Ένας κόσμος “ξεχασμένος” αναβιώνει με την σύμπραξη επί της σκηνής του προσφάτως ανακαινισμένου Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, 50 μουσικών από την Ιταλική Οrchestra di mandolini e chitarre “Citta di Brescia” και την Αθηναϊκή Μαντολινάτα “Ν. Λάβδας”, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ ΣΥΜΦΩΝΙΑ Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού.
‘Ολη η ζωτικότητα της αυθεντικής μουσικής παραγωγής για νυκτά έγχορδα (μαντολίνα, μαντόλες, μαντολοντσέλο, κιθάρα), μέσα από μια πλούσια επιλογή συνθετών που έζησαν και έγραψαν μουσική σε διαφορές χρονικές περιόδους. Η Ελληνική Ραψωδία είναι ένα έργο – Ouverture/Εισαγωγή – πάνω σε ελληνικά μοτίβα που συνέθεσε ο Νικόλαος Λάβδας, Μαέστρος της Αθηναϊκής Μανδολινάτας, το οποίο θα παρουσιαστεί στη συναυλία, αλλά και ο τίτλος μιας σειράς συναυλιών και ενός cd αφιερωμένου σε μια από τις σημαντικότερες ορχήστρες του είδους μεταξύ 1890 και 1930.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η συναυλία περιλαμβάνει, επίσης, έργα του Ναπολιτάνου Raffaele Calace, με την ευκαιρία συμπλήρωσης 150 χρόνων από τη γέννησή του. Η σχέση του με την Ελλάδα χρονολογείται από το 1883, όταν ένα μεγάλος σεισμός χτύπησε τη Ζάκυνθο και τα αδέρφια Calace οργάνωσαν συναυλία αλληλεγγύης και οικονομικής υποστήριξης των πληγέντων, αλλά εμφανίζεται και στην αφιέρωση του Moto Perpetuo, op.124 “Al Commendatore Nicolas Lavdas omaggio”, δείχνοντας έτσι τη στενή φιλία με την οποία συνδέονταν οι δύο συνθέτες.
Εικόνες απ’ την ελληνική μυθολογία και τις θεότητες της θάλασσας περιγράφει η suite marinaresca του Amedeo Amadei ενώ σε ρυθμούς fox-trot κινείται ο Σπύρος Σαμάρας με την Chitarrata.
Δεν θα μπορούσαν να λείψουν και εκείνοι που συνδέθηκαν με την ιστορία μας πιο πρόσφατα. Η παρουσία του Μάνου Χατζιδάκι με το κοντσέρτο απ’ το χαμόγελο της Τζοκόντα και η simple suite του Δημήτρη Νικολάου είναι δείγματα μουσικής γραφής ανθρώπων που αγάπησαν ιδιαίτερα το μαντολίνο και το ανέδειξαν στο μέγιστο βαθμό.
Τέλος το έργο του Claudio Mandonico “Επιτάφιος του Σείκιλου”, εμπνευσμπένο από το αρχαιότερο γνωστό τραγούδι, ήταν μια παραγγελία του Θανάση Τσιπινάκη, με αφορμή την διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Ορχήστρας Νέων που πραγματοποιήθηκε το 2003 στην Πάτρα.
“ΟΣΟΝ ΖΗΣ ΦΑΙΝΟΥ, ΜΗΔΕΝ ΟΛΩΣ ΣΥ ΛΥΠΟΥ. ΠΡΟΣ ΟΛΙΓΟΝ ΕΣΤΙ ΤΟ ΖΗΝ, ΤΟ ΤΕΛΟΣ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΑΠΑΙΤΕΙ”. (Όσο ζεις λάμψε, καθόλου μη λυπάσαι. Για λίγο διαρκεί η ζωή, ο χρόνος καθορίζει το τέλος)
Πρόγραμμα συναυλίας
-
Raffaele Calace (Napoli 1863-1934): Serenata Romantica / Bolero e Tarantella
-
Amedeo Amadei (Loreto 1866-Torino 1935): Suite Marinaresca
-
Spiro Samara (Corfù 1863 – Athens1917): Chitarrata
-
Manos Hatzidakis (Xanthi 1925 – Athens 1994): Il Concerto (from Gioconda’s smile, 1965)
-
Claudio Mandonico (b1957): Epitafio di Sicilo
-
Nicolas Lavdas (Andros 1879-Athens 1940): Rapsodia Ellenica
-
Dimitri Nicolau (Keratea 1946 – Roma 2008): Tabarin (II), in Traume (III), Summer dance (IV) (from Simple Suite, op.151)
Ο Ugo Orlandi, γεννημένος στη Brescia της Ιταλίας, αποτελεί μια από τις σημαντικότερες μορφές από τον χώρο της μουσικής του μαντολίνου παγκοσμίως. Έχει δώσει πλήθος συναυλιών σε όλο τον κόσμο συμμετέχοντας είτε σε ορχήστρες με σημαντικότερη αυτή των Solisti Veneti υπό τον μαέστρο Claudio Scimone, είτε σαν σολίστας. Διδάσκει μαντολίνο στο Κονσερβατόριο “G. Verdi” του Μιλάνο.
Ο Γιώργος Γουμενάκης σπούδασε μαντολίνο στο κονσερβατόριο “G. Verdi” του Μιλάνου, παίρνοντας το δίπλωμά του με δάσκαλο τον Ugo Orlandi. Ίδρυσε το Αθηναϊκό Κουϊντέτο “Δημήτρης Δούνης” και επανασύστησε την Αθηναϊκή Μανδολινάτα “Νικόλαος Λάβδας”. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή φεστιβάλ στην Ελλάδα και την Ιταλία, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει η εμφάνισή του ως σολίστ με τους Solisti Veneti και μαέστρο τον Claudio Scimone στο Veneto Festival για την παγκόσμια ημέρα της μουσικής, και στο Teatro Olimpico di Vicenza, ηχογραφώντας τη σερενάτα του R. Drigo από το μπαλέτο “I milioni d’ Arlecchini”.
Ο Αρχιμουσικός και συνθέτης Claudio Mandonico σπούδασε στην Πάδοβα, στο Ουρμπίνο, στη Χάγη και στην Γενεύη κοντραμπάσο και σύνθεση με τον Giancarlo Facchinetti. Διευθύνει την Ορχήστρα City of Brescia Plectrum Orchestra και διδάσκει στο Μπέργκαμο. Το συνθετικό του έργο αντανακλά διαφορετικά στυλ μουσικής εμπνευσμένα άλλοτε από τον Μεσαίωνα άλλοτε από την Αναγέννηση, και από το μπαρόκ ως την σύγχρονη εποχή.