Ο Δημήτρης Αληθεινός συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτούς που εξακολουθούν από τη δεκαετία του ’70 έως τις μέρες μας, να διαμορφώνουν με τον διάλογο του έργου τους την ιστορία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Είναι ένας πρωτοπόρος που εργάζεται παραγωγικά και ακατάπαυστα, επικεντρωμένος σταθερά στους κοινωνικούς προβληματισμούς της εποχής μας, στην έρευνα της εικαστικής γλώσσας και στα ερωτηματικά που τίθενται, σε διεθνές επίπεδο.
Παράλληλα με το σημαντικό εικαστικό του έργο, το 1981 δημιούργησε τις Κατακρύψεις, ένα διεθνές έργο προσφορά στο μέλλον, που προειδοποιεί για τον κίνδυνο καταστροφής του περιβάλλοντος και εξαφάνισης του ανθρώπινου είδους. Οι Κατακρύψεις αναπτύσσονται σε ολόκληρο τον πλανήτη και μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 214 από τον Βόρειο Πόλο στον Νότιο κι από την Ανατολή στη Δύση. Λίγο αργότερα το 1985, ως πράξη αντίδρασης στην εισβολή της παγκοσμιοποίησης, δημιούργησε τις δράσεις «Υπερασπίζοντας τους Πολιτισμούς του Κόσμου» και «Προσφορές», δίνοντας προτεραιότητα στη διάσωση της πολιτισμικής πολυφωνίας.
Έχει στο ενεργητικό του πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό κι εκπροσώπησε την χώρα μας σε μια σειρά Μπιενάλε μεταξύ των οποίων και η Μπιενάλε της Βενετίας, το 1997.
Το 2013 πραγματοποίησε στο ΕΜΣΤ μια μεγάλη αναδρομική έκθεση και βραβεύτηκε από την Ένωση Τεχνοκριτικών AICA Hellas για τη συμβολή του συνόλου του καλλιτεχνικού του έργου στην ιστορία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η Κατερίνα Κοσκινά γράφει στον κατάλογο της έκθεσης:
«Στην έκθεση του Δημήτρη Αληθεινού στη Roma Gallery, παρουσιάζονται έργα της περιόδου 2000-2010, που συγκεράζουν πολλά στοιχεία από τις Κατακρύψεις, καθώς σε όλα κύριο υλικό είναι το χώμα, που δίνει ουσιαστικά χρώμα και νόημα στα έργα και τα συσχετίζει άμεσα με τη γη, τη γονιμότητα και τη σπορά. Με άλλα λόγια με την γενεσιουργό και γενετήσια διαδικασία, την καλλιέργεια και τη δημιουργία. Τα έργα αυτά θέτουν αντίστοιχα ζητήματα και παρόλο που δεν μπαίνουν σε άμεσο διάλογο με τον πραγματικό χώρο και τους πολιτισμούς άλλων ανθρώπων, αναφέρονται σε αυτούς, υπογραμμίζουν κοινές έννοιες, παροτρύνουν σε σκέψεις, προειδοποιούν, εισηγούνται προτάσεις και δίνουν έμμεσα απαντήσεις».
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Τίτλος: Χωρίς Τίτλο, Υλικό: Ξύλο, χώμα, χρώμα σκόνη, πλεξιγκλάς, Διαστάσεις: 150×150εκ., Έτος: 2005