Στον επόμενο τόνο η ώρα θα είναι …Film O’ Clock!

Το νέο Διεθνές Φεστιβάλ Film O’ Clock έκανε την πρεμιέρα του πέρυσι τέτοια εποχή διαδικτυακά, φέρνοντας κοντά το σινεμά της Λιθουανίας, της Νοτίου Αφρικής, της Αιγύπτου, της Ρουμανίας και της Ελλάδας. Φέτος, στη δεύτερη διοργάνωση του στις 1-6 Μαρτίου, διευρύνεται με τη συμμετοχή της Βουλγαρίας και διεξάγεται για πρώτη φορά στις αίθουσες, με ταυτόχρονες προβολές στις συμμετέχουσες χώρες. Παράλληλα περιλαμβάνει μια σειρά από online εκδηλώσεις.

Στην Ελλάδα οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στην αίθουσα Studio New Star Art Cinema της Αθήνας.

Τι ενώνει τις χώρες αυτές εκτός από το πάθος για το καλό σινεμά; Μα τι άλλο; Η κοινή ζώνη ώρας, αφού βρίσκονται στον ίδιο μεσημβρινό. Εξ ου και ο τίτλος “Film o’ clock”, αλλά και οι κινηματογραφικές προβολές τις οποίες οι σινεφίλ θα παρακολουθούν την ίδια ακριβώς ώρα σε όλες αυτές τις χώρες.

Η διευθύντρια και ιδρύτρια του φεστιβάλ, η Ρουμάνα παραγωγός και σκηνοθέτρια Mirona Radu, υποστηρίζει πως παρόλο που βρισκόμαστε στον ίδιο μεσημβρινό, σπάνια αναγνωρίζουμε το γεγονός ότι μοιραζόμαστε την ίδια ώρα με ανθρώπους που είναι μακριά, τόσο γεωγραφικά όσο και πολιτισμικά. Στόχος λοιπόν των διοργανωτών είναι να γνωρίσουν στο κοινό των χωρών αυτών, την εθνική κινηματογραφία της κάθε μιας.

Tο Προξενιό της Άννας, Παντελής Βούλγαρης, Ελλάδα, 1972

Το φεστιβάλ περιλαμβάνει:

-Διαγωνιστικό τμήμα πρόσφατων ταινιών μικρού μήκους (International Short Film Competition)
-Κι ένα τμήμα (Classic Cinema Section) στο οποίο καθημερινά προβάλλονται ταινίες (μια από κάθε χώρα)- που θεωρούνται κλασικές στην κινηματογραφική ιστορία του τόπου τους. Πέρυσι, από ελληνικής πλευράς προβλήθηκε το “Ρεπό” του Βασίλη Βαφέα. Φέτος οι σινεφίλ από τις 6 χώρες θα απολαύσουν το “Προξενιό της Άννας” του Παντελή Βούλγαρη.

Αλλά και στο διαγωνιστικό μικρού μήκους συμμετέχουν δύο νέες ελληνικές ταινίες: το “Bella” της Θέλγιας Πετράκη και το “Nexting” της Καρίνας Λογοθέτη, μια συμπαραγωγή Ελλάδας/ΗΠΑ.

Στην κριτική επιτροπή για τις μικρού μήκους ταινίες συμμετέχει ο διακεκριμένος Έλληνας σκηνοθέτης Βασίλης Βαφέας.

Πρόκειται για ταινίες μυθοπλασίας, animation και ντοκιμαντέρ με ξεχωριστή σκηνοθετική ματιά και μια ευρεία θεματολογία (διαπροσωπικές σχέσεις, οικογένεια, περιθώριο, κοινωνική δικαιοσύνη), ενδεικτική της πολυμορφίας αλλά και της ιδιαιτερότητας της κινηματογραφίας των έξι αυτών χωρών.

Η επιλογή των 12 μικρού μήκους ταινιών, από τις 90 που υποβλήθηκαν, έγινε από το ΔΣ του Φεστιβάλ, δηλαδή την διευθύντρια του Film O’ Clock Mirona Radu (Ρουμανία), τον κριτικό κινηματογράφου και διευθυντή καλλιτεχνικής επιτροπής του Cairo Film Festival, Andrew Mohsen (Αίγυπτος) και την σκηνοθέτρια-σεναριογράφο Dian Weys (Ν. Αφρική).

Οι ταινίες θα διεκδικήσουν το Βραβείο Κοινού για την Καλύτερη Μικρού Μήκους Ταινία και το Βραβείο της Επιτροπής για τον Καλύτερο Σκηνοθέτη.

Οι μικρού μήκους ταινίες θα προβληθούν το Σάββατο 5 Μαρτίου (14:30-16:35 και 17:00-19:00) στο Studio Art Cinema.

Η επιλογή των μεγάλου μήκους ταινιών περασμένων δεκαετιών για το Classic Cinema Section έγινε με κριτήριο την αντοχή τους στο χρόνο. Είναι ταινίες-ορόσημα των έξι χωρών και φωτίζουν την κοινωνία μιας άλλης εποχής και το πώς αυτή άλλαξε στο πέρασμα του χρόνου. Κάποια από αυτά τα φιλμ υπήρξαν καινοτόμα και συζητήθηκαν πολύ –μερικά μάλιστα σόκαραν το κοινό ή και λογοκρίθηκαν στην εποχή τους.

Από 1-6 Μαρτίου θα προβάλλεται καθημερινά στις 20:00 μία διαφορετική μεγάλου μήκους ταινία στο Studio Art Cinema.

Και Online Εκδηλώσεις

-Μετά την προβολή του «Προξενιού της Άννας» την Παρασκευή 4 Μαρτίου, ο Παντελής Βούλγαρης θα συμμετάσχει σε διαδικτυακή συζήτηση με τον Ρουμάνο κριτικό κινηματογράφου Cristi Marculescu και το ΔΣ του Φεστιβάλ.

-Μετά από κάθε προβολή θα ακολουθεί online συζήτηση με τους συντελεστές.

Όσοι ενδιαφέρονται για τις παραπάνω online συζητήσεις του φεστιβάλ, μπορούν να τις παρακολουθήσουν από την σελίδα του Film O’ Clock IFF στο FB.

-Στις φετινές καινοτομίες της διοργάνωσης συγκαταλέγεται και ένα online masterclass –εισαγωγή στο κινηματογραφικό ρεπορτάζ (film journalism). Το μάστερκλας θα δώσει ο δημοσιογράφος και κινηματογραφικός κριτικός Davide Abbatescianni (Cineuropa/ Variety) το Σάββατο 5 Μαρτίου (12:00 -14:00). Αιτήσεις συμμετοχής θα γίνονται δεκτές στο office@foc-iff.com μέχρι τις 25 Φεβρουαρίου. Θέσεις αυστηρά περιορισμένες.

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε εδώ.

-Για τους επαγγελματίες του κινηματογράφου έχουν προγραμματιστεί δύο ενδιαφέροντα online events:
Unveiling Cinematic Heritage, με θέμα την κινηματογραφική κληρονομιά, την Τετάρτη 2 Μαρτίου (17:00 – 18:30). Πώς μπορούμε να ανοίξουμε την όρεξη του θεατή για τις «παλιές» ταινίες; Πώς μπορούμε να διαφυλάξουμε αυτήν την κληρονομιά; Mόνο με εγγραφή.

Opportunities of collaboration on the 25th meridian East – the festivals’ landscape, την Παρασκευή 4 Μαρτίου (17:00 – 18:30).
Χρήσιμες συμβουλές από επαγγελματίες με εμπειρία στην διοργάνωση κινηματογραφικών φεστιβάλ. Μόνο με εγγραφή.

Come back, Africa, Lionel Rogosin, USA, South Africa, 1959

Οι Μικρού Μήκους Ταινίες

ΣΑΒΒΑΤΟ 5/3

14:30-16:35
The deer hunting, Andrei Olănescu, 22 min, fiction, RO, 2020
Once Upon a Time in the Café , Noha Adel, 16 min, fiction, EG, 2021
Digital Voodoo, Antanas Skučas Julius Zubavičius, 2 min, animation, LT/UK, 2020
We Come One by One and We Leave at One’s Time , Mihnea Toma, 20 min, documentary, RO, 2020
Five Tiger, Nomawonga Khumalo, 11 min, fiction, SA, 2020
Bella by Thelyia Petraki, 24 min, documentary, GR, 2020

17:00-19:00
What We Don’t Know About Mariam, Morad Mostafa, 25 min,
Nexting, Karina Logothetis, 11 min, fiction, GR/USA, 2021
Love Stories on the Move, Carina Gabriela Dașoveanu, 21 min, fiction, RΟ, 2021
Ruby & Roach, Erentia Bedeker, 9 min, animation, SA, 2020
The Interrogation, Urtė Sabutytė, 14 min, fiction, LT, 2021
fiction, EG, 2021
Santiago, Andrey Koulev, 16 min, animation, BG, 2021

Οι Μεγάλου Μήκους Ταινίες

Ώρα έναρξης: 20:00

ΤΡΙΤΗ 1/3: Devil’s Bride, Arūnas Žebriūnas, Lithuania, 1976.
Μια από τις πιο επιτυχημένες ταινίες της Λιθουανίας, ένα αξέχαστο μιούζικαλ στα πρότυπα του”Jesus Christ Superstar”, με ήρωα έναν Διάβολο, που υπήρξε Άγγελος και αναζητά την ευτυχία. Θα προβληθεί η αποκατεστημένη κόπια της ταινίας.

ΤΕΤΑΡΤΗ 2/3: Water like a black buffalo, Dan Piţa, Mircea Veroiu, Youssouff Aidaby, Petre Bokor, Andrei Cătălin Băleanu, Romania, 1970.
Συλλογικό ντοκιμαντέρ που περιγράφει τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν τη Ρουμανία την Άνοιξη του 1970 –κλασικό σήμερα, θεωρείται ένα κινηματογραφικό μανιφέστο της εποχής από την κινηματογραφική γενιά του ‘70.

ΠΕΜΠΤΗ 3/3: The Tied-Up Balloon, Binka Zhelyazkova, Bulgaria, 1967
Η Binka Zhelyazkova ήταν η πρώτη γυναίκα στην Βουλγαρία που σκηνοθέτησε μεγάλου μήκους ταινία. Οι αρχές δεν επέτρεψαν στην ταινία να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ της Βενετίας, και το φιλμ πρόλαβε να προβληθεί για λίγες ημέρες στην Βουλγαρία προτού απαγορευθεί επί 20 ολόκληρα χρόνια.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4/3: Anna’s Engagement, Pantelis Voulgaris, Greece, 1972
Τα μέλη μιας οικογένειας αποφασίζουν να κάνουν ένα προξενιό στην υπηρέτριά τους, που εργάζεται κοντά τους δέκα ολόκληρα χρόνια. Όμως δεν είναι έτοιμοι να χάσουν τις υπηρεσίες της… Η Άννα θα αποδεχθεί τη μοίρα της; Το «Προξενιό της Άννας» αποτελεί το ντεμπούτο του σπουδαίου ανθρωποκεντρικού έλληνα σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη. Η ταινία απέσπασε 3 βραβεία στο Φεστιβάλ Βερολίνου και 5 βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

ΣΑΒΒΑΤΟ 5/3: Four Women in Egypt, Tahani Rached, Canada / Egypt, 1997
Ντοκιμαντέρ γύρω από την ζωή τεσσάρων Αιγύπτιων γυναικών με έντονη κοινωνική και επαγγελματική παρουσία αλλά διαφορετική θρησκεία και διαφορετικές κοινωνικές και πολιτικές απόψεις. Τέσσερις γυναίκες που μιλούν με πάθος για την πατρίδα, την πολιτική, την τέχνη και το Ισλάμ, το χθες και το σήμερα, και τις οποίες ενώνει μια βαθιά φιλία.

ΚΥΡΙΑΚΗ 6/3: Come back, Africa, Lionel Rogosin, USA / South Africa, 1959
Επιδραστική ταινία για το αφρικανικό σινεμά, με θέμα τις εμπειρίες των μαύρων Νοτιοαφρικανών επί Απαρτχάιντ. Η ταινία θεωρείται ντοκουμέντο καθώς διασώζει την εικόνα των νοτιοαφρικανικών πόλεων του ’50 και έχει χαρακτηρισθεί πολιτικό φιλμ, ρεπορτάζ, ντοκιμαντέρ, και την ίδια στιγμή ιστορικό φιλμ, καθώς καταγράφει αληθινά πρόσωπα και καταστάσεις και καταδεικνύει την αδικία και την απανθρωπιά του Απαρτχάιντ.

*Από 22/11 η είσοδος στο Studio New Star Art Cinema της Αθήνας πραγματοποιείται σύμφωνα με το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο (εμβολιασμένοι ή νοσήσαντες)

Κεντρική εικόνα θέματος: “Bella”, Θέλγια Πετράκη