Επισκεπτόμενος περίπου 100 από αυτούς τους τόπους λατρείας, ο Roman Robroek κατέγραψε με τον φακό του τη σημερινή κατάστασή τους. «Αν μια εκκλησία, κάποτε το πιο σημαντικό καταφύγιο σε μια κοινότητα, μπορεί να γίνει ένας σωρός συντρίμμια, τι σημαίνει αυτό σχετικά με το τι μπορούμε σήμερα να θεωρούμε σίγουρο;» αναρωτιέται ο Ολλανδός φωτογράφος.

Αυτό που βλέπει κανείς στις φωτογραφίες είναι εκπληκτικά τεχνουργήματα με αργό ρυθμό να καταρρέουν: το νερό να τρώει νωπογραφίες, λεπταίσθητα γύψινα να συνθλίβονται από στέγες που έχουν καταρρεύσει, τη φύση να έχει ξεκινήσει να διεκδικεί και πάλι αυτές τις κατασκευές του ανθρώπου. Από μικρά παρεκκλήσια μέχρι μεγάλα εκκλησιαστικά συγκροτήματα, οι φωτογραφίες του Robroek είναι μαρτυρία αυτής της μεταβαλλόμενης κουλτούρας στην Ιταλία.

Ο Ολλανδός φωτογράφος εξηγεί σε άρθρο του ότι αυτή η εγκατάλειψη δεν οφείλεται αναγκαστικά σε μειούμενο ενθουσιασμό για την εκκλησία· σε πολλές περιπτώσεις είναι συνέπεια ενός φαινομένου που επισυμβαίνει σε όλη την Ιταλία, του φαινομένου της πόλης-φάντασμα. Καθώς οι νέοι εγκαταλείπουν τις μικρότερες πόλεις για αστικά κέντρα σε αναζήτηση δουλειάς, τα χωριά αργά αργά χάνονται στη λήθη και γίνονται πόλεις-φαντάσματα με σχεδόν μηδενικό πληθυσμό. «Μπορεί να φαίνεται απίστευτο ότι τέτοιες εκπληκτικές, όλο τέχνη εκκλησίες είναι σε αυτή την κατάσταση παρακμής, αλλά όλο αυτό συνδέεται με τα ίδια προβλήματα, την απουσία κοινότητας, την οικονομική ερήμωση μιας περιοχής που εδώ και καιρό έχει περάσει την περίοδο ακμής της» τονίζει ο Robroek.

«Σήμερα, οι εγκαταλελειμμένες εκκλησίες στην Ιταλία και αλλού μας προσφέρουν μια μοναδική ματιά στο παρελθόν» λέει. «Αυτά είναι τα ίχνη του παρελθόντος πολλών κοινοτήτων και αν τα ακολουθήσουμε, μπορούμε να δούμε το από πού όλοι ήρθαμε και ίσως το πού πηγαίνουμε». Στο OpenSea διατίθενται ως NFT 25 φωτογραφίες από τη σειρά «CHIESA» του Roman Robroek.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ