Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας μετασχηματίζεται σε Διεθνές Φεστιβάλ

Κινηματογράφου και Πολιτισμού Πάτρας: 12ο Διεθνές Πανόραμα και θα πραγματοποιηθεί από την 1η μέχρι τις 9 Οκτωβρίου του 2010.

Το πλέον επιτυχημένο σημείο της 12χρονης πορείας του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας ήταν η σύζευξη ανάμεσα στο δημιουργό, το θέαμα και το θεατή και η κατάργηση των τεχνητών διαχωρισμών που ορθώνει διαρκώς και σε όλα τα επίπεδα της ζωής το καθεστώς της θεοποίησης του εμπορεύματος-φετίχ.

Σήμερα όμως η ανάγκη της συνομιλίας των τεχνών μεταξύ τους- άρα και των ανθρώπων μέσω των τεχνών- είναι όσο ποτέ μεγαλύτερη. Μόνο μέσα από τη δύναμη και τους ποικίλους δρόμους της φαντασίας μπορούν να λυθούν τα μάγια της «κανονικότητας» και του κοινωνικά αναπόδραστου.

Για να επιβιώσουμε σαν παγκόσμια κοινότητα και για να επιβεβαιώσουμε την ανθρωπιά και την αξιοπρέπειά μας, πρέπει να εμπλουτίσουμε την κοινή μας γλώσσα και την πιο φυσική μας έκφραση, δηλαδή την τέχνη….

Κάτω λοιπόν απ\’ αυτή τη νέα οφειλόμενη «θέαση» και θέση το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτρας διευρύνει τη δράση του.

Μετεξελίσσεται σε Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Πολιτισμού Πάτρας και επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ποικίλα πεδία των τεχνών όπως το θέατρο, τη φωτογραφία, την ποίηση, την έντεχνη μουσική και την εικαστική δημιουργία, μέσω της συμμετοχής όλο και περισσότερων προσώπων – φορέων της πόλης και όχι μόνο που δραστηριοποιούνται σε θέματα τέχνης και πολιτισμού.

Το όλο εγχείρημα βασίζεται στην απόπειρα ανίχνευσης μιας διευρυμένης και εναλλακτικής σημασίας του όρου «πολιτισμός». Αν πολιτισμός είναι, η αναζήτηση, η παρουσίαση και η διεκδίκηση των όρων για την καλλιέργεια της κοινωνικής ευαισθησίας και για τον πειραματισμό του εναλλακτικού λόγου/έργου που θα δώσει έκφραση σε ανείπωτες και καταπιεσμένες ιδέες μέσω ποικίλων μορφών τέχνης, τότε γίνεται φανερό ότι αφετηρία της οποιασδήποτε δράσης δεν μπορεί παρά να είναι η αμφισβήτηση των συνθηκών που ευθύνονται για την αδράνεια, την περιχαράκωση και την \”ιδιώτευση\” μεγάλου μέρους των εν δυνάμει δρώντων υποκειμένων.

Η παθητική αποδοχή και κατανάλωση πάσης φύσεως «πολιτιστικών» προϊόντων και η προσκόλληση σε μηχανισμούς που θωπεύουν μικροφιλοδοξίες συντηρούν την ημετεροκρατία και επιβραβεύουν τη μετριότητα.

Είναι στάσεις ζωής που δεν συμβιβάζονται με την ανάγκη ελεύθερης και γνήσιας έκφρασης και επικοινωνίας. Το πολιτιστικό τοπίο, τοπικά πάνω απ\’ όλα αλλά και παγκόσμια, έχει ανάγκη από την αναγέννηση και τον επαναπροσδιορισμό των όρων δημόσιο δρώμενο, δημόσιος χώρος και ελεύθερος χρόνος, έχει ανάγκη από τη συνύπαρξη και το διάλογο με στόχο την οικοδόμηση μιας νέας ατομικής και συλλογικής ταυτότητας.

Από αυτή την άποψη, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Πολιτισμού Πάτρας θα επιχειρήσει να θεμελιώσει μια σχέση εμπιστοσύνης και στενότερης συνεργασίας με κάθε πρόσωπο ή φορέα που βασίζεται στις παραπάνω αρχές και που θα ήθελε να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός ανανεωμένου πολιτιστικού τοπίου με παρεμβάσεις /δράσεις που θα αναδεικνύουν βαθύτερα δρώμενα ή και προβλήματα, θα χαρτογραφούν και θα επιχειρούν να καλύπτουν τις ελλείψεις, αλλά και θα τονίζουν παράλληλα τις δυνατότητες, τις εναλλακτικές διαδρομές και τα σημεία σύγκλισης.

Η διεύρυνση της φιλοσοφίας, του περιεχομένου του Φεστιβάλ και των συνεργαζόμενων προσώπων και φορέων θα συνοδευτεί και από διεύρυνση του χρονικού του ορίζοντα.

Ευρύτερος στόχος του Φεστιβάλ είναι να αποτελέσει το φυσικό χώρο συνάντησης ατόμων και ομάδων που θα εκφράζονται και θα δημιουργούν με ποικίλους τρόπους, σε χρόνο και διάρκεια που οι ίδιοι θα καθορίζουν.

Ενότητες Φεστιβάλ
«Κινηματογράφος, ειρήνης τέχνη», «Στα πέρατα της γης», «Βαλκανική γειτονιά», «Περιδιαβαίνοντας την Ευρώπη», «Ελληνικό Πανόραμα», «Το άλλο μισό του ουρανού»

Το πρόγραμμα της 1ης ημέρας του φεστιβάλ διαμορφώνεται ως εξής:

Παρασκευή 1η Οκτωβρίου 2010, ώρα έναρξης: 16.00

«ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ»

Her head… Andrea Lopis Poveda Ισπανία 14\’ 05\’\’ μ.μ. 2009

Μια γυναίκα σε πλήρες παραλήρημα δείχνει την πνευματική της αστάθεια με ένα σκληρό τρόπο, πράγμα που θα την οδηγήσει στις πιο κτηνώδεις πράξεις.. και με τρόπους που κανείς δε μπορεί να φανταστεί…ποτέ δε θα μάθουμε εάν αυτά που διαδραματίζονται στο μυαλό της συνάδουν με τα γεγονότα.

Bethsabee\’s journey Aymeric Vergnon-d\’Alançon Γαλλία 7\’ 30\’\’ μ.μ. 2009
Μια νεαρά κυρία αποφασίζει να εγκαταλείψει την συζυγική ζωή. Θέλει να ταξιδέψει μακριά από τη ζωή της. Όμως ξαφνικά τα παρατά και αρχίζει να περιπλανάται σε ένα δημόσιο κήπο…

NotWhereNow Volker Schmit Γερμανία 13\’ μ.μ. 2009
Ένας νεαρός δημοσιογράφος παρασύρεται στον ωκεανό από έναν αυτόκλητο καθηγητή ο οποίος ισχυρίζεται ότι έχει να παρουσιάσει ένα επαναστατικό σχέδιο.

Αλλά όταν οι δύο χαρακτήρες συναντώνται πρόσωπο με πρόσωπο, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Και αυτό που ξεκινά ως μία απλή συνέντευξη στη παραλία μετατρέπεται σε μία πάλη για τις πεποιθήσεις καθώς και την ίδια τη ζωή- με τρόπο κωμικό.

Alberto Carlassare Ιταλία 4\’ 28\’\’ v.a. 2009

Σιγά-σιγά όλα αυτά που έμοιαζαν τρομακτικά ‘ξένα\’, ενώνονταν με ότι ήδη υπήρχε και σύντομα θα ενσωματώνονταν στην ‘κανονική\’ σειρά των πραγμάτων. Δεν είμαστε πλέον ικανοί να συσχετιστούμε με τρόπο έντιμο με την πραγματικότητα.

Αλληλεπιδρούμε με ό, τι είναι γύρω μας συνεπαρμένοι από το άγχος μας να το εξετάσουμε, να το αναλύσουμε και να το παγιδεύσουμε μη έχοντας συναίσθηση της μετριότητας των πόρων μας καθώς και του αχανούς του αντικειμένου. Θα βλέπουμε τον κόσμο μόνο ως έναν απλό σύνδεσμο ηλεκτρικών παρορμήσεων και πλέον δε θα μπορούμε να κλάψουμε.

Homeland Juan de Dios Marfil Ισπανία/Δημοκρατία της Τσεχίας 6\’ 25\’\’ anim.2009
Όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει τρόπος.

Vena Cava Mariko Saga Πολωνία 25\’ μ.μ. 2009
Η ιστορία ενός μοναχικού αστυνομικού και ενός νεαρού κοριτσιού

Just for today Jan-Eje Ferling Σουηδία 25\’ μ.μ.
Ο Bernt 59 ετών και η Cissi 27 ετών γνωρίζονται στους Α.Α. Της λείπει ο χαμένος της πατέρας και στον Bernt η κόρη του. Δεν μπορεί να ανταποκριθεί ο ένας στις ανάγκες του άλλου.

βΝίκος Καλπάκης Ηνωμένο Βασίλειο 10\’ 09\’\’ μ.μ. 2009

Το «The monster» είναι ένα ψυχολογικό θρίλλερ για έναν νέο δάσκαλο με απαγορευμένες επιθυμίες. Βρίσκεται επιτέλους μόνος με μία από τις μαθήτριες του, ένα πανέμορφο δεκάχρονο κοριτσάκι, όταν η ιστορία παίρνει μία μακάβρια τροπή…..

Kain Kristof Hoornaert Βέλγιο 16\’ μ.μ. 2009
Η φύση είναι ήρεμη και σιωπηλή. Δύο νεαροί άνδρες περιπλανώνται στο δάσος. Ξαφνικά, χωρίς καμία αιτία, ο ένας νεαρός σκοτώνει τον άλλον σε μία βάρβαρη φυσική πράξη. Ο δολοφόνος πετάει το άψυχο κορμί στο δάσος και φεύγει πανικόβλητος.

Εξαντλημένος, αποκοιμιέται σε ένα μεγάλο χωράφι. Η φύση ηρεμεί πάλι. Ο δολοφόνος ξυπνά και συνειδητοποιεί τι τρομακτικό πράγμα έχει διαπράξει.. Το Kain εκφράζει την ανθρώπινη κατάσταση με έναν στοχαστικό τρόπο. Είναι ένας οπτικοακουστικός διαλογισμός σχετικά με την σκληρότητα και τα βάσανα της τραγικής ανθρωπότητας.

Μια μικρού μήκους ταινία για την ενοχή και τη γέννηση της συνείδησης. Το Kain ήταν προτεινόμενο για Χρυσή Άρκτο στο 59ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου.

18.00 «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΝΟΡΑΜΑ»

To μοιρολόι Αποστόλης Σδράλλης 19\’ μ.μ. 2008

Η εγγονή της γριάς Λούκαινας, Ακριβούλα, πνίγεται όταν μαζί με τη γιαγιά της πηγαίνουν στο γλυφονερι να πλύνουν ρούχα. Προεκτάσεις στο σήμερα.

Carburateur Dogs The Outsiders 14\’ μ.μ. 2009
Ο Λούσης κι ο Πετράν (2 έφηβοι «κομπάρσοι» της σύγχρονης εποχής), αποφασίζουν να «πιάσουν την καλή», απάγοντας την κόρη του αδίστακτου μεγιστάνα Φραγκαβιλλα (ενός ζωντανού θρύλου του ελληνικού υπόκοσμου). Το μικρό κορίτσι, όμως, αποδεικνύεται πολύ «σκληρό καρύδι» για τα δόντια τους. Γυρισμένη με σύγχρονες μεθόδους (σε full high definition και με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή), αλλά μηδενικό budget, η ταινία, αποτελεί, ουσιαστικά, ένα υβρίδιο ειδών (ένα παστίτσιο: post modern φαρσοκωμωδίας, εφηβικής περιπέτειας και θρίλερ), που προσπαθεί να συνταιριάξει κινηματογραφικά στοιχεία από Σακελάριο μέχρι Ταραντίνο.

Η Νύφη του Καθρέφτη Δέσποινα Πανταζή 27\’ 41\’\’ ντοκ. 2009

Στον ορεινό όγκο της Ροδόπης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Βουλγαρία κατοικούν οι Πομάκοι. Έγιναν αντικείμενα βίαιας διεκδίκησης μέσα στην ιστορία, προκειμένου να αλλοιωθεί η ιδιαίτερη γλώσσα τους, η θρησκεία, και η φυσιογνωμία τους.

Το έθιμο του γάμου όμως, έτσι όπως τελείται σε ένα χωριό στη σημερινή Βουλγαρία προς πείσμα των καιρών φαίνεται να επιβίωσε. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία αυτού του ιδιότυπου γάμου είναι το πολύωρο μακιγιάζ της παρθένας νύφης που μοιάζει με λευκή μάσκα κεντημένη με πούλιες.

Καθώς και ο καθρέφτης που κρατάει στα χέρια της σ όλη τη διάρκεια της τελετής. Η νύφη θα σταθεί δίπλα στον γαμπρό, έξω από το σπίτι της έχοντας τα μάτια κλειστά και κρατώντας τον καθρέφτη. Σύσσωμο το χωριό παρακολουθεί.

Ρυτίδες και Όνειρα Γωγώ Πετραλή 30\’ μ.μ. 2008

Η ταινία γυρίστηκε στην περιοχή της Αγίας Τριάδας και στα τείχη του Ηρακλείου Κρήτης με στόχο την ανάδειξη μιας από τις ιστορικότερες συνοικίες της πόλης. Πρόκειται για έναν περίπατο στις αναμνήσεις, δοσμένο με μορφή χορευτικού ντοκιμαντέρ.

Πρωταγωνιστής είναι ένας κάτοικος της Αγίας Τριάδας που περιπλανιέται στα σοκάκια της γειτονιάς όπου μεγάλωσε, ανακαλώντας μνήμες αλλοτινών καιρών καθώς και τον παιδικό, χαμένο πλέον, έρωτά του που παίρνει ξανά μορφή μέσα σε αυτή τη νοσταλγική περιπλάνηση. Η ταινία πρωτοτυπεί, καθώς φέρει στοιχεία μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, λυρικής αφήγησης και video- art. Μέσα από τα εξ\’ ολοκλήρου εξωτερικά γυρίσματα η κάμερα δίνει έμφαση στην αρχιτεκτονική της περιοχής.

Ένα κολάζ χορογραφημένων εικόνων, δίνουν ζωή σε ιστορικά μνημεία, κτίρια και κομβικά σημεία της συνοικίας.

Νώδ Γιάννης Μαργαρίτης 5\’ 22\’\’ μ.μ 2009
Περιπλάνηση. ο Κάϊν εξόριστος στη γη του Νωδ μετά τον φόνο του Άβελ. Ο Αδάμ και η Εύα μετά τον διωγμό τους από τον κήπο της Εδέμ.

Ο αριθμός Φ Μουρατίδης Κωνσταντίνος – Γενοβέφα Κτενίδου 8\’ 28\’\’ μ.μ. 2009

Δύο ξαδέλφες η Ελπινίκη και η Θωμαή, πηγαίνουν διακοπές στο πανέμορφο νησί της Σαμοθράκης. Εκεί ξεκινούν για μια βόλτα σε μια ερημική τοποθεσία με το όνομα Καράβι. Σύντομα όμως η βόλτα θα έχει άσχημα αποτελέσματα.

Εξάρχεια Πολιτισμικό Σοκ Στάμος Δημητρόπουλος 12\’ ντοκ. 2009

Ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους για τα Εξάρχεια, ένα χρόνο μετά τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, ένα χρόνο μετά τον Δεκέμβρη του 2008, μια απόπειρα να απαντηθούν οι πιο βασικές μας ερωτήσεις.
 

20.00 ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

«Πάτρα 1900» του Γιώργου & Ηρώς Σγουράκη Διάρκεια: 30\’

 «Εξομολόγηση ενός Οικονομικού Δολοφόνου» του Στέλιου Κούλογλου Διάρκεια:1:30\’

Σκην – σενάριο: Στέλιος Κούλογλου, παραγωγή: Σπύρος Μαυρογένης, συμπαραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Ε.Ρ.Τ. Α.Ε, Στέλιος Κούλογλου, Ηλίας Μπόβαλης, Kenan Akkawi, Ιωάννα Λουλούδη, πρωτότυπη μουσική: ACTIVE MEMBER, παίζουν: Κωνσταντίνος Βελέντζας, Ναταλία Λιονάκη, Γιάννης Χατζηγιάννης, Τάκης Στάγκος, Γιώργος Πλάκουλας, Βαγγέλης Τασσάς, Γιάννης Σκούταρης, Γιάννης Νιόρας, Νίκος Καβούρης
 

22.00 «ΣΤΑ ΠΕΡΑΤΑ ΤΗΣ ΓΗΣ»

Εργοστάσιο μολότοφ Θεοφάνης Νούσκας Ελλάδα 5\’ anim. 2009
Το εργοστάσιο μολότοφ όπως το κατέγραψαν οι κάμερες παρακολούθησης

Sorrow Liliana Resnick Η.Π.Α/ Κροατία 14\’ v.a. 2009
Η θλίψη περιγράφει τις φωνές της εναντίωσης στον πόλεμο του Ιράκ καθώς και την ατελείωτη θλίψη μιας γυναίκας που βιώνει τις συνέπειες του πολέμου ο οποίος, παρόλες τις φωνές, έχει λάβει χώρα.

Blind Date Chris Ramos Αυστραλία 9\’ 31\’\’ μ.μ. 2009
Σε ένα μπαρ, ένα βράδυ- όταν ψάχνεις για έρωτα, τίποτα δεν επιτρέπεται να μπει εμπόδιο. Μία πληγωμένη από έρωτα ηθοποιός, η οποία δεν παραδέχεται ότι ακόμα κυνηγά τον πραγματικό έρωτα, πρέπει να σταματήσει να κάνει τον έρωτα να δουλεύει με τους δικούς της όρους.

HandMaid Hyun-shin Mo Νότια Κορέα 4\’ v.a. 2010

Τα χέρια που συνηθίζονταν να επικοινωνούν την αξία της ιερής εργασίας τώρα υπάρχουν μόνο στο μύθο. Τα χέρια που κόβουν το δέρμα επαναλαμβάνουν τον θυσιαστήριο κύκλο της υποβολής σε λογικά όντα.

Η ουσία ενός χεριού κρύβεται στις πράξεις και περισσότερο από ότι κάθε άλλο ανθρώπινο όργανο όπως για παράδειγμα το πρόσωπο. Η φύση τους είναι ακριβώς αυτή για την οποία ‘φτιάχτηκαν\’.

Camille Beatriz Ciliberto Γαλλία- Βενεζουέλα 5\’ ντοκ. 2009

Η Camille είναι μία Βραζιλιάνα μετανάστης τρανσέξουαλ που μοιράζεται την ιστορία της και τα όνειρα της.

Encounters with shoe polishers in Mexico Krystallia Sakellariou Μεξικό/Σουηδία 14\’ ντοκ. 2010

Οι γυαλιστές παπουτσιών στο Μεξικό δουλεύουν σε κεντρικές πλατείες, σε πόλεις και κωμοπόλεις και κάποιες φορές σε μπαρ και εστιατόρια. Στη δουλειά τους γνωρίζουν χιλιάδες ανθρώπους και γυαλίζουν το ίδιο πολλά παπούτσια. Ενδιαφέρθηκα για τη ζωή και τη δουλειά τους καθώς και τον συμβολισμό των παπουτσιών μας.

Το Encounters with Shoe Polishers αιχμαλωτίζει μια ματιά στην καθημερινή ζωή και τους πελάτες τους.

The Love Hour Andrea Appetito & Christian Carmosino Ιταλία 52\’ ντοκ. 2008
Τρεις διαφορετικές ερωτικές ιστορίες μεταξύ των ίδιων τοίχων, της φυλακής. Ένα μέρος όπου τα όρια είναι ορατά και οι ερωτικές σχέσεις φαντάζουν σχεδόν αδύνατες.

Η Deborah και η κόρη της περιμένουν την αποφυλάκιση του συζύγου της σε μία άχρονη κατάσταση, η Fatima ταξιδεύει μία φορά την εβδομάδα από την πτέρυγα γυναικών της φυλακής σε αυτήν των ανδρών για να επισκεφτεί τον άντρα της, ο Angelo είναι στην πτέρυγα των ομοφυλόφιλων και ερωτεύτηκε μία ετεροφυλόφιλη συμμαθήτρια.

Ο αποχωρισμός, η μοναξιά και η ιδρυματοποίηση της ζωής στην φυλακή κάνει πιο έντονη την αναμονή, τους φόβους, τις ελπίδες, την ανασφάλεια και την ανάγκη, τον συναισθηματικό εκβιασμό και την εξάρτηση. Ένα μακρύ τούνελ φραγμάτων σταδιακά μειώνεται και συνεπώς καθαρίζει τον ορίζοντα για μία ερωτική σχέση.