Λογοτεχνίας (1969) για τους «νέους τρόπους έκφρασης που έχει εισάγει στην πεζογραφία και το δράμα», είναι ευρύτερα γνωστός για το έργο του «Περιμένοντας τον Γκοντό», το οποίο παρουσιάζεται φέτος με μεγάλη επιτυχία, από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου, σε μετάφραση Μίνου Βολανάκη και σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη.
Το πλούσιο συγγραφικό έργο του Μπέκετ αποτελείται από ποιήματα, πεζά (διηγήματα και μυθιστορήματα) και θεατρικά έργα, τα οποία συνδέθηκαν ιδιαίτερα με το «Θέατρο του Παραλόγου».
Με το 3ο Big Day, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να μάθει για το πλούσιο, σύνθετο έργο, αλλά και την προσωπικότητα του Σάμουελ Μπέκετ μέσα από βιωματικά εργαστήρια, workshops, ενδιαφέρουσες δράσεις, ασκήσεις αυτοσχεδιασμού και δραματοποίησης, διαλέξεις και συζητήσεις.
Η είσοδος σε όλες στις εκδηλώσεις των Big Days είναι ελεύθερη.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Τη διοργάνωση του αφιερώματος στον Σάμουελ Μπέκετ επιμελούνται οι: Αμαλία Κοντογιάννη, Εύα Κουμανδράκη, Κωνσταντίνα Ματζίρη και Μαρία Τσιμά.
Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος για την πραγματοποίηση του θεματικού αφιερώματος BIG DAY είναι η Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ, το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ και το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ.
Το πρόγραμμα του 3ου Big Day:
Εικαστική έκθεση βασισμένη στα ποιήματα του Μπέκετ με θέμα: “Τέχνη και σαχλοκουβέντες”
Ώρα έναρξης: 11.00
Επηρεασμένοι από το ποιητικό έργο του Σάμιουελ Μπέκετ, πέντε σπουδαστές του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δημιουργούν ένα αμάλγαμα λόγου και εικόνας, σκέψης και μορφής και παρουσιάζουν μια πολυμορφική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας. Η έκθεση εμπνέεται από την έκδοση κειμένων του Σ. Μπέκετ με τίτλο “Ποιήματα συνοδευόμενα από σαχλοκουβέντες“.
Δώρα Τσίλικα, αφηρημένη ζωγραφική και συγκεκριμένα με την έννοια της φόρμας μέσω της αυθόρμητης κίνησης.
Φοίβος Μίγγας, αναπαραστατική ζωγραφική και σχέδιο και πραγματεύεται την αυτοαναζήτηση και την ενδοσκόπηση.
GERA, επηρεασμένος από το graffiti και την τέχνη του δρόμου, χρησιμοποιώντας ως βασικό υλικό το σπρεϋ, δημιουργεί παραστατικά και ανεικονικά έργα με έντονες γραφές και υφές.
Σοφία Μυλωνά, με την γλυπτική και τη σκηνογραφία, μελετά το αντικείμενο, την παραμόρφωση και την έννοια του χρόνου.
Νίκη Λαμπαδά χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό φωτογραφίας και κειμένου για να αγγίξει θέματα όπως ο χρόνος, η φθορά και η ανθρώπινη αντίληψη.
Εργαστήριο: “Τίποτα δεν είναι πιο πραγματικό από το τίποτα”
Για ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών
Ώρα έναρξης: 11.00
Διάρκεια: 5 ώρες
Μέχρι 18 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
(Απαιτείται ανάγνωση και εκμάθηση μονολόγων-σε συνεννόηση με το ΚΘΒΕ)
Οι σιωπές δεν είναι νεκρές στιγμές. Είναι οι στιγμές επεξεργασίας της σκέψης ή της δράσης.
Εισηγητής: Φούλης Μπουντούρογλου (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Θεατρικό εργαστήρι: “Ένα παράξενο δέντρο”
Για παιδιά 5-8 ετών
Ώρα έναρξης: 11.00
Διάρκεια: 1 ώρα και 15 λεπτά
Μέχρι 15 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
Μια ομάδα από μικρούς ερευνητές θα βρεθούν κατά λάθος σε ένα μέρος όπου δεν υπάρχει και δε φυτρώνει τίποτα. Ένα μέρος άδειο όπως η άδεια σκηνή στον Γκοντό, ένα δέντρο και μόνο φιγούρες. Όλα τα υπόλοιπα τα φανταζόμαστε. Τίποτε άλλο, παρά μονάχα ένα δέντρο διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Η ομάδα αποφασίζει να εξερευνήσει το μυστηριώδες μέρος και κυρίως το δέντρο, καθώς είναι σίγουροι πως πρόκειται για μια σπουδαία ανακάλυψη!
Όμως, δυο απρόσμενοι επισκέπτες θα τους αλλάξουν τα σχέδια, δυο παράξενες φιγούρες κάτι έχουν να τους πουν. Ποιοι είναι άραγε; Τι είναι αυτό το μέρος; Θα τα καταφέρουν; Μια ιστορία διαδραστική, στην οποία τα παιδιά μέσα από το θεατρικό παιχνίδι θα γνωρίσουν τον μεγάλο θεατρικό συγγραφέα Σάμουελ Μπέκετ, θα γίνουν οι ίδιοι ερευνητές, οι οποίοι καλούνται να δώσουν μια απάντηση στα ερωτήματα αυτά καθώς και μια εξήγηση για το περίεργο μέρος, με το περίεργο δέντρο και τους περίεργους επισκέπτες.
Μαρία Χατζηαγγελίδου (Θεατρολόγος) – Εργαστήριο: “Στα όρια του Σώματος / στα όρια του Λόγου”
Για επαγγελματίες ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών, έχοντες μια κάποια σκηνική εμπειρία, σε όσους διατίθενται να δουλέψουν με το σώμα τους.
Ώρα έναρξης: 11.00
Διάρκεια: 2 ώρες
Μέχρι 16 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
Ένα ερευνητικό εργαστήριο με αφορμή τα ώριμα μονόπρακτα του Μπέκετ.
Αλέξανδρος Μιχαήλ (Σκηνοθέτης)
Προβολή: Samuel Beckett – Documentary
Ώρα έναρξης: 12.30
Διάρκεια: 1 ώρα και 50 λεπτά
Ελεύθερη προβολή ντοκιμαντέρ για τον Σάμουελ Μπέκετ.
Εργαστήριο: “Πάνω σ’ ένα ξένο στίχο”
Ώρα έναρξης: 13.00
Διάρκεια: 1 ώρα και 30 λεπτά
Μέχρι 12 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
Ένα εργαστήριο με αφορμή και οδηγό τη φράση του Μπέκετ: «Ναι, στη ζωή μου, αφού πρέπει να τη λέω έτσι, υπήρχαν τρία πράγματα, η ανικανότητα να μιλήσω, η ανικανότητα να σωπάσω, και η μοναξιά, μ’ αυτά έπρεπε να τα βγάλω πέρα».
Χρίστος Νταρακτσής (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Masterclass: “Το σώμα και ο λόγος στην ποιητική γραφή του Σάμουελ Μπέκετ.
Μια εισαγωγή στον τρόπο εκφοράς των λέξεων στο μπεκετικό κείμενο μέσα από την ανάδειξη της καταγωγής τους, που είναι ο ήχος τους”Ώρα έναρξης:13.00
Διάρκεια: 3 ώρες
Πώς αναδύεται η μορφή η οποία θα γίνει ο φορέας του μπεκετικού λόγου, πώς το σώμα δίνει περιεχόμενο στον ήχο και ο ήχος στο σώμα. Το συμβάν Μπέκετ συναντά την αρχαία τραγωδία μέσα από μια επινόηση της έννοιας του τραγικού. Το τραγικό εδώ ισοδυναμεί με το ειρωνικό, το υποκείμενο αντιστρέφει τους όρους της κατεστημένης λογικής και παράγει μέσα από ένα μινιμαλισμό των κινήσεων ή και της ακινησίας μια επανασύνδεση με τη γλώσσα στο βαθμό που αυτή έχει χάσει το νόημα της.
Γιάννης Μήτρου και IRLPA Alma Calma
Διάλεξη: “Κείμενα-παρτιτούρες: Σάμουελ Μπέκετ και μουσική”
Ώρα έναρξης: 14.30
Διάρκεια: 30 λεπτά
Αφού κάθε απόπειρα να διαβάσουμε και να κατανοήσουμε τον Μπέκετ αποκλειστικά με εγκεφαλικές διεργασίες είναι μάλλον καταδικασμένη να “αποτυγχάνει καλύτερα”, ας αποπειραθούμε να ακούσουμε τα κείμενά του – να αισθανθούμε και να ακολουθήσουμε το ρυθμό, τις φωνές, τις αντιστίξεις, τις αλλοιώσεις, τις επαναλήψεις και τα da capo του.
Μαρία Ριστάνη (Ειδικό Εργαστηριακό Προσωπικό, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ)
Διάλεξη: “Αρχιτεκτονικές του Samuel Beckett”
Ώρα έναρξης: 15.00
Διάρκεια: 30 λεπτά
Ποια είναι η σχέση που μπορεί να έχει η αρχιτεκτονική με τη λογοτεχνία; Και γιατί ειδικά η αρχιτεκτονική στο έργο του Μπέκετ; Tί είναι τελικά η αρχιτεκτονική και ποιες οι διαφορετικές μορφές με τις οποίες υπάρχει στο έργο του Μπέκετ;
Συμεωνίδης Θωμάς (Αρχιτέκτονας, Δρ. Φιλοσοφίας)
Παρουσίαση: “Τη σιωπή μόνο οι λέξεις τη σπάνε”
Ώρα έναρξης: 16.00
Διάρκεια: 30 λεπτά
Οι σπουδαστές της Δραματικής σχολής του Κρατικού Θεάτρου επιχειρούν να παρουσιάσουν το «Πράξη χωρίς λόγια» συνδυασμένο με πεζά κείμενα του Σάμουελ Μπέκετ.
Γιάννης Ρήγας (Διευθυντής Σπουδών Δραματικής Σχολής ΚΘΒΕ, Σκηνοθέτης, Ηθοποιός)
Στρογγυλό τραπέζι: “Και τώρα που είμαστε ευτυχισμένοι, τί κάνουμε;”
Ώρα έναρξης: 16.30
Διάρκεια: 1 ώρα
Γιάννης Αναστασάκης (Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ, Σκηνοθέτης, Ηθοποιός, Φιλόλογος)
Φούλης Μπουντούρογλου (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Έλση Σακελλαρίδου (Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ)