Δημήτρης Πασσάς: Σχετικά με την ώρα που ξεκινά ή τελειώνει η πρόβα

Η πρόβα είναι παράσταση.

Σημειώσεις πρόβας (δηλαδή, παράστασης) του Δημήτρη Πασσά, με αφορμή το έργο “Αν υπάρχει, δεν το ‘χω βρει ακόμα”, του Nick Payne. που ανεβαίνει φέτος στο Θέατρο Βρετάνια σε σκηνοθεσία Μάκη Παπαδημητρίου.

“Δημήτρη, αυτό το έκανες κατά λάθος; Όχι; Καλά, όπως και να έχει, την επόμενη φορά κάν’το, αλλά όχι κατά λάθος. Αλλά κάν’το κατά λάθος.”Στα μαθηματικά, πολλές φορές, ο συντομότερος δρόμος για να λυθεί ένα πρόβλημα στο πεδίο των πραγματικών αριθμών, περνάει μέσα από το πεδίο των μη-πραγματικών, ή φανταστικών αριθμών.

– Δεν μπορείς να φταρνιστείς κατά βούληση.

– Οποιαδήποτε θεωρία, που είναι ικανή να εκφράσει τη στοιχειώδη αριθμητική, δεν μπορεί να είναι και συνεπής και πλήρης. Συγκεκριμένα, για κάθε συνεπή, τυπική θεωρία που αποδεικνύει συγκεκριμένες αλήθειες βασικής αριθμητικής, υπάρχει μία αριθμητική δήλωση η οποία είναι αληθής, αλλά δεν μπορεί να αποδειχθεί από την ίδια τη θεωρία. (Πρώτο θεώρημα μη-πληρότητας του Γκέντελ).

– Μπορείς να κάνεις πειστικά ότι φταρνίζεσαι.

 Το αερογραφένιο (graphene aerogel) είναι το λιγότερο πυκνό υλικό που έχει κατασκευαστεί. Ένα κομμάτι του σε μέγεθος μπουνιάς, μπορεί να ισορροπήσει πάνω σε ένα λουλούδι. Αλλά όσο ανάλαφρο κι αν είναι (99,8% αέρας), μπορεί να αντέξει μεγάλες συγκρούσεις και πιέσεις, αλλά και να επανέλθει στην αρχική του μορφή μετά από 50% συμπίεση.

– Αβάσταχτης ελαφρότητας.

 Το πείραμα των δύο σχισμών (πείραμα του Γιανγκ) καταδεικνύει πως τα σωματίδια, είτε ύλης (πχ. ηλεκτρόνια) είτε ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας (φωτόνια), εκδηλώνουν και σωματιδιακή και κυματική συμπεριφορά. Στο πείραμα αυτό, κατά το οποίο τα σωματίδια αναγκάζονται να περάσουν μέσα από μια διάταξη με δύο λεπτές παράλληλες σχισμές που είναι πολύ κοντά η μία στην άλλη, παίζει σημαντικό ρόλο η παρατήρηση. Στην προσπάθεια του παρατηρητή να δει από ποια σχισμή περνά το κάθε σωματίδιο, αλλοιώνεται η συμπεριφορά που αυτά εμφανίζουν σε σχέση με όταν δεν τα παρατηρεί. Η προσπάθεια παρατήρησης τα κάνει να εκδηλώνουν ιδιότητες ύλης ενώ όταν δεν τα παρατηρεί εμφανίζουν κυματικές ιδιότητες. Η άποψη της κβαντικής μηχανικής έχει τη θέση πως δεν υπάρχει ερμηνεία και δεν οφείλει κανείς να εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει στο επίμαχο μέρος της πειραματικής διάταξης.

 Πάντα κάτι ξεφεύγει. Αυτό που ξεφεύγει, φωτίζεται.

 Για ό,τι κανείς δεν μπορεί να μιλήσει, καλύτερα να σιωπά, γράφει ο Βιτγκενστάιν. Ή λέγε τι σιγής κρείττον, ή σιγήν έχε’, οι αρχαίοι. Τα ίδια λένε. Τα ίδια λέμε. Αυτά τα ίδια λέμε πάντοτε. Ας τα πούμε ξανά, αξίζει τον κόπο. Ας σιωπήσουμε γι’αυτά, αυτό κι αν αξίζει.

Τα ‘σημειωτικά τετράγωνα’ του χαρακτήρα. Το ‘μη-μαύρο’ δεν ταυτίζεται με το ‘λευκό’.

 Ο ίδιος ο τίτλος του έργου. ‘Δεν το έχω βρει – ακόμα’. Συνέχισε. Τέρι. Μην απολογείσαι. Για τίποτα.

 Το ανέκδοτο με τον Παναήτ Ιστρατί. ‘Βλέπω τα σπασμένα αυγά. Πού είναι η ομελέτα σας;’

 Εάν μετράμε τη θέση ενός σωματιδίου με αβεβαιότητα Δx και ταυτόχρονα μετράμε την ορμή του με αβεβαιότητα Δp, τότε το γινόμενο των δύο μεγεθών δεν μπορεί να είναι μικρότερο από έναν αριθμό της τάξης της ανηγμένης σταθεράς του Πλανκ. (Η αρχή της απροσδιοριστίας του Χάιζενμπεργκ).

 Ο Τσακ Νόρις, κάποτε, κέρδισε μια παρτίδα πόκερ με ένα εφτάρι, μια ντάμα, μια κάρτα απεριορίστων διαδρομών, μια κάρτα του οδοντιάτρου του και μια καρτ-ποστάλ από το Γύθειο. Γίνεται.

Βιογραφικό

Ο Δημήτρης Πασσάς είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου (2007), με σπουδές στις σχολές Ηλ/γων Μηχανικών ΕΜΠ και Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ. Έχει δουλέψει στο θέατρο σε σκηνοθεσίες των: Μαστοράκη, Θεοδωρόπουλου, Δεντάκη, Λιγνάδη, Τζαμαργιά, Λεοντάρη, Ζερβουλάκου, Γκραουζίνις, Λιβαθηνού, Σετουάν, Μιχαλακόπουλου, Σκουρλέτη, Θεοδώρου, Τρουπάκη, so7 κ.α., στο Εθνικό και το ελεύθερο θέατρο. Έχει συμμετάσχει σε τηλεοπτικές σειρές και ταινίες. Πιο πρόσφατες εμφανίσεις: ‘Ακυβέρνητες Πολιτείες – Τριλογία’ και ‘Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα’ (υποψήφιος για το βραβείο Χορν 2018) στο Θέατρο Τέχνης. Με τον Μάκη Παπαδημητρίου έχει ξανασυνεργαστεί στο ‘Loot – Τα λάφυρα’ (2014), αλλά και στην διοργάνωση διαγωνισμών speedcubing. Είναι εκπρόσωπος της World Cube Association στην Ελλάδα.

***

Info:

Αν υπάρχει, δεν το ‘χω βρει ακόμα
Θεάτρο Βρετάνια, Πανεπιστημίου 7, Αθήνα
Πρεμιέρα: Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018
Προπώληση: Με χρήση πιστωτικής/ χρεωστικής κάρτας: www.ticketmaster.gr, Τηλεφωνικό Κέντρο: 210 8938111, Καταστήματα Public | Με μετρητά: Εκδοτήρια Θεάτρου (Τρίτη – Κυριακή: 10:30 – 13:30, 17:00-21:30), Καταστήματα Public
Πληροφορίες: τηλ. 2103221579


Φωτογραφίες: ©Μάκης Παπαδημητρίου


Διαβάστε επίσης: 

Αν υπάρχει, δεν το ‘χω βρει ακόμα τον Οκτώβριο στο Θέατρο Βρετάνια!

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ