Η 33η δράση της Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ (όπως και η πρώτη) εστιάζει στο καβαφικό έργο και παρουσιάζει επί σκηνής και οθόνης το μοναδικό αφήγημα του Αλεξανδρινού ποιητή «Εις το φως της ημέρας». Μετά τα Ενετικά Τείχη Ηρακλείου, ο καβαφικός λόγος πλημμυρίζει το θέατρο στο Κάστρο της Άρτας, την Πέμπτη 28 Ιουλίου 2016, στις 21:30, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Πολιτιστικό Καλοκαίρι 2016» του Δήμου Αρταίων.

Πρόκειται για το μοναδικό «καθαρόαιμο» διήγημα του Κωνσταντίνου Καβάφη, ένα αφήγημα μυστηρίου, που γράφτηκε, κατά πάσα πιθανότητα, το χειμώνα του 1895 – ’96. Μία συνηθισμένη κουβέντα ανάμεσα σε φίλους με θέμα το χρήμα σύντομα τρέπεται στην αφήγηση ενός εξαιρετικά ασυνήθιστου περιστατικού, μεταφυσικής διάστασης, που είχε συμβεί πριν από μια δεκαετία. Η «μυθική» και πολυφυλετική πόλη της Αλεξάνδρειας πριν της δόλιας αγγλικής εισβολής του 1882 παρελαύνει μέσα από εικόνες όπως και η κατεστραμμένη πολιτεία που συναντά ο ποιητής μετά την επιστροφή του από την Κωνσταντινούπολη. Η έννοια του φανταστικού, μέσω του ονείρου – εφιάλτη, διασπάται σε πολλαπλά κάτοπτρα, τα οποία ανασυνθέτουν το είδωλο του Καβάφη, με το υποσυνείδητο του ποιητή να τον καταδιώκει διαρκώς ως άλλο «φάσμα». Το διήγημα, στην πλήρη έκτασή του, πλαισιώνεται στη δραματοποιημένη αφήγηση της Ομάδας προΤΑΣΗ από δύο κορυφαία ποιήματα του Αλεξανδρινού: «Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον» και «Η πόλις».

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΤΑΙ ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤH «Ν.Ο.Θ.Α.» (ΝΕΑ ΟΜΑΔΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΡΤΑΣ) 

Συντελεστές:

Κείμενο: Κ. Π. Καβάφης

Ιδέα – σκηνοθεσία: Δημήτρης Φοινίτσης

Αφήγηση: Νικόλας Αλεξίου

Βίντεο: Νικολάι Ντορόζκιν

Σκηνικός χώρος – κοστούμι: Κωστής Μακάκης

Προσωπεία: Ελένη Τζαγκαράκη

Φωτογραφίες: Δήμητρα Γενετζάκη

ΟΜΑΔΑ προΤΑΣΗ

Η Ομάδα Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ συγκροτήθηκε το φθινόπωρο του 2005 από επαγγελματίες του θεάτρου. Έχει έδρα της την Αθήνα. Όραμα της να «προτείνει» το νέο, το δημιουργικά ουσιώδες, το διαφορετικό, το «άλλο» στην τέχνη του θεάτρου και των λοιπών παραστατικών τεχνών μέσω ενός γόνιμου διαλόγου της τέχνης και του ανθρώπου, σχηματίζοντας συνάμα μια «τάση» στην έκφραση∙  ριζοσπαστική, ελεύθερη, αναγνωρίσιμη στο ευρύ κοινό την οποία και επιθυμεί σταδιακά να διαμορφώσει, κατά τη διάρκεια της πορείας της στην καλλιτεχνική σκηνή της χώρας αλλά και πέρα από αυτήν.

Ο μινιμαλισμός και η αφαίρεση είναι τα κυριότερα ρεύματα που τροφοδοτούν καλλιτεχνικά το σχήμα. Τα κλασσικά έργα αλλά και η νέα γραφή, τα καινούργια -ιδιαίτερης τεχνοτροπίας- κείμενα αποτελούν τις πρώτες ύλες για έμπνευση και δημιουργία σε χώρους, κυρίως, μη θεατρικούς. Η ανατρεπτική «ιδέα» προσδιορίζει πρώτιστα το σκηνικό ύφος και την γενικότερη αισθητική της. Η ομάδα δεν χρηματοδοτείται από κανέναν κρατικό ή ιδιωτικό φορέα. «Αυτοχρηματοδοτείται», ωστόσο, από την ανεξάντλητη δεξαμενή της φαντασίας και τη ζωογόνα ανάγκη για πειραματισμό και καλλιτεχνική έκφραση.

Σύντομα βιογραφικά σημειώματα συντελεστών:

Κωνσταντίνος Καβάφης

«Είμαι Κωνσταντινοπολίτης την καταγωγήν, αλλά εγεννήθηκα στην Αλεξάνδρεια – σ’ ένα σπίτι της Οδού Σερίφ. Μικρός πολύ έφυγα, και αρκετό μέρος της παιδικής μου ηλικίας το πέρασα στην Αγγλία. Κατόπιν επεσκέφθην την χώραν αυτήν μεγάλος, αλλά για μικρόν χρονικό διάστημα. Διέμεινα και στην Γαλλία. Στην εφηβική μου ηλικίαν κατοίκησα υπέρ τα δύο έτη στην Κωνσταντινούπολι. Στην Ελλάδα είναι πολλά χρόνια που δεν επήγα. Η τελευταία μου εργασία ήταν υπαλλήλου εις ένα κυβερνητικό γραφείον εξαρτώμενο από το Υπουργείον των Δημοσίων Έργων της Αιγύπτου. Ξέρω Αγγλικά, Γαλλικά, και ολίγα Ιταλικά».

Νικόλας Αλεξίου

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Άρτα. Είναι απόφοιτος του τμήματος «Θεατρικών Σπουδών» του Πανεπιστημίου Πατρών και της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης «Δήλος». Σπούδασε βυζαντινή μουσική και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια θεάτρου, τραγουδιού και κινηματογράφου με τους Μάγια Λυμπεροπούλου, Σταύρο Τσακίρη, Mike Tweddle, Αντώνη Διαμαντή, Κώστα Γεωργουσόπουλο, Νένη Ζάππα, Νίκο Γραμματικό, Χρήστο Βούπουρα. Έλαβε μέρος στις παραστάσεις: «Το Κουκλόσπιτο» του Χένρικ Ίψεν (Σκην. Δ. Φοινίτσης), «opus IV – Ο ΠΕΛΕΚΑΝΟΣ» του Γιόχαν Άουγκουστ Στρίντμπεργκ (Σκην. Δ. Φοινίτσης), «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη (Σκην. Αντ.Διαμαντής), «Πεντηκοστή» του David Edgar (Σκην. Αγγ. Γκιργκινούδη), «Ιώβ – Αυτοβιογραφία» και «Ζαν ντ’ Αρκ – Ένα ροκ ορατόριο για τα θαύματα» ( Σκην. Σταύρος Τσακίρης), «Όπως σας αρέσει» του Σαίξπηρ, «Οιδίπους Τύραννος – Κρουστών χρησμός για τον Οιδίποδα» (Σκην. Θεόδωρος Εσπίριτου), «Marlene» της Pam Gems ( Σκην. / Χορογ. Razvan Mazilu), «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Σαίξπηρ (Σκην. Ισίδωρος Σιδέρης), «Παλιάτσοι» του R. Leoncavallo        (Σκην. Franco Zeffirelli) κ.α. Έχει παίξει στη μεγάλου μήκους ταινία «Πανδώρα» του Γιώργου Σταμπουλόπουλου και συμμετείχε στην τηλεοπτική σειρά «Το 10» της Πηγής Δημητρακοπούλου. Έχει σκηνοθετήσει το θεατρικό αναλόγιο «Κάτω από το Γαλατόδασος – Ένα έργο για φωνές» του Ντύλαν Τόμας για το Φεστιβάλ Παλιάς Πόλης «Ημέρες Ρεθύμνου». Από το 2013 ζει και εργάζεται στο Ηράκλειο.

 

Κωστής Μακάκης

Γεννήθηκε το 1981 στο Ηράκλειο και μεγάλωσε στην Επισκοπή Ηρακλείου. Σπούδασε στο «Τμήμα Θεάτρου» του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης του εργάζεται ως βοηθός σκηνογράφου και τεχνικός σκηνής σε παραστάσεις θεάτρων στη Θεσσαλονίκη. Έργα του παίρνουν μέρος σε εκθέσεις της πόλης και του εξωτερικού. Παράλληλα ασχολείται και προβάλλει τη μουσική του τόπου του σε εκδηλώσεις και φεστιβάλ ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2006 επιστρέφει στο Ηράκλειο, όπου μέχρι σήμερα ασχολείται με το θέατρο στην εκπαίδευση. Έχει συνεργαστεί με θέατρα της πόλης, για τα οποία σχεδιάζει τα σκηνικά των παραστάσεων. Μεγάλο μέρος της δημιουργίας του σχετίζεται με τη μουσική, αφού διαρκώς βηματίζει ανάμεσα σε διάφορα μουσικά όργανα και διάφορα μουσικά είδη, με αναφορά πάντα τη μουσική του λαού. Συνεργάζεται με πολλούς μουσικούς της Κρήτης και της Ελλάδας, συμμετέχοντας σε μουσικά γεγονότα.

Ελένη Τζαγκαράκη

Γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Οι σπουδές της περιλαμβάνουν Δίπλωμα Βασικών Σπουδών Τέχνης και Σχεδίου και Μπάτσελορ Καλών Τεχνών στον τομέα της χαρακτικής στο Πανεπιστήμιο της Ουαλίας Ινστιτούτο στο Κάρντιφ, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Πολυμορφική Χαρακτική στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αγγλίας και παρακολούθηση μαθημάτων στην ΑΣΚΤ Αθηνών. Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Έχει λάβει μέρος στην 8η Διεθνή Μπιενάλε του Παντρού στην Σαρδηνία. Έχει εκθέσει στην Ελλάδα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο Βέλγιο, στην Ιταλία, στη Νότιο Αφρική, στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και στην Ολλανδία, όπου και υπάρχουν έργα της. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός εικαστικών μαθημάτων.

Δημήτρης Φοινίτσης

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο της Κρήτης σε μικρασιατική οικογένεια. Σπούδασε στο μεταπτυχιακό τμήμα Δημιουργικής Γραφής της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (διπλωματική εργασία στο Θεατρικό Έργο), στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (κατεύθυνση Θεατρολογίας με διπλωματική εργασία στη Σκηνοθεσία), στο Scuola di Lettere e Filosofia – Universita degli Studi di Genova, στη Δραματική Σχολή Αθηνών, στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης «Θεμέλιο» και στη Σχολή Δημοσιογραφίας «ΑΝΤ1». Έχει γράψει θεατρικά έργα, μονολόγους, διηγήματα και παραμύθια. Εργάστηκε επί σειρά ετών στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό Τύπο της Αθήνας και της περιφέρειας ως πολιτιστικός συντάκτης, εκφωνητής ειδήσεων και ραδιοφωνικός παραγωγός. Μετά από συνεργασίες στις κρατικές σκηνές και το ελεύθερο θέατρο εγκατέλειψε το επάγγελμα του ηθοποιού για να στραφεί –καλλιτεχνικά- στη σκηνοθεσία. Δημιουργός και σκηνοθέτης της «Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ» (www.protasi.org), έχει ανεβάσει κλασσικά και σύγχρονα έργα σε, κυρίως, μη θεατρικούς χώρους. Μεταξύ άλλων έχει καταπιαστεί με κείμενα των Γιόχαν Άουγκουστ Στρίντμπεργκ («Δεσποινίς Τζούλια», «Η πιο δυνατή», «Ο Πελεκάνος»), Γιάννη Ρίτσου («Φιλοκτήτης», «Η Σονάτα του Σεληνόφωτος»), Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (πασχαλινά και χριστουγεννιάτικα διηγήματα), Έλενα Σοπράνο («Η Ταξιθέτρια»), Χουάν Κάρλος Ρούμπιο («Οι πληγές του ανέμου»), Μαρία Μπενέτ Ι Ζουρνέτ («Υπόγειο»), Άκη Δήμου («Ανδρομάχη ή Τοπίο Γυναίκας στο Ύψος της Νύχτας»), Ανδρέα Φλουράκη («Κάσσυ»), Κλαίρης  Λιονάκη («Πραγματικότητα»), Ράινερ Μαρία Ρίλκε («Ελεγείες του Ντουίνο»), Γκότφριντ Άουγκουστ Μπύργκερ («Λεονώρα»), Κωνσταντίνου Θεοτόκη («Κορφιάτικες Ιστορίες»), Γιώργη Γρ. Σταματάκη («Η Ωραία Αθοκουτάλα»). Εκτός ομάδας ανέλαβε τη σκηνοθετική επιμέλεια των θεατρικών έργων «Balance» στις Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου, «Μήδεια show» στο Φόρουμ Σύγχρονης Δραματουργίας του Ι.Τ.Ι. στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, την επετειακή συναυλία της Φιλαρμονικής Εταιρείας Μάντζαρος «Μάνος Χατζιδάκις: 20 χρόνια μετά…» στο ανοιχτό θέατρο του Μον Ρεπό της Κέρκυρας και την απόδοση – διασκευή – σκηνοθεσία του θεατρικού έργου «Το κουκλόσπιτο» του Χένρικ Ίψεν, στην Κεντρική Σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης. Τα τελευταία χρόνια διδάσκει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής σε δημόσια σχολεία στη Ρόδο, την Κέρκυρα και την Κρήτη, ενώ παράλληλα διοργανώνει εργαστήρια θεατρικής γραφής στα μέρη που εργάζεται. Από τις Εκδόσεις Αιγόκερως κυκλοφορούν η πρώτη τετραλογία θεατρικών έργων του με γενικό τίτλο «Dominatrix», ένα δίπτυχο έργων docudrama με γενικό τίτλο «ΕΓΚΑΤΑλελειμμένοι» και μια τριλογία αρχαιόθεμων έργων με γενικό τίτλο «BELLEΛΕΝ». Το τελευταίο έργο του «BELLEΛΕΝ – Η (αιώνια) τραγωδία της Ελένης», σε παραγωγή του Χοροθεάτρου Λυδία Λίθος, περιοδεύει στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε σκηνοθεσία του ίδιου.