Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού: Έκθεση στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού

Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού παρουσιάζει την έκθεση «Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού», με έργα της συλλογής του Νικόλαου Ευσταθίου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού» θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη, 24 Μαΐου 2023, ενώ θα είναι ανοιχτή στο κοινό έως τις 7 Ιουνίου 2023.

Με μία υψηλής συμβολικής σημασίας για την ανάδειξη του Ουκρανικού Πολιτισμού και για την τεράστια συμβολή του ελληνικού στοιχείου της Οδησσού σε αυτόν, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού διοργανώνει και φιλοξενεί στην έδρα του, στην οικία Μποδοσάκη, μία σημαντικότατη έκθεση.

Τα έργα της έκθεσης «Έλληνες ζωγράφοι στη Νότια Ουκρανία και η Σχολή ζωγραφικής της Οδησσού» εκφράζουν μία ολόκληρη εποχή η οποία υπηρετήθηκε από πολλούς και σημαντικότατους Έλληνες ζωγράφους και σηματοδότησε με τη Σχολή της Οδησσού, το πέρασμα στο μοντερνισμό.

Για τη σημασία της έκθεσης αλλά και τα κύρια χαρακτηριστικά της, τοποθετείται η Ιστορικός Τέχνης, μέλος του Δ.Σ. του ΕΙΠ και επιμελήτρια της έκθεσης Λουΐζα Καραπιδάκη: «Στη συλλογή του Νικόλαου Ευσταθίου έχουμε την τύχη να θαυμάσουμε λαμπρά δείγματα της ζωγραφικής τέχνης του τέλους του 19ου αιώνα, φιλοτεχνημένα από Έλληνες και Ουκρανούς καλλιτέχνες της Οδησσού. Αυτά τα σπάνια έργα δεινών εικαστικών, εκπροσώπων της καλλιτεχνικής Σχολής της Οδησσού, της κάποτε γνωστής και ως «Νοτιορωσικής Σχολής ζωγραφικής», μας μεταφέρουν την υψηλή αισθητική του ακαδημαϊσμού της εποχής, με εμφανείς τις απαρχές της νεωτερικότητας.

Τα έργα απεικονίζουν, όπως συνηθιζόταν εκείνη τη χρονική περίοδο, στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα, τοπία με εικόνες της υπαίθρου, προσωπογραφίες και ηθογραφικά θέματα. Τα περισσότερα έργα είναι δημιουργίες του περίφημου Αλέξανδρου Ν. Στυλιανούδη (1868-1948), ενώ στη συλλογή συμπεριλαμβάνονται και έργα των εξίσου σημαντικών καλλιτεχνών της εποχής, όπως των Νικολάι Κουζνετσόβ (1850-1929), ΜπορίςΕγκίζ (1869-1946), Νικόλαου Αλεξομάτη (1848-1917) και Αικατερίνης Πετροκοκκίνου (1852-1939).

Η κλασική τέχνη της Σχολής της Οδησσού, εφάμιλλη της τέχνης των κεντροευρωπαϊκών Ακαδημαϊκών Σχολών των Καλών Τεχνών, Παρισίων και Μονάχου, θεωρήθηκε ως ο πρόδρομος των μετέπειτα πρωτοποριακών καλλιτεχνικών ρευμάτων. Η Οδησσός, με την τεράστια καλλιτεχνική παραγωγή και τις στενές επαφές με τον πνευματικό κόσμο της Ευρώπης των αρχών του 20ού αιώνα, λόγω των γόνιμων εικαστικών πειραματισμών των καλλιτεχνών της προς τον μοντερνισμό θεωρήθηκε η «κοιτίδα της ρωσικής πρωτοπορίας» με σημαντικούς εκπροσώπους όπως ο Βασίλι Καντίνσκι.

Με την έκθεση της συλλογής του Ευσταθίου δίδεται η δυνατότητα στον θεατή να γνωρίσει μια άγνωστη πτυχή μιας ακμαίας τέχνης, που μεταξύ άλλων υπηρέτησαν και πολλοί Έλληνες, κάτοικοι της περιοχής. Πρόκειται για μια τέχνη απαράμιλλης ομορφιάς, που πέρασε στη λήθη μετά τη Ρωσική Επανάσταση».

Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, Νίκος Α. Κούκης, στον χαιρετισμό του στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση αναφέρει: «Οι Έλληνες ζωγράφοι στη νότια Ουκρανία συγκαταλέγονται στους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Οδησσού του 19ου αιώνα, οι οποίοι συνέβαλαν με το έργο τους στη δημιουργία της Σχολής ζωγραφικής της Οδησσού. Κυρίως ο Αλέξανδρος Στυλιανούδης, μαθητής του φημισμένου ζωγράφου Κυριάκου Κωνστάντη, καλλιέργησε με δεξιοτεχνία την τοπιογραφία και ξεχώρισε για τα μικρών κυρίως διαστάσεων έργα που ζωγράφιζε.

Η πρωτοβουλία του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού για τη διοργάνωση της έκθεσης αυτής, έχει στόχο να φέρει σε γνωριμία το ελληνικό κοινό με την παρουσία ομογενών καλλιτεχνών, αλλά και Ουκρανών ζωγράφων της Σχολής ζωγραφικής της Οδησσού, να προβάλει και να αναδείξει το έργο τους».

Κεντρική εικόνα θέματος: Αικατερίνη Πετροκοκκίνου (1852-1930), Πορτρέτο Πετροκόκκινου, πριν το 1904, Λάδι σε χαρτόνι, 24,5 x 34 εκ. Λεπτομέρεια του έργου.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ