Στη διάρκεια μιας καριέρας που διαρκεί σχεδόν πενήντα χρόνια, ο Καναδός καλλιτέχνης υπήρξε πρωτοπόρος στην εννοιολογική και αισθητική θεμελίωση της φωτογραφίας, δίνοντας στο μέσο κεντρική θέση στα πλαίσια της καλλιτεχνικής του πρακτικής. Από το 1978 που πρωτοπαρουσίασε μια φωτογραφία ως διαφάνεια σε φωτεινό κουτί, ο Wall συνθέτει με εξαιρετική ακρίβεια εικόνες που αντανακλούν και αναπαριστούν συγκεκριμένες κοινωνικές και ιστορικές αφηγήσεις μέσω μιας κριτικής συνένωσης και αντιστοιχίας ποικίλων εικονογραφιών τόσο από τη μαζική κουλτούρα όσο και από την κλασική ζωγραφική.
Η έκθεση Jeff Wall προσφέρει μια οικεία συνεύρεση με το έργο του δημιουργού-αναμορφωτή. Η έκθεση αποτελεί μια συγκροτημένη επισκόπηση των φωτογραφιών και διαφανειών του καλλιτέχνη και περιλαμβάνει μερικά από τα πιο γνωστά του tableaux. Έργα από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έως το πιο πρόσφατο παρελθόν έχουν κατανεμηθεί σε τρεις ενότητες, αντανακλώντας τη χρήση διαφορετικών ιστορικών ζωγραφικών ιδιωμάτων από τον καλλιτέχνη, και έχουν στηθεί με δραματουργικό τρόπο στους τρεις ορόφους του χώρου.
Εναρκτήριο έργο της έκθεσης αποτελεί μια φωτογραφία καταπράσινης θέας ενός δρόμου του Vancouver από όπου κατάγεται ο καλλιτέχνης, ένα παράδειγμα του πως ο ίδιος ο καλλιτέχνης αντιλαμβάνεται και επαναπροσδιορίζει την ομορφιά και το μεγαλείο του φυσικού τοπίου, δίνοντας εξέχουσα σημασία στα σημεία της μοντέρνας ζωής. Σε αυτή την ενότητα έργων, δρόμοι, λιμάνια, φυλακές και σπίτια σε εθνικές οδούς καταλαμβάνουν σημαντικό μέρος σε μια σύνθεση που αλλιώς θα θύμιζε την ιδεατή ζωγραφική τοπιογραφία του 19ου αιώνα.
Κεντρικό έργο της έκθεσης αποτελεί το θεμελιώδες έργο του Wall An Eviction (1988/2004), που αναπαριστά μια φορτισμένη σκηνή ανθρώπινης έντασης με φόντο τη θέα από τις παρυφές των προαστείων του Vancouver. Το έργο, που ανήκει στη Συλλογή Οικονόμου, σηματοδοτεί επίσης την πρώτη φορά που ο Wall χρησιμοποίησε ψηφιακά μέσα για να επεξεργαστεί εκ νέου μια μεγάλης κλίμακας φωτογραφία –το Eviction Struggle (1998) – προσθέτοντας φιγούρες και στοιχεία από άλλες φωτογραφίες που είχε τραβήξει εκείνη την περίοδο.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στο δεύτερο όροφο, μια επιλογή από φωτογραφίες υπογραμμίζει τις έννοιες του τεχνητού και της διεργασίας που ενυπάρχουν σε όλη την πρακτική του Wall. Εστιάζοντας σε λεπτομερειακές αναπαραστάσεις ιστορικών χαρακτήρων και γεγονότων, αυτές οι αυτό-αναφορικές φωτογραφίες αποκαλύπτουν την οντολογική φύση την φωτογραφίας παρουσιάζοντας με τον πιο ευθύ και άμεσο τρόπο τα υποκείμενά της στο θεατή.
Η έκθεση καταλήγει με ένα σύνολο μεγάλων φωτογραφικών tableaux σε φωτεινό κουτί από τα τέλη της δεκαετίας του 1990s και τις αρχές του 2000. Έργα όπως το Insomnia (1994) και το After “Invisible Man” by Ralph Ellison, the Prologue (1999–2000) αποτελούν μερικές από τα πιο χαρακτηριστικές εικόνες του Wall, εμπνευσμένες από μια ευρεία γκάμα αφηγηματικών πηγών. Αρκετές δείχνουν έναν αρχαιολογικό τρόπο εικονοποιίας, εμφανή σε έργα όπως το Fieldwork (2003), που απεικονίζει αρχαιολόγους να ανασκάπτουν απομεινάρια πολιτισμών και το οποίο μπορεί να ειδωθεί και ως μια μεταφορά για τις εκσκαφές αναπαραστατικών παραδόσεων και δυνατοτήτων από τον ίδιο το Wall στο έργο του.
Η έκθεση Jeff Wall είναι επιμελημένη από τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή Philipp Kaiser μαζί με τη Skarlet Smatana, Διευθύντρια της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου, σε στενή συνεργασία με τον καλλιτέχνη. Μια έκδοση με κείμενα των Philipp Kaiser, Jane Weinstock και James Welling θα συνοδεύει την έκθεση.
Η έκθεση είναι ανοιχτή στο κοινό από τις 18 Ιουνίου 2019 έως τον Απρίλιο του 2020 στο χώρο της Συλλογής Γιώργου Οικονόμου.
Philipp Kaiser
Ο Philipp Kaiser είναι ιστορικός τέχνης και επιμελητής. Πρόσφατα πήρε τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου Καλλιτεχνών στη γκαλερί Marian Goodman Gallery στη Νέα Υόρκη, Λονδίνο και Παρίσι. Ο Kaiser κατείχε ηγετικές θέσεις σε μουσεία και έχει οργανώσει εκθέσεις στην Ευρώπη και την Αμερική για πάνω από 20 χρόνια. Στο παρελθόν, υπήρξε διευθυντής στο Μουσείο Ludwig στην Κολωνία και Ανώτερος Επιμελητής στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Λος Άντζελες.
Προτού εργαστεί στη Γερμανία και τις ΗΠΑ, ο Kaiser ήταν επικεφαλής σύγχρονης τέχνης στο Kunstmuseum Βασιλεία. Μερικές από τις σημαντικές εκθέσεις που έχει επιμεληθεί περιλαμβάνουν Ends of the Earth: Land Art to 1974 (Museum of Contemporary Art, Los Angeles), Jack Goldstein x 10,000 (Orange County Museum of Art, Los Angeles/Jewish Museum, New York) και Index: Conceptualism in California from the Permanent Collection (MoCA, Los Angeles). Ως ανεξάρτητος επιμελητής, επιμελήθηκε πρόσφατα την περιοδική έκθεση Harald Szeemann: Museum of Obsessions, που άνοιξε στο Getty Research Institute στο Λος Αντζελες το2018; Women of Venice στο Ελβετικό Περίπτερο της 57th Μπιενάλε της Βενετίας, και ατομικές εκθέσεις καλλιτεχνών όπως ο Jim Shaw, η Cindy Sherman and ο James Welling. Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε διεθνείς εκδόσεις, καταλόγους και περιοδικά.
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Jeff Wall_After ‘Invisible Man’ by Ralph Ellison, the Prologue 1999 – 2000