Στη συναυλία Cantate Domino συμμετέχουν η διακεκριμένη μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου και το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών (Απόλλων Γραμματικόπουλος-βιολί, Παναγιώτης Τζιώτης-βιολί, Πάρις Αναστασιάδης-βιόλα και Ισίδωρος Σιδέρης-βιολοντσέλο), ένα από τα πλέον αναγνωρισμένα σύνολα μουσικής δωματίου στη χώρα μας. Ορμώμενοι από την κατανυκτική ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας, επέλεξαν να συνδυάσουν στο πρόγραμμά τους κοσμικές και θρησκευτικές συνθέσεις. Θα παρουσιάσουν στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος το Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 14 σε ρε ελάσσονα, «Ο Θάνατος και η Κόρη» του Franz Schubert [Φραντς Σούμπερτ], ακρογωνιαίο λίθο του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου, καθώς και δύο έργα του αναγνωρισμένου Έλληνα συνθέτη Φίλιππου Τσαλαχούρη. Πρόκειται για τη σύνθεση Cantate Domino [Αινείτε τον Κύριο] για φωνή και κουαρτέτο εγχόρδων (2019), σε α΄ εκτέλεση στο Μέγαρο, καθώς και για το Κουαρτέτο αρ. 5, Προσευχή ενώπιον του τέλους της σκέψης (2013).
Λίγα λόγια για το πρόγραμμα
Ο Franz Schubert (1797-1828) συνέθεσε το Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.14, σε ρε ελάσσονα, D.810, «Ο Θάνατος και η Κόρη» στα 1824. Ωστόσο, το έργο εκδόθηκε μόλις στα 1831, δηλαδή τρία χρόνια μετά τον θάνατό του. Ο τίτλος αλλά και το μουσικό υλικό προέρχονται από το ομότιτλο λιντ που είχε γράψει ο Schubert επτά χρόνια νωρίτερα, ενώ εικάζεται ότι το συγκεκριμένο Κουαρτέτο αντανακλά την άσχημη ψυχολογική του κατάσταση, καθώς o συνθέτης γνώριζε ότι το τέλος πλησίαζε.To κουαρτέτο εγχόρδων «Ο Θάνατος και η Κόρη» συνιστά ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά δείγματα της τελευταίας συνθετικής περιόδου του Schubert, ενθουσίασε κοινό και κριτικούς και επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους συνθέτες.
Όπως γράφει ο Φίλιππος Τσαλαχούρης (γενν. 1969) σε σημείωμά του για τη συναυλία στο Μέγαρο, «η φράση Cantate Domino [Αινείτε τον Κύριο] είναι μία από τις πλέον ξεχωριστές των Ψαλμών του Δαυίδ, του περισσότερο μελοποιημένου κειμένου της Παλαιάς Διαθήκης. […] Το έργο Cantate Domino, έργο 104 αρ.1 για φωνή και κουαρτέτο γράφτηκε το φθινόπωρο του 2019 και είναι αφιερωμένο στο Κουαρτέτο Αθηνών.»
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στο ίδιο σημείωμα ο συνθέτης αναφέρεται και στο Κουαρτέτο αρ.5, έργο 86. «Ολοκληρώθηκε το 2013 και φέρει τον τίτλο “Προσευχή ενώπιον του τέλους της σκέψης”. […] Η λέξη “προσευχή” είναι ακριβής για να περιγράψει κάθε νότα σε αυτό το έργο. Η ιδέα της κατάνυξης, του μεταφυσικού οράματος, των υπαρξιακών ερωτημάτων και της αγωνίας της μοίρας είναι στοιχεία παρόντα και απτά σε κάθε σελίδα. Η σκέψη, όμως, τελειώνει, και η προσευχή αναπέμπεται ενώπιον αυτού του τέλους. […] Σκοπός του [συνθέτη] είναι ο ακροατής να αρθρώσει εσωτερικά και μετά την ακρόαση μια λέξη δική του, όχι σαν συμπέρασμα αλλά σαν τη λύση ενός αινίγματος που φέρνει πάντα στα χείλη όλων των ανθρώπων ένα χαμόγελο».
H μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου…
… συνεργάζεται με λυρικά θέατρα της Βόρειας Ιταλίας, το Teatro Comunale της Ferrara, το Carnegie Hall, την Concertgebouw, την Κρατική Όπερα του Ρήνου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την ΕΛΣ, το Μέγαρο Μουσικής της Μόσχας, την Opéra Comique, το Culturgest Hall, τη Cité de la Musique, το York National Centre of Early Music καθώς και με τα διεθνή Φεστιβάλ Αθηνών, Μασσαλίας, Βουδαπέστης και Roque d’Anthéron (Γαλλία), ερμηνεύοντας ευρύ λυρικό και συμφωνικό ρεπερτόριο και έργα του 20ού αιώνα: Ευρυδίκη του Peri, Κάρμεν του Bizet, Φάλσταφ και Ριγκολέττο του Verdi, Όπερα του Ζητιάνου και Φαίδρα του Britten, 9η Συμφωνία του Beethoven, 2η Συμφωνία του Mahler, Φεγγαρίσιος Πιερότος του Schoenberg, Folk Songs του Berio, Ancient Voices of Children του Crumb, Το Σφυρί δίχως Αφέντη του Boulez, Συμφωνία αρ. 1 του Χρήστου.
Ως σολίστ έχει συμπράξει με όλες τις ελληνικές ορχήστρες και με σημαντικά σύνολα του εξωτερικού (Ορχήστρα Δωματίου Mahler, Φιλαρμονική Ορχήστρα του Στρασβούργου, Lontano Ensemble) υπό τη διεύθυνση των αρχιμουσικών Claudio Abbado, Νίκου Αθηναίου, Θόδωρου Αντωνίου, Steuart Bedford, Λουκά Καρυτινού, Jan Latham-Koenig, Μίλτου Λογιάδη, Μύρωνα Μιχαηλίδη, Jordi Mora, Michel Plasson, Tiziano Severini, Pierre-André Valade, Βύρωνα Φιδετζή, Alberto Zedda.
Η συνεργασία της με τις δισκογραφικές εταιρείες BIS, Naive, Naxos, Melism, Saphir, Centaur περιλαμβάνει τις πρώτες παγκόσμιες παρουσιάσεις των έργων: 16 τραγούδια του Νίκου Σκαλκώτα, 14 Invenzioni του Δημήτρη Μητρόπουλου, Amfiktyonia I του Θόδωρου Αντωνίου, Melisma του Μιχάλη Αδάμη, Fretted sounding-boards της Silvina Milstein και Zyia του Ιάννη Ξενάκη (διεθνές δισκογραφικό βραβείο Orphée d’Or 2012). Έχει ηχογραφήσει τους κύκλους Les Eluard του Μίκη Θεοδωράκη και T. S. Eliot Songs του Γιάννη Χρήστου, τον Ερωτόκριτο και την Όπερα των Σκιών του Νίκου Μαμαγκάκη, έργα Θάνου Μικρούτσικου, Clotilde Rosa, Ντίνου Κωνσταντινίδη, τον Μάγο Έρωτα του de Falla καθώς και μουσική του Alexandre Desplat για την ταινία 11’09″01 New York September 11.
To Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών…
… ιδρύθηκε το 2010. Αποτελείται από μέλη της ΚΟΑ: τους βιολονίστες Απόλλωνα Γραμματικόπουλο και Παναγιώτη Τζιώτη, τον βιολίστα Πάρη Αναστασιάδη και τον βιολοντσελίστα Ισίδωρο Σιδέρη. Το σχήμα έχει εμφανιστεί σε αθηναϊκές αίθουσες συναυλιών (ΜΜΑ, Φ.Σ. «Παρνασσός», Παλλάς, Ίδρυμα Θεοχαράκη, Ωδείο Αθηνών) αλλά και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, το Μουσείο Ακρόπολης, το Βυζαντινό Μουσείο και στο Μουσείο Μπενάκη.
Έχει δώσει συναυλίες σε πολλές πόλεις της Ελλάδας (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άρτα, Κέρκυρα, Βόλος), αλλά και στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Ρουμανία, ενώ έχει λάβει μέρος σε διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις (Μουσικό Φεστιβάλ Σαντορίνης, Φεστιβάλ Μουσικής Κυκλάδων, Φεστιβάλ Παξών και φεστιβάλ μουσικής της Alba και Armonie della Sera στην Ιταλία). Συναυλίες του Κουαρτέτου έχουν ηχογραφηθεί από την Ιταλική Ραδιοφωνία και το Ραδιόφωνο του Βατικανού και έχουν μαγνητοσκοπηθεί για την Τηλεόραση της Βουλής.
Το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών συνεργάζεται συχνά με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει τα σημαντικότερα έργα της φιλολογίας της μουσικής δωματίου, αλλά και έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών σε α΄ εκτέλεση. Μάλιστα, το 2013, το σχήμα βραβεύτηκε από το διεθνές σωματείο Τζίνα Μπαχάουερ για τις υψηλού επιπέδου ερμηνείες του.
Τα τελευταία χρόνια, δίνεται ιδιαίτερο βάρος στο κοινωνικό έργο του Κουαρτέτου, το οποίο διοργανώνει συναυλίες σε νοσοκομεία, κέντρα απεξάρτησης, φυλακές, ειδικά σχολεία αλλά και απομακρυσμένες περιοχές (με την υποστήριξη της ΚΟΑ, του ΙΣΝ και της Γερμανικής Πρεσβείας στην Αθήνα).
Αdagio – Mουσικές για τις ημέρες του Πάσχα
Η μελωδική διαδρομή προς το Πάσχα και την Ανάσταση ολοκληρώνεται τη Μεγάλη Τετάρτη 20 Απριλίου με τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τον διακεκριμένο αρχιμουσικό Μύρωνα Μιχαηλίδη. Θα ακουστούν η Τραγική εισαγωγή, έργο 81 του Johannes Brahms [Γιοχάννες Μπραμς] και το Πρελούδιο και θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Richard Wagner [Ρίχαρντ Βάγκνερ]. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με το κύκνειο άσμα του Wolfgang Amadeus Mozart [Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ], το συγκλονιστικό Ρέκβιεμ. Συμμετέχουν οι σολίστ: Σοφία Κυανίδου (υψίφωνος), Ειρήνη Καράγιαννη (μεσόφωνος), Βασίλης Καβάγιας (τενόρος) κ.ά. Μαζί τους, οι Χορωδίες της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων. Πριν την έναρξη της συναυλίας έχει προγραμματιστεί (19:30) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων. Συμπαραγωγή: ΚΟΑ – ΜΜΑ.
*Θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα υγειονομικής προστασίας.