Μόνο η Τέχνη διατήρησε την επιθυμία μου για ζωή έγραφε ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν σε επιστολή προς τους αδελφούς του το 1802, έχοντας ήδη αρχίσει να βιώνει τα πρώτα σημάδια κώφωσης. Όμως, η Δεύτερη Συμφωνία, την οποία συνέθεσε την ίδια περίοδο στο Χάιλιγκεσταντ, δεν προδίδει σε τίποτα τη δεινή ψυχολογική του κατάσταση. Έργο φωτεινό και αισιόδοξο, που προετοιμάζει το έδαφος για τη συνθετική τομή της Ηρωικής Συμφωνίας, η εκρηκτική Δεύτερη θα παρουσιαστεί από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στη δεύτερη συναυλία του Κύκλου Σολίστ της ΚΟΑ. Η βραδιά ανοίγει με το Κοντσέρτο για άρπα και ορχήστρα σε λα μείζονα του Καρλ Ντίττερσντορφ, στη μεταγραφή του Καρλ Χέρμαν Πίλνεϋ. Το γεμάτο χάρη Κοντσέρτο υπογραμμίζει τις εκφραστικές και δεξιοτεχνικές ικανότητες της άρπας, τις οποίες θα αναδείξει η Κορυφαία αρπίστα της Ορχήστρας, Γωγώ Ξαγαρά. Ακολουθεί, το δημοφιλές Κοντσέρτο για τρομπόνι του Λάουνυ Γκρένταλ, με τις σολιστικές απαιτήσεις του οποίου θα αναμετρηθεί ο Κορυφαίος Β’ στα Τρομπόνια, Ανδρέας- Ρολάνδος Θεοδώρου. Στο πόντιουμ, ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Σπύρος Προσωπάρης.
Το σχόλιο της Γωγώς Ξαγαρά
Το Κοντσέρτο του Ντίσσερσντορφ για άρπα και ορχήστρα βασίζεται σε ένα κοντσέρτο του συνθέτη για τσέμπαλο το οποίο έμεινε ανολοκλήρωτο. Για τον αρπίστα που καλείται να ερμηνεύσει αυτό το Κοντσέρτο, η πρόκληση έγκειται στο γεγονός ότι έχει να αναμετρηθεί όχι τόσο με την αυξημένη τεχνική δυσκολία του έργου, όσο με την απόδοση της κομψότητας, της χάρης και της λεπτής απόδοσης των μελωδικών γραμμών, χαρακτηριστικά του κλασικού στυλ το οποίο πρεσβεύει το συγκεκριμένο Κοντσέρτο.
Κάθε φορά που καλούμαι να συμπράξω με την ΚΟΑ υπό την ιδιότητα του σολίστα, είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη στιγμή. Οι κώδικες επικοινωνίας και ερμηνείας με τους συναδέλφους είναι γνωστοί και αυτό αποτελεί ένα πλεονέκτημα χρόνου και έκφρασης. Επιπλέον, η δυνατότητα να παίξεις ένα Κοντσέρτο με μια τόσο καλή ορχήστρα όσο είναι η ορχήστρα μας, μόνο συναισθήματα χαράς και ενθουσιασμού μπορεί να γεμίσει τον ερμηνευτή. Ανυπομονώ λοιπόν να βρεθώ σε ένα διαφορετικό πόστο από αυτό που συνήθως έχω στην ορχήστρα!
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το σχόλιο του Ανδρέα- Ρολάνδου Θεοδώρου
Το Κοντσέρτο του Γκρένταλ είναι το έργο που έκανε τον συνθέτη γνωστό, είναι η “ταυτότητά” του. Οι απαιτήσεις του είναι ερμηνευτικές κυρίως, καθώς και στα τρία του μέρη εναλλάσσει espressivo με mysterioso διαδοχικά. Επίσης, αρκετά συχνά μέσα στο κοντσέρτο εμφανίζονται recitativi τα οποία έρχονται να δικαιολογήσουν το τραγούδι του όλου έργου, σαν ο εκτελεστής να “μιλά” μέσα από το όργανο. Οπότε, εκτός από τις τεχνικές δυσκολίες, πρέπει ο εκτελεστής να τραγουδήσει, πράγμα που καθιστά το όλο κοντσέρτο μια πρόκληση.
Η συνεργασία μου ως σολίστ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Η χαρά μου είναι απεριόριστη, καθώς το να βρίσκομαι στην θέση του σολίστα, ανάμεσα σε τόσο καλούς μουσικούς, όπως οι συνάδελφοι- (οικογένειά) μου, καθιστά το έργο μου πιο εύκολο.
Το σχόλιο του μαέστρου
Ένα πολύ ιδιαίτερο και σημαντικό στοιχείο της συγκεκριμένης συναυλίας για μένα είναι η ανάδειξη μουσικών της ορχήστρας ως σολίστ και μάλιστα σε απαιτητικά έργα.
Τόσο η διακεκριμένη Γωγώ Ξαγαρά στο κλασικό και δεξιοτεχνικό κοντσέρτο για άρπα και ορχήστρα του Ντίττερσντορφ, όσο και ο ταλαντούχος συμπατριώτης μου, Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου, στο αποκαλυπτικό για την εκφραστική και αρμονική του πλοκή, Κοντσέρτο για τρομπόνι και ορχήστρα του Γκρένταλ, αναδεικνύουν το υψηλό επίπεδο των μουσικών της ΚΟΑ. Τέλος, η ”κομβική” Δεύτερη Συμφωνία του Μπετόβεν, η οποία κλείνει τη συναυλία, αποτελεί την τελευταία πινελιά του κλασικού ύφους, της συμμετρίας και της πίστης στα πρότυπα που χάραξαν οι Χάυντν και Μότσαρτ.
Το πρόγραμμα με μια ματιά
ΚΑΡΛ ΝΤΙΤΤΕΡΣ ΦΟΝ ΝΤΙΤΤΕΡΣΝΤΟΡΦ (1739-1799)
Κοντσέρτο για άρπα και ορχήστρα σε λα μείζονα
ΛΑΟΥΝΙ ΓΚΡΕΝΤΑΛ (1886-1960)
Κοντσέρτο για τρομπόνι και ορχήστρα, διασκευή Michael Stewart
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770–1827)
Συμφωνία αρ. 2 σε ρε μείζονα, έργο 36
ΣΟΛΙΣΤ
Γωγώ Ξαγαρά, άρπα
Ανδρέας-Ρολάνδος Θεοδώρου, τρομπόνι
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Σπύρος Προσωπάρης
Για να απολαύσετε online τη συναυλία εδώ. ή στο Facebook.