Η έκθεση στήθηκε στο Αρχιτεκτονικό γραφείο Aegina Studio και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 16 Σεπτεμβρίου 2018.
Γη, Φως, Γεύση, Πολιτισμός. Όλα αυτά συνθέτουν την Αίγινα. Την πρώτη πρωτεύουσα της νεότερης Ελλάδος, το νησί των ανθρώπων της Τέχνης και των Γραμμάτων. Την πατρίδα του παγκοσμίως γνωστού, μοναδικού σε ποιότητα καρπού, του φιστικιού. Για δέκατη συνεχή χρονιά πραγματοποιείται το Aegina Fistiki Fest, ένα διεθνοποιημένο φεστιβαλικό γεγονός που διοργανώνεται από τον Δήμο Αίγινας και την Κοινωφελή Επιχείρηση Δήμου Αίγινας, υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής -Περιφερειακή Ενότητα Νήσων.
Με την Διαδρομή των Καλλιτεχνών στο πλαίσιο του Aegina Fistiki Fest, οι βόλτες στα στενά της Αίγινας αποκτούν μεγάλο εικαστικό ενδιαφέρον. Η Διαδρομή των Καλλιτεχνών αποτελεί μια κορυφαία δράση των Φεστιβαλικών εκδηλώσεων και έχει δώσει τη δυνατότητα σε πολλούς καλλιτέχνες της Αίγινας να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Μια πολύ πρωτότυπη εικαστική παρέμβαση στην καθημερινότητα του κέντρου της Αίγινας.
Η Έκθεση «Σημεία Πορείας» της Ελένης Πολυχρονάτου περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής και σχέδια που δημιουργήθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια και έχουν την ιδιομορφία ότι συνιστούν στην πράξη ένα είδος «Δηλώσεων» με την έννοια που καθιερώθηκε στη σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική με τον όρο Statement.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Ομ. Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος της Ένωσης Τεχνοκριτικών Ελλάδας, σχολιάζει το έργο της μεταξύ άλλων ως εξής:
«Γνωρίζω την Ελένη Πολυχρονάτου από πάρα πολλά χρόνια, ήταν πρωταγωνίστρια σε εκθέσεις που αφορούσαν τη γυναίκα και τη σύγχρονη κοινωνική της συνθήκη και που υπερασπίστηκε με πρωτότυπες ιδέες σε Διεθνή συνέδρια στη Ρόδο. Το καλλιτεχνικό της έργο αναδεικνύει την αναζήτηση μιας ισότητας των ρόλων και της συμφιλίωσης.
Οι εργασίες που παρουσιάζει σ’ αυτή την έκθεση έχουν την ιδιομορφία ότι συνιστούν στην πράξη ένα είδος «Δηλώσεων» με την έννοια που καθιερώθηκε στη σύγχρονη καλλιτεχνική πρακτική με τον όρο Statement. Η καλλιτέχνης δηλώνει αποφθέγματα δικά της ή αποφάνσεις που έχουν την λειτουργία να καταστήσουν βεβαιότητα μια υπόθεση συσχετισμών όπως παραδείγματος χάρη, «Τα καλά έργα είναι η καλωσύνη» ή «Ο χρόνος οφείλει να καθαγιάζεται».
Η Πολυχρονάτου εργάζεται με συντακτικές προτάσεις που είναι εικονογραφικές, δηλαδή επιβεβαιώνουν οπτικά το πέρασμα από τη μία στην άλλη κατάσταση.
Σχεδόν πάντοτε υπάρχουν δύο στοιχεία (είναι ο καθ’εαυτός και ο άλλος) και αυτά τα στοιχεία που είναι εμπλεκόμενα μεταξύ τους (οι σφαίρες ή τα τρίγωνα) διατέμνονται και εννοούν τη συμμετοχή την οποία διατυπώνει για παράδειγμα η φράση, «Η αγάπη είναι η ομορφιά της ψυχής» (Άγιος Αυγουστίνος) και όπου το ρήμα «είναι» αποδίδεται εικονογραφικά με τις συνδέσεις, με τις παραλληλότητες των συνεχομένων και των παράλληλων γραμμών: εκεί που θα διατυπωθεί μια απόφανση, η Πολυχρονάτου τοποθετεί συστηματικά το ρήμα «είναι» του οποίου η εικονογράφηση εννοείται από την γωνιαία συνάντηση στην κορυφή των σχεδιαστικών τάσεων που συγκλίνουν: «Για να ζήσω την ευτυχία πρέπει να υπάρχει κάποιος για να την μοιραστώ» και όπου το «πρέπει» εννοεί την ταύτιση των δύο εννοιών, ότι δηλαδή η ευτυχία προϋποθέτει («είναι») το μοίρασμα. Αυτή είναι η συνθήκη αυτής της εργασίας την οποία θα χαρακτηρίζαμε ως «συντακτική εικονογράφηση» ή ως «συντακτική δομή των εικόνων».
Οι συσχετισμοί έχουν ενδιαφέρον κατά τούτο, ότι προτάσσουν εικόνες που δεν είναι αναπαραστατικές οπτικών εντυπώσεων, αλλά που χρησιμοποιούν «συντακτικά» τις οπτικές εντυπώσεις. Η Πολυχρονάτου συντάσσει τις λέξεις ως εικόνες. Αυτή η σύνταξη, με τον τρόπο που γίνεται, συνιστά το ενδιαφέρον και την προβλεπόμενη ανοιχτή προοπτική στο μέλλον, αυτής της εργασίας».
H ίδια η καλλιτέχνιδα σημειώνει: H σχέση μου με την τέχνη διατυπώνεται μέσα από την σύνθεση συμβόλων, τα οποία μετατρέπουν ιδέες και έννοιες σε εικόνες. Η ανάγκη της απομάκρυνσης από ένα κόσμο που βιώνεται ως μη κοινωνικός, δηλαδή εχθρικός και επικίνδυνος, οδηγεί στην δημιουργία έργων που έχουν σταθερά τις ρίζες τους στις πνευματικές αναζητήσεις του ανθρώπου και στην πορεία για έναν αληθινότερο τρόπο ζωής. Οι πίνακες γεννιούνται από την εσωτερική ανάγκη να πάρει το καθημερινό την σπουδαιότητα που χάνεται».
Βιογραφικό
Η δρ Ελένη Πολυχρονάτου (http://www.eleni-polichronatou.com.gr) έλαβε πτυχίο Ζωγραφικής το 1983 και Γλυπτικής το 1993 από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Είναι η πρώτη διδάκτορας (2007) του Τμήματος Θεωρίας της Τέχνης ΑΣΚΤ με θέμα διδακτορικής διατριβής «Έργα τέχνης μεγάλης κλίμακας στον αστικό και φυσικό χώρο: από τη δεκαετία του ’60 έως τον 21ο αιώνα». http://hdl.handle.net/10442/hedi/15338)
Ως καλλιτέχνιδα έχει παρουσιάσει το έργο της σε διεθνείς εκθέσεις, σε 12 ατομικές και πάνω από 100 ομαδικές με κύριο θέμα τη διερεύνηση της σχέσης λόγου και εικόνας. Έχει μετάσχει σε Επιστημονικά Συνέδρια με εισηγήσεις για τη δημόσια και οικολογική τέχνη και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά έντυπα.
Επιπροσθέτως, έχει συνδέσει την καλλιτεχνική της δημιουργία με τον κοινωνικό προβληματισμό. Διεθνή Συνάντηση Τέχνης The Park of the Future, Άμστερνταμ 1999, Ενδεικτικές δράσεις με το δίκτυο FAM «Διεθνής Εικαστική Έκθεση του A΄ Διεθνούς Forum για τον Πολιτισμό και την Ειρήνη», Ρόδος 2000, «Dare to Be Different», Fier, Αλβανία 2001, Ελληνοτουρκική Έκθεση, Άγκυρα 2002, 2η Διεθνής Έκθεση «Courant D΄ Αrt» Βηρυτός 2003, «Bridges», Σμύρνη 2004, «Cultures Solidaires», Καζαμπλάνκα 2005, διακρατικό πρόγραμμα «Επικοινωνία Τέχνη» Ρόδος 2002, Deux-Sevres 2003, Φλωρεντία 2003. Έχει διδάξει και στις τρεις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.
Είναι εμπνεύστρια και υπεύθυνη υλοποίησης του πρότζεκτ: «Το Σύμβολο της Αμοιβαιότητας η Κρεμάστρες του Δημόσιου Χώρου»: https://www.facebook.com/KremastresDimosiouChorou