Διεθνές Φεστιβάλ Πιάνου 2017 στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Μια μεγάλη γιορτή για το πιάνο, ένα φεστιβάλ αποκλειστικά αφιερωμένο στον «βασιλιά των οργάνων» δημιουργεί η Εθνική Λυρική Σκηνή σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει αναδειχθεί σε έναν σημαντικό μουσικό θεσμό της συμπρωτεύουσας.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Πιάνου 2017 της Εθνικής Λυρικής Σκηνής πραγματοποιείται για πρώτη φορά και οι μελωδικοί ήχοι του πιάνου θα πλημμυρίσουν τις δύο σκηνές της ΕΛΣ (Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος και Εναλλακτική Σκηνή) στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, από τις 11 έως και τις 26 Νοεμβρίου 2017.

Το πλούσιο πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει δύο συναυλίες του σχήματος Piandaemonium με έξι πιάνα και δώδεκα πιανίστες, πέντε ρεσιτάλ διακεκριμένων σολίστ με διεθνή σταδιοδρομία, συναυλίες νέων καλλιτεχνών που έχουν επιλεγεί κατόπιν ακρόασης κι ένα τριήμερο masterclass.

Piandaemonium στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ

Δύο μοναδικές συναυλίες του σχήματος Piandaemonium με έξι πιάνα και δώδεκα πιανίστες θα πραγματοποιηθούν στις 11 και 12 Νοεμβρίου 2017 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πιάνου 2017. Το Piandaemonium θα ερμηνεύσει Τζορτζ Γκέρσουιν – Ένας Αμερικάνος στο Παρίσι, Ρίχαρντ Βάγκνερ – Εισαγωγή στον Τάνχωυζερ, Αντώνη Ανισέγκο – Styx, Νικόλα Αναδολή – Old Jazz Memories (a little suite), Γιώργο Κουμεντάκη – Typewriter Tune, Ζωρζ Μπιζέ – Φαντασία σε θέματα της όπερας Κάρμεν, Χρίστο Παπαγεωργίου – The Musical Suite.

Μια αγαπημένη παρέα μουσικών καταπολεμά τη μοναχικότητα του πιανίστα, δημιουργεί μια «ορχήστρα» πιάνων και επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει μέσα σε ένα νέο πλαίσιο τον παραδοσιακό πιανιστικό ήχο. Το Piandaemonium, το μοναδικό ελληνικό πιανιστικό σχήμα και ένα από τα ελάχιστα παγκοσμίως, ιδρύθηκε το 1998 με πρωτοβουλία της Δόμνας Ευνουχίδου και αρχικά αποτελούνταν από την ίδια και έντεκα πρώην μαθητές της, επαναδραστηριοποιήθηκε δε πριν από τέσσερα χρόνια με προτροπή του Χαράλαμπου Αγγελόπουλου.

Στη σχεδόν 20ετή του δράση έχει παρουσιάσει σε πρώτες εκτελέσεις έργα Ελλήνων συνθετών γραμμένα ειδικά για το σχήμα, διασκευές σπουδαίων συμφωνικών έργων, αλλά και αυθεντικά έργα σε ποικίλους πιανιστικούς συνδυασμούς, ενώ έχει εμφανιστεί με επιτυχία σε ΑΠΘ, Θέατρο Παλλάς, ΜΜΘ, Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και αλλού.

Το σύνολο επιχειρεί να προσεγγίσει και τους λιγότερο μυημένους στην ευρωπαϊκή μουσική. Ο εντυπωσιακός σχηματισμός των έξι πιάνων με ουρά, το μέγεθος του ήχου, η διαφορετικότητα των στιλ της μουσικής (από αμιγώς κλασικό μέχρι εντελώς σύγχρονο) μετατρέπουν κάθε συναυλία του σε ιδιαίτερη παράσταση.

Στο Piandaemonium συμμετέχουν αλφαβητικά οι: Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Ευτυχία Βενιωτά, Εύη Γιαμοπούλου, Δόμνα Ευνουχίδου, Νίκος Ζαφρανάς, Στέφανος Θωμόπουλος, Χρήστος Λενούτσος, Ειρήνη Μαύρου, Μαρία Μυλαράκη, Στέφανος Νάσος, Χρήστος Νούλης, Αντώνης Σελεμίδης, Θοδωρής Τζοβανάκης, Κώστας Χάρδας

Το Piandaemonium με μια ματιά: Τα μέλη του Piandaemonium σταματούν, για περίπου δεκαπέντε μέρες, όλες τους τις άλλες ασχολίες, σολιστικές, διδακτικές, ερευνητικές κλπ., μαζεύονται από διάφορα μέρη της Ελλάδας και του εξωτερικού και συμμετέχουν σε αυτή την «ορχήστρα» πιάνων.

Οι πρόβες είναι δωδεκάωρες καθημερινά και διαρκούν περίπου επτά έως δέκα μέρες. Τα μέλη έχουν συνήθως διακριτούς ρόλους. Κάποιος ή κάποιοι λειτουργούν ως «μαέστροι» και κατευθύνουν την πρόβα. Αυτό συμβαίνει τόσο σε αυθεντικά έργα όσο και σε διασκευές συμφωνικών έργων, που το σχήμα συχνά παρουσιάζει σε συναυλίες. Σε νέα έργα, που γράφονται ειδικά για το σχήμα, πολλές φορές η συμβολή των συνθετών, όταν μπορούν να είναι παρόντες στις πρόβες, εξυπηρετεί ιδιαίτερα. Το σύνολο λειτουργεί χωρίς μαέστρο, οπότε βασικό μέλημα είναι να βρεθεί ένας ενιαίος παλμός, να συγκεκριμενοποιηθεί η ατάκα κάθε πιανίστα και παράλληλα να ακολουθηθεί η μουσική κατεύθυνση.

Η συνεργασία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, μια και το κάθε μέλος προσπαθεί να ενταχθεί στο σχήμα, που συνεπάγεται την αναγκαιότητα του ενίοτε περιορισμού του «εγώ» ενός σολίστ· άλλωστε αυτός είναι και ο ορισμός της ομάδας, του συνόλου. Με την εμπειρία των παραστάσεων, η συνοχή του σχήματος βελτιώνεται και οι λύσεις σε πιθανά ζητήματα δίνονται σχεδόν αυτόματα. Για έναν επαγγελματία πιανίστα δε, που έχει συνηθίσει να μελετά πολλές ώρες καθημερινά, η συμμετοχή του σε ένα τέτοιο σχήμα είναι μια πραγματική όαση δημιουργικότητας, αφού στην ουσία μέσω αυτού καταπολεμά τη μοναχικότητά του.

Η «βεντάλια» των έξι πιάνων με ουρά που σχηματίζεται οπτικά, το μέγεθος του ήχου, η διαφορετικότητα των στιλ της μουσικής από αμιγώς κλασικό μέχρι εντελώς σύγχρονο, οι εναλλαγές των προσώπων στα έργα του προγράμματος, κάνουν τις παραστάσεις του Piandaemonium ιδιαίτερα «ελκυστικές» ακόμα και στους λιγότερο μυημένους στη λεγόμενη «ευρωπαϊκή» μουσική.

Ρεσιτάλ και νέοι καλλιτέχνες στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ

Πέντε ρεσιτάλ διακεκριμένων σολίστ με διεθνή σταδιοδρομία και συναυλίες νέων καλλιτεχνών που έχουν επιλεγεί κατόπιν ακρόασης θα πραγματοποιηθούν στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, στις 18, 19, 24, 25 και 26 Νοεμβρίου 2017, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πιάνου 2017.

Σολίστ: Ναταλία Μιχαηλίδου (18/11), Πάνος Καράν (19/11), Γκυγιώμ Μπελλόμ (24/11), Νίκος Κυριόσογλου (25/11), Αλεξία Μουζά (26/11).

– Ναταλία Μιχαηλίδου – 18 Νοεμβρίου 2017 / 20.30

Έργα των: Σοπέν Μπαλάντα σε λα ύφεση μείζονα, έργο 47 και Βαρκαρόλα σε φα δίεση μείζονα, έργο 60, Λιστ «Στη λίμνη της Βάλλενστατ» από τα Xρόνια Προσκυνήματος – Πρώτος χρόνος: Ελβετία, S. 160 και «Κηδεία» από τις Ποιητικές και θρησκευτικές αρμονίες, S. 173, Μπραμς από τις Ραψωδίες, έργο 79, Μπαρτόλντυ από τις Φαντασίες, έργο 16 και Ραχμάνινοφ Πρελούδιο σε ρε μείζονα, έργο 23, αρ. 4 Πρελούδιο σε σι ύφεση μείζονα, έργο 23, αρ. 2.

– Πάνος Καράν – 19 Νοεμβρίου 2017 / 20.30

Έργα των: Ντεμπυσσύ Σπουδή 1 «για τα πέντε δάχτυλα κατά τον κύριο Τσέρνυ» από τις Σπουδές, L. 136 και Σοπέν 12 Σπουδές, έργο 10, 12 Σπουδές, έργο 25.

– Γκυγιώμ Μπελλόμ – 24 Νοεμβρίου 2017 / 20.30

Έργα των: Μπαρτόλντυ Σοβαρές παραλλαγές σε ρε ελάσσονα, έργο 54, Εσκαίς
Παιχνίδια των ζευγών, Σούμπερτ 4 Αυτοσχεδιασμοί, έργο 90.

– Νίκος Κυριόσογλου – 25 Νοεμβρίου 2017 / 20.30

Έργα των: Χάυντν Σονάτα σε σολ ελάσσονα, Hob.XVI/44, Σούμαν Σονάτα σε φα ελάσσονα, κοντσέρτο χωρίς ορχήστρα, έργο 14, αρ. 3, Τσαϊκόφσκι Νανούρισμα, έργο 16, αρ. 1, Στραβίνσκι «Νανούρισμα» από το μπαλέτο Το Πουλί της φωτιάς, Σοπέν Νανούρισμα, έργο 57, Ραχμάνινοφ Σπουδές-πίνακες, έργο 33.

– Αλεξία Μουζά – 26 Νοεμβρίου 2017 / 20.30

Έργα των: Κουπρέν Από τα Κομμάτια για τσέμπαλο, Ραβέλ Ο τάφος του Κουπρέν, Σκύλλας The Great Transition, Προκόφιεφ Σονάτα σε λα μείζονα, έργο 82, αρ. 6.

Νέοι καλλιτέχνες

Παράλληλα με τα ρεσιτάλ πιάνου των καταξιωμένων σολίστ, στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ θα πραγματοποιηθούν ρεσιτάλ επτά νέων καλλιτεχνών που έχουν επιλεγεί κατόπιν ακρόασης. Πρόκειται για τους: Γρηγόρη Ιωάννου (18/11), Ναταλία Γιαννάκη, Χρήστο Γιώνα (19/11), Χρήστο Μπαλένστραβο, Μαρία Ζλατάνη (25/11), Γαλάτεια Δασκαλάκη, Σταμάτη Βλαχοδημήτρη (26/11).

Ώρα έναρξης: 18.00 | Είσοδος ελεύθερη

Masterclass με τη Δόμνα Ευνουχίδου

Αίθουσα Δοκιμών ΕΛΣ – 24, 25, 26 Νοεμβρίου
Από τις 12.00 έως τις 19.00

Τo σεμινάριo τελειοποίησης (masterclass) απευθύνεται σε νέους πιανίστες, σπουδαστές μέσης σχολής, ανωτέρας σχολής, πτυχιούχους και διπλωματούχους, που θα επιλεγούν κατόπιν ακρόασης.

Όσοι συμμετάσχουν ως ενεργοί συμμετέχοντες στο masterclass θα κάνουν δύο εξηντάλεπτα μαθήματα με τη Δόμνα Ευνουχίδου, ενώ όλοι θα μπορούν να παρακολουθήσουν το masterclass ως ακροατές.

Οι ενεργοί συμμετέχοντες, καθώς και οι ακροατές, θα παρακολουθήσουν το masterclass χωρίς κάποια οικονομική επιβάρυνση. Οι αιτήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο alternativestage@nationalopera.gr έως τις 15/11 και ώρα 14.00.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ