Από τον Δεκέμβριο του 2023 έως το Νοέμβριο του 2024, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) παρουσιάζει –σε τέσσερα μέρη– έναν κύκλο εκθέσεων αποκλειστικά αφιερωμένων στο καλλιτεχνικό έργο γυναικών ή καλλιτεχνών που αυτοπροσδιορίζονται ως θηλυκότητες, υπό τον ευρύτερο τίτλο-ομπρέλα Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο; (What if Women Ruled the World?) εμπνευσμένο από το ομώνυμο έργο σε νέον της Yael Bartana (2017), που παρουσιάζεται στη Βόρεια και τη Νότια πρόσοψη του κτιρίου του ΕΜΣΤ, και είναι εμφανές στην άνοδο και την κάθοδο της Λεωφ. Συγγρού.
Στις 8 Μαρτίου 2024, Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, εγκαινιάζονται έξι εκθέσεις πέντε καλλιτέχνιδων, ως δεύτερο μέρος του κύκλου των εκθέσεων. Ο θεματικός αυτός κύκλος, πρωτοβουλία της καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΕΜΣΤ Κατερίνας Γρέγου, βασίζεται σε ένα συχνά επαναλαμβανόμενο υποθετικό ερώτημα: Τί θα συνέβαινε αν η διακυβέρνηση του κόσμου είχε θηλυκά χαρακτηριστικά; Θα υπήρχε λιγότερη βία; Θα παρατηρούσαμε περισσότερη δικαιοσύνη στη διακυβέρνηση; Θα σήμαινε αυτό το τέλος των πολέμων και των ένοπλων συγκρούσεων και αδιεξόδων; Θα ήταν τα ανθρώπινα δικαιώματα σε καλύτερη μοίρα; Θα ήταν η οικονομική πολιτική πιο δίκαιη και με μεγαλύτερη μέριμνα για το περιβάλλον και τον κόσμο πέραν των ανθρώπων; Ή θα υπήρχε η ίδια εμμονή με το κέρδος, ανεξάρτητα από το ανθρώπινο και περιβαλλοντικό κόστος, και ο εγωιστικός ανθρωποκεντρισμός που μας έχει οδηγήσει στα σημερινά αδιέξοδα; Θα βλέπαμε περισσότερες συζητήσεις και συμβιβασμούς; Και, εντέλει, θα βιώναμε περισσότερη στοργή και ενσυναίσθηση στον κόσμο; Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από την πολιτική πόλωση και αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις, μοιάζει να είναι η κατάλληλη στιγμή να τεθεί αυτό το ερώτημα αλλά και να αποκατασταθούν ανισότητες μέσα στην ίδια την κυρίαρχη ιστορία της τέχνης, που για χρόνια περιθωριοποίησε ή κατέστησε αόρατες τόσες γυναίκες δημιουργούς, πόσο μάλλον σε μια χώρα όπως την Ελλάδα όπου, έως τώρα, δεν υπήρξε οργανωμένο φεμινιστικό κίνημα στα εικαστικά.
Στα εγκαίνια των εκθέσεων (08.03.2024), Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, στις 19.30 & 20.30 θα πραγματοποιηθεί στο φουαγιέ του Μουσείου η περφόρμανς της Claudia Comte με την ερμηνεύτρια Andrea Tortosa Vidal στα πλαίσια της εγκατάστασης της Comte στο φουαγιέ του Μουσείου. Στις 21.30 θα πραγματοποιηθεί η μουσική περφόρμανς της Jeanna Criscitiello στον εκθεσιακό χώρο του ισογείου.
Εκθεσιακό πρόγραμμα «Kι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» | 2ο μέρος
- Κι‘ αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο [What if Women Ruled the World] | Yael Bartana
Πρόσοψη κτηρίου ΕΜΣΤ
08.03-10.11.2024
Επιμέλεια: Σταμάτης Σχιζάκης
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
- Δύο λεπτά πριν τα μεσάνυχτα [Two Minutes to Midnight] | Yael Bartana
Αμφιθέατρο μεσοπατώματος ΕΜΣΤ
08.03-27.10.2024
Συντονισμός: Σταμάτης Σχιζάκης
- The Origin of the Shockwave Ripple Effect (yellow and turquoise) [Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος – κίτρινο και τυρκουάζ] | Claudia Comte
Nέα παραγωγή του ΕΜΣΤ
08.03.2024-12.01.2025
Χώρος έκθεσης: Φουαγιέ ΕΜΣΤ
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη
- Epicurean Eden [Eπικούρειος Εδέμ] | Hadassah Emmerich
Νέα Παραγωγή του ΕΜΣΤ
08.03.2024
Χώρος έκθεσης: Χώρος εκπαιδευτικών προγραμμάτων Μεσοπάτωμα
Συντονισμός καλλιτεχνικής παραγωγής: Γιάννης Αρβανίτης
- SALT [Αλάτι] | Lola Flash
08.03-10.11.2024
Χώρος έκθεσης: Χώρος κοινού, 2ος όροφος
Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη
- Αll Dreams are Vexing [Όλα τα όνειρα είναι ενοχλητικά] | Μαλβίνα Παναγιωτίδη
Νέα Παραγωγή του ΕΜΣΤ
08.03-02.06.2024
Χώρος έκθεσης: Project Room 2, 3ος όροφος
Επιμέλεια: Άννα Μυκονιάτη
- How to Grow and Still Stay the Same Shape [Πώς να μεγαλώνεις και να παραμένεις στο ίδιο σχήμα] | ΠΕΡΦΟΡΜΑΝΣ ΤΗΣ CLAUDIA COMTE
Διάρκεια: 10′
Χορεύτρια: Andrea Tortosa Vidal
Μουσική: Egon Elliut
8 Μαρτίου στις 19.30 & 20.30
στον χώρο του έργου της Claudia Comte
…and then there was EVE [Και μετά ήταν η Εύα] | JEANNA CRISCITIELLO
8 ΜΑΡΤΙΟΥ, στις 21.30
Photo Credit Κεντρικής εικόνας θέματος: Yael Bartana | “What if Women Ruled the World” [Κι’ αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο], 2016 | Εγκατάσταση με φωτισμό νέον | Ευγενική παραχώρηση: Γκαλερί Capitain Petzel, Βερολίνο, Γκαλερί Annet Gelink, Άμστερνταμ, Sommer Contemporary Art, Τελ Αβίβ, Γκαλερί Rafaella Cortese, Μιλάνο και Γκαλερί Petzel, Νέα Υόρκη | Φωτογραφία: Πάνος Κοκκινιάς