Αντλώντας έμπνευση από τους αρχαίους συγγραφείς και ειδικότερα από τις Ικέτιδες, ο Γερμανός συνθέτης και πανεπιστημιακός εξετάζει, μέσα από τη σύνθεσή του αυτή, το θέμα των συνόρων και του διωγμού.
Το πρότζεκτ δημιουργήθηκε με αφορμή τον εορτασμό των 100ών γενεθλίων του σιδηροδρομικού σταθμού του Μπάντεν στη γερμανοελβετική μεθόριο και αναπτύχθηκε γύρω από την ιστορία του συγκεκριμένου κτηρίου, φέρνοντας στο φως σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του κατά τη διάρκεια του ναζιστικού καθεστώτος.
Το έργο ερμηνεύουν η Christiane Mikoleit (σοπράνο), η Molly McDolan (oboe da caccia), o Conrad Steinmann (αυλός), μέλη του Κyklos Ensemble (τρίο εγχόρδων) και ο Δημήτρης Δεσύλλας (κρουστά). Μαζί τους, η Χορωδία Phønix16.
Ὃρος μετέωρος (Ηοros Meteoros, 2008-2009)
Δραματικό απόσπασμα με τον Αισχύλο και τον Ευριπίδη
για σόλο σοπράνο, 8 φωνές, oboe da caccia, αυλό, κρουστά και τρίο εγχόρδων
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
O Γιάκομπ Ούλμαν γράφει για το έργο του: «ΟὋρος μετέωρος είναι παραγγελία του Κέντρου Σύγχρονου Πολιτισμού Gare du Nord στη Βασιλεία της Ελβετίας και αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πρότζεκτ με θέμα το κτήριο του σιδηροδρομικού σταθμού του Μπάντεν. Από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ιστορικούς ζητήθηκε να δημιουργήσουν έργα που να αντανακλούν την κατάσταση του συγκεκριμένου σταθμού στα γερμανοελβετικά σύνορα, λαμβάνοντας υπόψη την ιστορική διάσταση του κτηρίου. Σχεδίαζα να γράψω κάτι σαν όπερα, αλλά χωρίς σκηνή και χωρίς μουσικούς στον χώρο όπου βρίσκονται οι ακροατές. Οι ακροατές βλέπουν έναν κενό χώρο καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίασης, ενώ οι μουσικοί βρίσκονται σε άλλα σημεία (στο υπόγειο και σε άλλα επίπεδα) και όχι στα σημεία όπου βρίσκεται το κοινό. […] Χρησιμοποίησα κείμενα του Αισχύλου και του Ευριπίδη, προκειμένου να αποφύγω τις σαφείς αναφορές στον σταθμό. Γι’ αυτό άλλωστε τοποθέτησα και έναν αυλητή ανάμεσα στους μουσικούς.»
Ο Jakob Ullmann
Γεννήθηκε το 1958 στο Φράιμπεργκ της Σαξονίας. Είναι γιος του θεολόγου και πολιτικού Βόλφγκανγκ Ούλμαν. Μελέτησε Θρησκευτική Μουσική στη Δρέσδη και Φιλοσοφία στο Μπράουνσβαϊκ. Μετά την απόρριψή του από την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Βερολίνου, πήρε ιδιαίτερα μαθήματα σύνθεσης από τον Φρήντριχ Γκόλντμαν.
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 εργάζεται ως συνθέτης και συγγραφέας. Έχει επίσης διδάξει Νέα Μουσική, Μεσαιωνική Μουσική, Ιστορία Βυζαντινής Μουσικής και Φιλοσοφία της Μουσικής σε πανεπιστήμια διαφόρων πόλεων. Από το 2008 είναι καθηγητής Σύνθεσης, Μουσικής Παλαιογραφίας και Ανώτερων Θεωρητικών στη Μουσική Ακαδημία της Βασιλείας.
Η πρώτη παρουσίαση έργου του σε συναυλία στο Ανατολικό Βερολίνο έγινε το 1986 και απέσπασε τις θετικές κριτικές του Τύπου, ενώ δύο χρόνια αργότερα μία ακόμη σύνθεσή του παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση από το Σύνολο Νέας Μουσικής Χανς Άισλερ στην τότε Δυτική Γερμανία, στο πλαίσιο του Donaueschingen Festival. Ο Ούλμαν είναι επίσης μέλος της πλατφόρμας SHAPE για την προώθηση της σύγχρονης μουσικής καινοτομίας και των οπτικοακουστικών τεχνών από την Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτού του πρότζεκτ, έργα του παρουσιάστηκαν το 2015 σε φεστιβάλ στη Ρίγα της Λετονίας, ενώ ο ίδιος έλαβε μέρος σε κύκλο διαλέξεων στη Λετονική Ακαδημία Μουσικής.
Η εκδήλωση αποτελεί συμπαραγωγή του ΜΜΑ και της documenta 14.