Ο νέος αιώνας, η νέα χιλιετία και το δυσοίωνο μέλλον ενός κόσμου που αλληλοσπαράσσεται στα μέτωπα του πολέμου και αναγεννιέται από τις στάχτες του, αναδεικνύονται από δύο εκθέσεις που παρουσιάζονται στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, και θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Φωτογραφίας από τις 7 έως τις 16 Μαρτίου 2008.
Ο νέος αιώνας, η νέα χιλιετία και το δυσοίωνο μέλλον ενός κόσμου που αλληλοσπαράσσεται στα μέτωπα του πολέμου και αναγεννιέται από τις στάχτες του, αναδεικνύονται από δύο εκθέσεις που παρουσιάζονται στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, και θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Φωτογραφίας από τις 7 έως τις 16 Μαρτίου 2008.
Από την τραγική μοίρα του Αφγανιστάν μέχρι τη Βιρμανία, από το μεταπολεμικό Κονγκό μέχρι τις ζούγκλες της Κολομβίας, τα φωτογραφικά καρέ φυλακίζουν για πάντα τον χρόνο και την οδύνη και φωνάζουν στην πανανθρώπινη γλώσσα των σιωπηλών εικόνων την ανάγκη για σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Η πρώτη έκθεση αφορά στο Αφγανιστάν μετά τον τρομο-πόλεμο των ΗΠΑ και γίνεται σε συνεργασία με την Καναδική Πρεσβεία. Πριν από πέντε περίπου χρόνια τα Ηνωμένη Έθνη και το ΝΑΤΟ πήραν την πρωτοβουλία του σχεδιασμού και της υλοποίησης ενός πλάνου ανασυγκρότησης του κατεστραμμένου από τον πόλεμο Αφγανιστάν. Από τις πρώτες χώρες που έσπευσαν ως αρωγός σε αυτή την προσπάθεια ήταν ο Καναδάς.
Η έκθεση με τίτλο «Ανασυγκροτώντας το Αφγανιστάν», που ταξιδεύει στην Θεσσαλονίκη από το Κάιρο, μέσα από 19 φωτογραφίες γνωστών φωτογράφων (μεταξύ άλλων Roger LeMoyne, Simon Duchesne, Pedram Pirnia και Jason Ransom) αποτυπώνει την προσπάθεια ενός λαού να σταθεί στα πόδια του ύστερα από την λαίλαπα του πολέμου.
Αφγανές χήρες, 10χρονα κορίτσια, εργάτες, ποζάρουν στον φωτογραφικό φακό, αναζητούν έναν σύμμαχο για να ξαναφτιάξουν την ζωή τους.
Η δεύτερη έκθεση είναι του γνωστού Έλληνα δημοσιογράφου Σωτήρη Δανέζη και έχει τον τίτλο Ενα Δευτερόλεπτο Σιωπής.
Σε 25 φωτογραφικά καρέ (τη διάρκεια ενός δευτερολέπτου τηλεοπτικού σήματος PAL) αποτυπώνει στιγμιαία αποσπάσματα της ζωής σε έναν κόσμο εγκλωβισμένο στη δίνη του πολέμου, αποκλεισμένο από τα πρωτοσέλιδα της ειδησεογραφίας, καταδικασμένο από τη σιωπή της διεθνούς κοινότητας.
Οι φωτογραφίες του μεταφέρουν το θεατή σε 12 χώρες: από την απομονωμένη Βόρεια Κορέα, τη Βιρμανία των στρατηγών και την πρώτη γραμμή της μάχης στο Αφγανιστάν, έως το μεταπολεμικό Κονγκό, τα οχυρά των Μαοϊκών ανταρτών στο Νεπάλ και τις ζούγκλες της κοκαΐνης στην Κολομβία.
Ο φακός εστιάζει σε πρόσωπα, τόπους και ιστορίες: Στον Ερνέστο Τσάβες Γκαρσία, έναν από τους 5.000 ανηλίκους «μπαντιγιέρος», στις φυλακές του Ελ Σαλβαδόρ.
Στην πόλη Αλτάρ, τον τελευταίο μεγάλο σταθμό των λαθρομεταναστών που περνούν παράνομα από το Μεξικό στις Ηνωμένες Πολιτείες, εκεί όπου ένας σταυρός θυμίζει ότι για 903 ανθρώπους ο δρόμος για το αμερικανικό όνειρο δεν είχε επιστροφή.
Κάθε εικόνα είναι και μια ιστορία και κάθε ιστορία κι ένα ανθρώπινο δράμα που έσβησε μέσα στην αδιαφορία.
info
10ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Εικόνες του 21ου Αιώνα
7-16 Μαρτίου 2008, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.