Ενδιάμεσα: έκθεση της Μανταλίνας Ψωμά στη γκαλερί Alma

Η Μανταλίνα Ψωμά παρουσιάζει στην ατομική της έκθεση στην Γκαλερί ALMA στα Τρίκαλα, έργα από την δουλειά των τελευταίων δύο ετών.

Η Μανταλίνα Ψωμά παρουσιάζει στην ατομική της έκθεση στην Γκαλερί ALMA στα Τρίκαλα, έργα από την δουλειά των τελευταίων δύο ετών.

Στον αινιγματικό τίτλο της έκθεσης “Ενδιάμεσα” εκφράζεται όλος ο εννοιολογικός και ο εικαστικός προβληματισμός στη ζωγραφική της Μανταλίνας Ψωμά. Οι αναπαραστάσεις των έργων της κινούνται «ενδιάμεσα» στο ρεαλιστικό και στο μη ρεαλιστικό. Χρησιμοποιεί ρεαλιστικές απεικονίσεις ως αναπαραστατικό μέσο για να δώσει στη συνέχεια την εντελώς προσωπική της εκδοχή στην εικόνα, η οποία πίσω από την “εμφανή” της ανάγνωση κρύβει το μη πραγματικό.

Ουσιαστικά χρησιμοποιεί εύγλωττα γνώριμους εικονογραφικούς κώδικες απλά για να μεταβεί σε άλλες πλασματικές πραγματικότητες. Ακόμη και τα ανθρώπινα πρόσωπα στο έργο της, αν και έχουν αποδοθεί με έναν ρεαλιστικό τρόπο είναι φορτισμένα από υπερρεαλιστική φυσικότητα και εμφανίζονται σχεδόν απόκοσμα. Άλλωστε, στη θέαση των έργων γίνεται αντιληπτό ότι οι απεικονίσεις της Μανταλίνας Ψωμά δεν χαρακτηρίζονται από τη φωτογραφική απόδοση αλλά από το ανεπαίσθητο “ υπερβατικό “ ιδίωμά τους και ότι η πλαστική της σύλληψη κινείται ενδιάμεσα στη φαινομενική υπόσταση και στη μη-υλικότητα.

Τα έργα της με την ιδιόμορφη ρεαλιστική ταυτότητά τους και την έντονη σιωπή στην περιρρέουσα ατμόσφαιρά τους διεισδύουν στον εσωτερικό κόσμο του θεατή και ανασύρουν εικόνες που ταυτίζονται με γνώριμα βιώματά του ή προσωπικές συναισθηματικές φορτίσεις.

Η γραφή της προσηλώνει γιατί μέσα στον υλικό κόσμο που παρουσιάζει αναδεικνύει την άυλη πλευρά του αφήνοντας την ελευθερία στον θεατή να οικειοποιηθεί και να μετατρέψει σε δικές του εικόνες τις ζωγραφικές αφηγήσεις της. Η ενεργητικότητα που εκπέμπει η ζωγραφική της είναι διάχυτη αν και επιμελώς κρυμμένη πίσω από τα παραπλανητικά διαφαινόμενα στα πολύσημα τα έργα της. Το εικαστικό παιχνίδι της κινείται “ ενδιάμεσα “ στο οικείο και στο ανοίκειο, στον χρόνο και μη χρόνο, στην ύλη και μη ύλη και ουσιαστικά μεταφέρει τον θεατή μέσα στα εικονιζόμενα περιβάλλοντα αντί να του επιβάλλει την καθαυτή εικόνα του έργου. Αυτή είναι η εικαστική της ταυτότητα: η μαγική αίσθηση που επιτυγχάνεται μέσα από τον μινιμαλιστικό τρόπο της πλασματικά ρεαλιστικής απόδοσης των εικονογραφικών αναφορών της».

Στο πλαίσιο της έκθεσης “ενδιάμεσα” της Μανταλίνας Ψωμά, παρουσιάζεται και το βιβλίο του Πέτρου Αυλίδη με τίτλο “Α ρε Αλέξη, μ’ έμπλεξες…”, για το οποίο θα μιλήσει η ζωγράφος. Ο Πέτρος Αυλίδης είναι ψυχίατρος και συγγραφέας και έχει ζήσει στο Βερολίνο την ίδια εποχή με τη Μανταλίνα Ψωμά. Το “Α, ρε Αλέξη, μ’ έμπλεξες…” είναι το τέταρτο βιβλίο του (εκδ. Γαβριηλίδης 2015).

Κείμενο: Λουίζα Καραπιδάκη, Ιστορικός Τέχνης

Έργο: Μανταλίνα Ψωμά – Κυριακή Απόγευμα – λάδι σε μουσαμά, 150x220cm, 2015

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ