Εικοστή Ογδόη: Θέατρο Ντοκουμέντο με μαρτυρίες επιζώντων και συγγενών θυμάτων των Τεμπών στο Θέατρο Αμαλία

Το έργο «Εικοστή Ογδόη» της Γενοβέφας Κτενίδου ανεβαίνει στο Θέατρο Αμαλία.

28 Φεβρουαρίου 2023. Μία μετωπική σύγκρουση που στέρησε την ζωή 57 ανθρώπων και τραυμάτισε σωματικά και ψυχικά δεκάδες ακόμα. Ένα γεγονός ΣΤΑΘΜΟΣ στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας. Για πολλούς ο χρόνος σταμάτησε στις 23:21 εκείνο το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. Για άλλους συνεχίζει με σκοπό την απόδοση δικαιοσύνης.

Στο θέατρο Ντοκουμέντο της Γενοβέφας Κτενίδου αποκαλύπτονται καταθέσεις ψυχής από επιζώντες και συγγενείς θυμάτων στην τραγωδία των Τεμπών. Η συνειδητοποίηση έρχεται συχνά μέσα από την βαθιά γνώση και την ενσυναίσθηση. Μαρτυρίες συνανθρώπων μας παρουσιάζονται στην σκηνή, ανοίγοντας διάλογο με τον θεατή για την ατομική και συλλογική ευθύνη.

Σημείωμα Σκηνοθέτιδας

Από το 2000 που ξεκίνησα να σπουδάζω θέατρο είχα στον νου μου να σημειώνω τα ωραία θεατρικά έργα, αυτά που ονειρεύεται ένας καλλιτέχνης ότι κάποτε θα ανεβάσει ή ότι θα παίξει κάποιον από τους χαρακτήρες του έργου επί σκηνής. Θυμάμαι να λέω νοερά “αυτό είναι έργο ζωής, θέλω να το παίξω”. Έτσι έκανα μια συλλογή από τέτοια “διαμαντάκια”. Κι όσο τα χρόνια περνάγανε και δεν ανέβαζα τέτοια έργα άρχισα να μεριμνώ δουλεύοντάς τα με τους μαθητές μου στο ΙΕΚ Υποκριτικής. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα παρέμενα περισσότερο θεατής του θέατρου παρά εργάτρια.

Στο συμβάν της 28ης Φεβρουαρίου δεν μπορούσα να μείνω μόνο θεατής. Από την αρχή η υπόθεση μπήκε μέσα μου. Το καλοκαίρι του ’23 ήμουν ακόμα ανήσυχη με το συμβάν. Το να εκφραστώ καλλιτεχνικά για τα Τέμπη ήταν μονόδρομος. Τότε συνάδελφος, ο Κώστας Πισσάς, μου είπε πως αυτό πρέπει να γίνει Docu theatre. Η επόμενη μου κίνηση ήταν να τηλεφωνήσω στην πρόεδρο του συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών 2023, Μαρία Καρυστιανού. Δεν με γνώριζε, αλλά ήταν θετική από το πρώτο τηλεφώνημα σε αυτό που της πρότεινα: να έρθουμε σε επαφή με συγγενείς θυμάτων και επιζώντες και να μοιραστούν μαζί μας τι συνέβη και πως νιώθουν με σκοπό να ενταχθούν σε ένα θεατρικό έργο ντοκουμέντο. Λίγα πράγματα ήξερα τότε για το θέατρο ντοκουμέντο αλλά ο Χάρης Πεχλιβανίδης μας μετέδωσε τις γνώσεις του σε ένα ταχύρυθμο σεμινάριο. Κατέληξα σε αυτόν τον τίτλο εσκεμμένα. Βεβαίως και ο ελληνικός νους συνειρμικά στρέφεται στην εθνική μας επέτειο. Η 28η Φεβρουαρίου, πλέον, έγινε μια άλλη επέτειος. Επέτειος Εθνικού Πένθους.

Τους πρώτους μήνες ενασχόλησης με το πρότζεκτ τους αφιερώσαμε στις συνεντεύξεις, που μας παραχώρησαν μέλη του συλλόγου, αλλά και άτομα που δεν ανήκαν στον σύλλογο, άλλοι συγγενείς και επιζώντες. Στο θεατρικό έργο Εικοστή Ογδόη δεν μπόρεσα να εντάξω τα λόγια όλων των συνεντευξιαζόμενων. Τους ευχαριστώ όμως όλους για την εμπιστοσύνη και δεσμεύομαι κάθε μέρα σε όσα τους είπα στην πρώτη μας συνάντηση. Στις απαρχές αυτού του πρότζεκτ είχα την αίσθηση πως η κοινωνία τείνει να ξεχάσει το θέμα. Στην πορεία διαπίστωσα πως δεν το έχει ξεχάσει, απλά αποφεύγει να το σκέφτεται, γιατί είναι πάρα πολύ σκληρό για να το αντέξει. Ωστόσο, η μεγάλη δυστυχία είναι ότι συνέβη σε συνανθρώπους μας. Είναι κάτι πραγματικό, δεν είναι κάτι που αν δεν του δώσουμε σημασία θα περάσει και θα φύγει. Υπάρχουν ζητήματα και οφείλουμε σαν κοινωνία να τα λύσουμε. Ας επικεντρωθούμε στον στόχο μας που δεν είναι άλλος από την αποκατάσταση της δικαιοσύνης και την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στην χώρα μας.

-Γενοβέφα Κτενίδου, 6/5/2024

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ