Η έκθεση συγκεντρώνει είκοσι περίπου έργα του Misja Kristoffer Rasmussen προσφέροντας μια επισκόπηση της επίδρασης της πόλης της Αθήνας στην τέχνη του, τα είκοσι χρόνια της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Η έκθεση είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του καλλιτέχνη με το Ινστιτούτο της Δανίας στην Αθήνα, όπου ο γλύπτης είχε την ευκαιρία να εντείνει την έρευνά του : «Βήμα βήμα, στρώση στρώση, έμαθα να ξύνω κάτω από την σύγχρονο τσιμεντένιο δέρμα της Αθήνας: η πόλη σταδιακά με δίδαξε πως και πότε, να ανακαλύψω και να επανα – ανακαλύψω την έμπνευσή μου». Τα βαθιά ίχνη της πόλης – η ιστορία της, τα μνημεία, τα ερείπια, οι δρόμοι, οι κορυφογραμμές των λόφων και οι ακτογραμμές της θάλασσας – που είναι ορατά σε κάθε γωνιά με έντονα, περίπλοκα, ασαφή και αντικρουόμενα νοήματα, επικαλυπτόμενα σα στρώματα του ίδιου δέρματος, αποτελούν για τον καλλιτέχνη μια ουσιαστική παρατήρηση που χαρακτηρίζει όλα τα έργα του.

«Σε μια πρώτη ματιά ο Misja Kristoffer Rasmussen μπορεί ίσως να θεωρηθεί ένας νοσταλγικός μιμητής της κλασσικής τέχνης, ένας ερμηνευτής της εικόνας, προτιθέμενος να αναπαράγει τα στιλιστικά χαρακτηριστικά της ελληνικής Γλυπτικής με λεπτομερή ακρίβεια, αλλά μόνο ένας αστόχαστος παρατηρητής δε θα πρόσεχε το νεωτερισμό στην ψυχή της έμπνευσης του. Πράγματι χρησιμοποιεί τον αρχαίο κόσμο ως σημείο εκκίνησης, αλλά μόνο για να τον επανερμηνεύσει και να τον ξαναζωντανέψει σε έναν σθεναρά σύγχρονο κόσμο.

Δεν αναφέρομαι απλά σε αποκλειστικά εξωτερικές όψεις εικονογραφικής ή θεματικής φύσης, αλλά στα εκλεπτυσμένα μορφολογικά, τυπικά χαρακτηριστικά, στον ανήσυχο πυρετώδη τρόπο που δουλεύουν τα χέρια του προκειμένου να ανασύρουν σφρίγος, ενέργεια και τον αυθόρμητο ενθουσιασμό της ζωής μέσα από τον αδρανή πηλό» – Καθ. Cosimo Strazzeri, Κριτικός Τέχνης και Ιστορικός

Ο Misja Kristoffer Rasmussen επέλεξε να προσκαλέσει στην έκθεση τη νέα Ελληνίδα καλλιτέχνη Ράσμι Σούκουλη, με την οποία συναντήθηκαν στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Ινστιτούτο της Δανίας στην Αθήνα.

Η Ράσμι Σούκουλη, εικαστικός, απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας δημιουργεί για την έκθεση, ένα σύνολο οπτικών φωνών οι οποίες μέσα από τρεις ξεχωριστές ενότητες ξεδιπλώνονται στον ιστορικό χώρο του Λουτρού των Αέρηδων και αφηγούνται μια ενιαία ιστορία. Η πρώτη σειρά αποτελείται από ζωγραφικά έργα φιλοτεχνημένα με ακρυλικό. «Έχοντας ως αρχική πηγή έμπνευσης το ίδιο το βίωμα των επισκεπτών των λουτρών, οι οποίοι για το «τελετουργικό» του χαμάμ ακουμπούσαν τα σώματα τους γυμνά επάνω στο μάρμαρο, η καλλιτέχνης χρησιμοποιώντας το ίδιο το σώμα με έναν αφαιρετικό, εξπρεσιονιστικό τρόπο ως πινέλο δημιουργεί παλλόμενα ανθρώπινα ίχνη». Από την άυλη μορφή των σωμάτων οδηγούμαστε στη δεύτερη ενότητα έργων, πιο υλικών, με τις λεπτομερώς φιλοτεχνημένες ξυλογραφίες της. Η Ράσμι Σουκουλη, με ιδιαίτερη εικαστική ευφυΐα, έχοντας ως αφετηρία τα ειδικά λουτρικά υποδήματα της εποχής χρησιμοποιεί την υλική παρουσία και την απογυμνωμένη απουσία για να μιλήσει για τις προσδοκίες της κοινωνίας.

Στην τελευταία ενότητα, «η δημιουργία της προχωράει σε μία ενότητα επιζωγραφισμένων και επιχρυσωμένων χαρακτικών, με έντονους συμβολισμούς».

«Τα έργα της Ράσμι Σούκουλη εκτείνονται στον χώρο ως καταγραφές αναζητήσεων, ως ιστορικές σημειώσεις ενός ατέρμονου ερωτήματος που στροβιλίζει την κάθε ανθρώπινη ψυχή, ως παλίμψηστες μαρτυρίες ενός ανθρώπου ο οποίος αν κοιτάξει γύρω του και μέσα του θα βρει ίχνη θανάτου και ίχνη ζωής». –Βενθεσικύμη Κοτσαύτη, ιστορικός τέχνης – 2018

«Ο Misja Kristoffer Rasmussen αντλεί την έμπνευσή του από την ελληνική Γλυπτική, αλλά την επανερμηνεύει υπό το φως των σύγχρονων χρωματικών αξιών, υπογραμμίζοντας μέσω της χρωματικής απόδοσης της πατίνας του χρόνου, περισσότερο χρωματικές παρά πλαστικές αξίες και εκφράζοντας, μέσα από εξέχουσες ρωγμές που διατρέχουν τα πρόσωπα και τα σώματα, την κρίση του σύγχρονου ανθρώπου και την αδυναμία του να ανακατασκευάσει μια οργανική πολιτιστική σύνθεση, αντικαθιστώντας αυτή του παρελθόντος». – Καθ. Cosimo Strazzeri, Κριτικός Τέχνης και Ιστορικός

Ο μυσταγωγικός χαρακτήρας του λουτρού των Αέρηδων εντάσσει την σύγχρονη δημιουργία των καλλιτεχνών σε μια διαχρονική ατμόσφαιρα. Οι επισκέπτες ανακαλύπτοντας τα έργα δύο σύγχρονων καλλιτεχνών με έναν διακριτικό αλλά ευφάνταστο τρόπο μέσα στους διαδαλώδεις χώρους του Λουτρού των Αέρηδων, ενός Μνημείου που χρονολογείται στην πρώτη περίοδο της Τουρκοκρατίας (1430-1669), θα απολαυσουν ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο, στη μνήμη και τη φαντασία, στις αισθήσεις και τις παραισθήσεις.


Κεντρική Φωτογραφία, από τα αριστερά προς τα δεξιά:  Athina head, bronze, 2015 , 30X15X20, Misja Kristoffer Rasmussen και DIPTYCH I, 70x100cm, Mixed Tecnique on paper 2105, Rasmis Soukoulis.