Η Γκαλερί Έρση παρουσιάζει την ομαδική έκθεση “Τέχνη κοινωνείν”, η οποία πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων, από τις 28 Απριλίου 2014.

Λίγο πριν το τέλος της έκθεσης, την Τρίτη 6 Μαΐου, θα ακολουθήσει η Δημοπρασία των έργων στο St. George Lycabettus Hotel και τα έσοδα θα διατεθούν για την φροντίδα των ατόμων με Νευρομυϊκες Παθήσεις (www.mdahellas.gr).

Μία σημαντική συλλογική προσπάθεια, με φιλανθρωπικό χαρακτήρα, που αποδεικνύει πως υπάρχει ακόμα αλληλεγγύη, συνεργασία, ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο, σε μία περίοδο που “βασιλεύει” η κρίση σε όλους τους τομείς. Μία “ένεση αισιοδοξίας” ότι όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε.

Με αφορμή αυτή την έκθεση, ένας από τους αξιόλογους καλλιτέχνες που προσφέρουν τα έργα τους, χειρούργος- διδάκτωρ, ποιητής και ζωγράφος, ο κ. Δημήτρης Χιωτόπουλος, μας μίλησε για τον διάλογο της τέχνης με την κοινωνία και τον ρόλο του ίδιου του καλλιτέχνη στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Παράλληλα, μας μίλησε για την δική του “ολοκληρωμένη τέχνη”, τη συνεργασία του με τον Μίμη Πλέσσα και τα επόμενα επαγγελματικά του σχέδια.

Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου

Culturenow.gr: Η Γκαλερί Έρση φιλοξενεί από τις 28 Απριλίου μία ιδιαίτερη ομαδική έκθεση, με τίτλο «Τέχνη κοινωνείν». Πως προέκυψε η ιδέα συμμετοχής σας σ’ αυτή την έκθεση και ποιος είναι ο κοινός άξονας που ενώνει τα έργα και τους καλλιτέχνες που «συνομιλούν»;

Δημήτρης Χιωτόπουλος: Η συμμετοχή σε μία ομαδική έκθεση που σκοπό έχει  την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, είναι από μόνη της μία πηγή έμπνευσης. Εδώ οι καλλιτέχνες συνομιλούν μέσα από το έργο τους με την κοινωνία και στηρίζουν τον άνθρωπο.

Cul. N.: Πείτε μας λίγα λόγια για την δομή της έκθεσης, την προετοιμασία και τα εκθέματα που παρουσιάζονται στο φιλότεχνο κοινό…

Δ. Χ.: Η έκθεση αποτελείται από έργα σημαντικών καλλιτεχνών,  που χάραξαν με το έργο τους  την  σύγχρονη  ελληνική  τέχνη.  Τα  έργα  που παρουσιάζονται είναι κατά κύριο λόγο πίνακες και γλυπτά.

Cul. N.: Το καλλιτεχνικό αυτό εγχείρημα, εκτός από την αισθητική του αξία, έχει και φιλανθρωπικό χαρακτήρα, καθώς στο τέλος της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί δημοπρασία και τα έσοδα θα διατεθούν προς όφελος του MDA Ελλάς (Σωματείο Φροντίδας Ατόμων με νευρομυϊκές παθήσεις). Σήμερα υπάρχει, περισσότερο από ποτέ, η ανάγκη για επικοινωνία, συνεργασία και αλληλεγγύη.. Αυτή η καλλιτεχνική «συνάντηση» είναι μία μορφή ανάκτησης του συλλογικού, μέσω της οποίας θα αναπτυχθεί και το κοινωνικό συναίσθημα; Μπορεί να «σημάνει συναγερμό» στο ευρύ κοινό και να δώσει κίνητρα;

Δ. Χ.: Ο καλλιτέχνης δεν πρέπει να σιωπά αλλά πρέπει να  είναι παρών, ιδιαίτερα στη δύσκολη σημερινή συγκυρία και να προτείνει  λύσεις. Πράγματι αυτή η καλλιτεχνική συνάντηση του «Τέχνη Κοινωνείν» δείχνει την προσπάθεια να εκφραστεί το κοινωνικό συναίσθημα.  Ίσως  σημάνει  έναν εσωτερικό συναγερμό στο κόσμο για παρόμοιες ενέργειες που θα ξεπηδήσουν από διάφορες πλευρές  και  θα  μας   γεμίσουν  ελπίδα  και αισιοδοξία. Θα δούμε και πάλι τον ένα να στηρίζει τον άλλο. Ο κόσμος στη μάχη για ένα καλύτερο αύριο έχει ανάγκη τους καλλιτέχνες του.

Cul. N.: Η Τέχνη λοιπόν συναντά την ΚοινωνίαΠοιος είναι, κατά τη γνώμη σας, εν καιρώ κρίσης ο κοινωνικός ρόλος του καλλιτέχνη;

Δ. Χ.: Όλος ο πνευματικός κόσμος στις δύσκολες στιγμές, πρέπει να είναι εκεί που τον χρειάζεται η κοινωνία, να παίρνει  πρωτοβουλίες, να έχει λόγο και έκφραση μέσα από το έργο του και τις εν γένει ενέργειές του.

Cul. N.: Ας αναφερθούμε και στην πολυδιάστατη έκθεσή σας –που “έριξε αυλαία” πριν λίγες μέρες- με τίτλο «Total Art», σε ζωγραφική και ποίηση δική σας, την οποία έντυσε μουσικά ο Μίμης Πλέσσας και φιλοξένησε και πάλι η Γκαλερί Έρση. Ζωγραφική, Ποίηση, Μουσική συνυπάρχουν αρμονικά σε μία εικαστική πρόταση “ολοκληρωμένης τέχνης”. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κοινού που την επισκέφτηκε;

Δ. Χ.: Στοχασμός και αναζήτηση όλες οι τέχνες. Ποίηση, ζωγραφική και μουσική, κινούνται σε πλαίσια όπου οι ιδέες  συγκεκριμενοποιούνται ως λόγος, ως χρώματα, ως επιφάνειες και ως ήχοι  δια των αισθήσεων, στην προσπάθεια αναζήτησης μιας μορφικής  τελειότητας. Εδώ η αντιστοιχία των τεχνών οδηγεί στην δυνατότητα μιας πολυδιάστατης τέχνης, μιας ολοκληρωμένης  τέχνης,  του  Total   Art,  όπου  όλες  οι  επιμέρους  τέχνες συνείρωνται  σε  μία  ενιαία  σύνθεση.  Το  ολοκληρωμένο  έργο  τέχνης  που προκύπτει  από  τη   σύνθεση αυτή δεν είναι αποτέλεσμα αλλά πορεία ασταμάτητη κατά την οποία ατομικό και συλλογικό «εγώ» επιβεβαιώνουν την ύπαρξή τους στο πρόσωπο του καλλιτέχνη θεωρού.

Η συμμετοχή του κοινού και ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων στο εγχείρημα μου αυτό ήταν πολύ συγκινητική. Πολύς κόσμος επισκέφτηκε την έκθεση και συζήτησε μαζί μου για όλες τις λεπτομέρειες αυτού του εγχειρήματος.

Cul. N.: Έχετε κάποια άλλα έργα “ολοκληρωμένης τέχνης” στα σκαριά, που αναζητούν την μορφική τελειότητα και εξερευνούν την σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία;

Δ. Χ.: Ναι, συνεχίζω την προσπάθεια και θα παρουσιάσω τη δουλειά μου στην Φλωρεντία τον προσεχή Οκτώβριο. Το Μάρτιο του 2015 με ατομική έκθεση, στη γκαλερί Έρση, θα παρουσιάσω δουλειά μου, Total Art, όπου το ποιητικό μου έργο «Αφή των Χρωμάτων», ένα ποίημα στην αρχαία ελληνική γλώσσα, μαζί με τη ζωγραφική μου και τη νέα σύνθεση του  μουσικού Μίμη Πλέσσα θα αποτελέσουν άλλο ένα έργο «ολοκληρωμένης τέχνης».

Cul. N.: Σ’ αυτή την εποχή που διανύουμε, με τις -εντός και εκτός εισαγωγικών- συνθήκες κρίσης σε όλα τα επίπεδα, πως δημιουργείτε; Ποια είναι η πηγή της έμπνευσής σας;

Δ. Χ.: Ο άνθρωπος είναι ο κεντρικός άξονας της δουλειάς μου.  Η πολιτισμική κρίση, η κρίση αξιών αλλά και η δύσκολη καθημερινότητα δεν με αφήνουν αδιάφορο και ταυτόχρονα είναι το σκίρτημα της ψυχής μου.

Cul. N.: «Πέρα απ’ τα χρώματα απλώνεται ο ουρανός»

Έστω και αν φαντάζει ουτοπικό, πιστεύετε στη «Γένεση» μίας νέας εποχής, μίας εποχής συλλογικότητας, αλληλεγγύης και ελπίδας;

Δ. Χ.: Ναι, αυτό είναι το όνειρό μου.

Cul. N.: Να κλείσουμε με το δικό σας αισιόδοξο μήνυμα, ίσως με έναν στίχο – ευχή για το μέλλον;

Δ. Χ.: Εδώ θα πω έναν άλλο στίχο από τη «Γένεση»:

«Ηλιαχτίδα˙

Σκοπεύει το μέλλον.

 Κόβει την αλυσίδα

– ο τελευταίος πόλεμος των πολέμων-»

Η Γκαλερί Έρση παρουσιάζει την ομαδική έκθεση Τέχνη κοινωνείν, η οποία πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων, από 28 Απριλίου έως 8 Μαΐου 2014.