O Peter Ungeheuer έγραψε για το έργο του Πάρη Γιαχουστίδη: “Από εδώ”… Ο Πάρης Γιαχουστίδης, γεννημένος στην Ελλάδα, μετακόμισε στη Γερμανία αφού ολοκλήρωσε επιτυχώς τις σπουδές του στη Θεσσαλονίκη. Στο Βερολίνο ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές και βρισκέται επίσης σ’ένα κύριο έτος σπουδών στη Γερμανία. Νέες προοπτικές, νέες τεχνικές εκμάθησης, διαφορετικές καλλιτεχνικές προσεγγίσεις και στυλ. Ο ίδιος όμως φτάνει με βάσεις της δικής του αρτίστικης γλώσσας που επρόκειτο να ολοκληρωθεί στο καινούργιο αυτό περιβάλλον.
Έχει μια συναισθηματικά απομακρυσμένη προσέγγιση των θεμάτων του όσον αφορά στα σχέδια και στους πίνακες του. Προκειμένου να προσεγγίσουμε τη τέχνη του Γιαχουστίδη, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη την ηλικία του. Είναι νεότερος του παγκοσμίου ιστού, οι πρώτοι μπλόγκερς είχαν ήδη κάνει την εμφάνιση τους πριν καν γεννηθεί, οι υπηρεσίες της Google εμφανίστηκαν κατά τη βρεφική του ηλικία και πιθανότατα να ήταν πολύ μικρός ακόμα για να έχει έχει από την αρχή λογαριασμό στο Facebook ή στο Twitter.
Οπότε, είναι αρκετά τυπικό για έναν τόσο εξοικιωμένο με το ίντερνετ, να επιδρά ο διαδικτυακός κόσμος αρκετά τη ζωή του. Όπως εξίσου παίζει σημαντικό ρόλο και στη τέχνη του. Δουλεύει λιγότερο με την κλασσική λογοτεχνία ή με την παρατήρηση παρά με κομμάτια πληροφοριών ή εικόνες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα συναισθήματα που αποτυπώνονται στη δουλειά του δεν είναι προσωπικά, αλλά ανήκουν σε άλλους ανθρώπους. Δεν προσπαθεί να τα καταλάβει ή να συμπάσχει πλήρως μ’αυτά, αλλά η διαδικασία της προσέγγισης του αυτής ολοκληρώνεται με την προβολή της προοπτικής του ή με μια υπερβολή με άλλα συναισθήματα.
Η απόσταση ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στο περιεχόμενο των έργων του επιτρέπει τη συγχώνευση ρεαλιστικών και ιδεαλιστικών προοπτικών σε μια δουλειά, τόσο τεχνικά όσο και θεματικά. Αυτό προετοιμάζει το έδαφος για παιχνιδιάρικα και χιουμοριστικά στοιχεία, τα οποία είναι χαρακτηριστικά στη δουλειά του Γιαχουστίδη. Δεν μας εφοδιάζει με συγκεκριμένες δηλώσεις ή με τις προσωπικές του γνώσεις, αντιθέτως θέτει ερωτήματα για την κοινωνία μας, το να ζούμε ως σύνολο ή η προβολή της αυτού εικόνας μας σ’αυτήν. Που μπορεί να είναι η δικιά μας ή οι πιο «αφελείς» κοινωνίες, οι οποίες βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος για αυτόν.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Με αυτό τον τρόπο, οι φιλοδοξίες ενός καλλιτέχνη είναι να δημιουργήσει το δικό του σύμπαν αισθητικών αμφισβητώντας και τις δύο κλασσικές συνήθειες προβολής και τις τεχνικές του street art για να δημιουργήσει κάτι καινούργιο και κάτι οικείο στα μάτια μας. Από μια γερμανική και από μια ελληνική προοπτική, από δω και από’κει…
Μετάφραση: Μαρία Άννα Δημητρίου
Επιλεγμένες ομαδικές εκθέσεις:
Pandora’s Box, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη 2012, επιμέλεια Χάρης Σαββόπουλος / Metamorphosis, Inspire, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 2014, επιμέλεια Αλέξιος Παπαζαχαρίας / Wie naiv, Memhardstrasse 2, Βερολίνο, 2015 / Under my thumb, Neu West Berlin Gallery, Βερολίνο, 2016 / Kaputt ist nicht genug, Laden Für Nichts Gallery, Leipzig, 2016 / Summer night dreams, Kwadrat Gallery, Βερολίνο, 2016, επιμέλεια Larissa Kikol και Martin Kwade / Sorgen international vol.1, Montagehalle, Βερολίνο, 2016 / Sorgen international vol.2, H&S Gallery, Μόναχο, 2016 / Böse Blüten, Bethanien Project space, Βερολίνο, 2017 / Into the deep end, Artvon Frei Gallery, Βερολίνο, 2017, επιμέλεια Peter Ungeheuer, προλόγισε η Tina Sauerländer
Drag & Drop, Βook edition project, Kunsthalle am Hamburger Platz, Βερολίνο, 2017 / Bitte, bitte, bitte, Graduation Show Sculpture, Painting, Spatial Strategies, Art University Weißensee Berlin, SEZ Berlin, Βερολίνο, 2017 / Hoch 2, SEZ Berlin, επιμέλεια Juliet Kothe, Βερολίνο, 2017 / Capriccio, Haus am Kleistpark, KGB, Βερολίνο, 2017 / Berlin Masters, Arndt Art agency, Max Liebermann Haus, επιμέλεια Philipp Bollmann, Βερολίνο, 2017 / Viva Arte Viva, Bienalle di venezia, συνεργασία με τον καλλιτέχνη Γιώργο Σαπουντζή, Performance – Video, Βενετία, 2017 / Bayer Kultur, Leverkusen, Γερμανία, 2018 / KINDL, Institute for Contemporary Art, Βερολίνο, 2018
Βραβεία: Capriccio, Kunstpreis Haus am Kleistpark, KGB, Βερολίνο / DAAD prise, Γερμανία