Το 70ο έτος από την ίδρυσή της συμπληρώνει φέτος η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Γι αυτό, όπως ταιριάζει στην

αρχαιότερη ορχήστρα της Ελλάδος, εορτάζει τα γενέθλιά της λαμπρά την 1η Μαρτίου 2013, ακριβώς 70 χρόνια και μία ημέρα δηλαδή από την εναρκτήρια εμφάνισή της υπό αυτήν την ονομασία και ιδιότητα στις 28 Φεβρουαρίου 1943, με μία ιδιαίτερη συναυλία, που ξεφεύγει από τους συνήθεις συναυλιακούς κώδικες, τοποθετώντας  στο επίκεντρο της εκδήλωσης τους ίδιους τους μουσικούς της Ορχήστρας. Εξ’ου και η παρουσία των Δημήτρη Σέμση (βιολί), Σπύρου Λάμπουρα (κρουστά), Σπύρου Μουρίκη (κλαρινέτο) ως σολίστ σε ισάριθμα έργα σ΄ένα πρόγραμμα που, επιπλέον, τιμά την ιστορική και την σύγχρονη ελληνική δημιουργία.

Η Ορχήστρα, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, θα ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση το, γραμμένο κατά δική της παραγγελία έργο Just Drumming του «Πρύτανη των Ελλήνων Συνθετών» Θόδωρου Αντωνίου κι ακόμα έξι από τους εμβληματικούς Ελληνικούς Χορούς του Νίκου Σκαλκώτα, τη μυσταγωγική Μουσική του Φοίνικα του Γιάννη Χρήστου, καθώς και τον Πυρρίχιο του Χρίστου Παπαγεωργίου, εκλεκτού εκπροσώπου της νεώτερης γενιάς δημιουργών. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν το Adagio appassionato για βιολί και ορχήστρα, έργο 57, του Μαξ Μπρουχ και η Φαντασία κοντσέρτου για κλαρινέτο και ορχήστρα που συνέθεσε ο Λουίτζι Μπάσι πάνω σε θέματα από τον Ριγκολέτο του Βέρντι.

Με ρόλο σημαντικότατο για τον ελληνικό πολιτισμό, η Κ.Ο.Α. έχει κατορθώσει μέχρι σήμερα να υπερβεί με επιτυχία τα διάφορα προβλήματα που ανέκυπταν κατά καιρούς, κυρίως χάρη στο γεγονός ότι λειτουργούσε εξαρχής υπό την κρατική αιγίδα. Τόσο ο διευθυντής της Ορχήστρας Βασίλης Χριστόπουλος, όσο και οι μουσικοί της, έχουν ως εκ τούτου λόγους να ανησυχούν με όσα ακούγονται τον τελευταίο καιρό περί των συγχωνεύσεων διαφόρων πολιτιστικών φορέων ή της μετατροπής των κρατικών ορχηστρών σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Κάτι τέτοιο φαίνεται λανθασμένη επιλογή από την πλευρά του Κράτους, καθώς θα διακύβευε την ίδια την επιβίωση ενός συνόλου που αποτελεί ιστορικό εκπρόσωπο του εθνικού μας μουσικού πολιτισμού και το οποίο εξακολουθεί και σήμερα να υπηρετεί με συνέπεια και αφοσίωση αυτόν τον ρόλο. Αρκεί να επισημάνει κάποιος πόσοι σπουδαίοι σολίστ συνειδητά επέλεξαν να ανήκουν στο σώμα της Κ.Ο.Α. ή τη συχνότητα και τον τρόπο με τον οποίο η Ορχήστρα τροφοδοτεί την σύγχρονη ελληνική δημιουργία.

Άλλωστε, σε πείσμα της λυσσαλέας κρίσης που βιώνει η χώρα αυτή την εποχή, η Κ.Ο.Α. καταγράφει σταθερά ανοδική πορεία. Χαρακτηριστικό είναι ότι, κατά την πρώτη καλλιτεχνική περίοδο της θητείας του Βασίλη Χριστόπουλου (2011-2012), τα έσοδα από τα εισιτήρια παρουσίασαν αύξηση της τάξεως του 25% σε σχέση με την προηγούμενη σαιζόν, ενώ κατά το πρώτο τρίμηνο της τρέχουσας περιόδου (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2012) σημειώθηκε επιπλέον αύξηση εσόδων κατά 50% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011. Και μόνον αυτό συνιστά απόδειξη της τεράστιας αναγνώρισης της ραγδαίας ανόδου του καλλιτεχνικού επιπέδου της Ορχήστρας από το κοινό, αναγνώριση που συνυπογράφεται, μάλιστα, από τους κριτικούς και τον Τύπο. Το Κράτος διαθέτει, λοιπόν, αυτήν την στιγμή έναν ικανότατο πρεσβευτή του μουσικού μας πολιτισμού, ο οποίος θα μπορούσε επάξια να εκπροσωπήσει την Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ευκαιρίες και αφορμές παρουσιάζονται συχνά. Μια τέτοια δίνει π.χ. η ανάληψη από την Ελλάδα της προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης το πρώτο εξάμηνο του 2014, όταν η Κ.Ο.Α. θα μπορούσε να περιοδεύσει στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, προβάλλοντας τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό και συμβάλλοντας στην βελτίωση της διεθνούς εικόνας της Χώρας μας.

Δεν είναι, δυστυχώς, όλα ευοίωνα για την Κ.Ο.Α. Την ανοδική της πορεία θέτουν σε κίνδυνο τα συνεχώς διογκούμενα προβλήματα. Ένα από τα σοβαρότερα είναι ότι η συνεχής μείωση της κρατικής επιχορήγησης από το 2009. Επίσης, λόγω της γενικής απαγόρευσης προσλήψεων, το προσωπικό της Ορχήστρας έχει αποδεκατιστεί, με αποτέλεσμα οι μουσικοί, αλλά και οι ελάχιστοι διοικητικοί υπάλληλοι, να υπερβαίνουν καθημερινά τα όριά τους. Εναπόκειται στην Πολιτεία να αποφασίσει, εάν θα στηρίξει την πρώτη ορχήστρα της Χώρας, αναγνωρίζοντας εμπράκτως την επιτυχία που καταγράφει.

Προσβλέποντας σ΄ένα μέλλον λιγότερο νεφελώδες, η Κ.Ο.Α. συνεχίζει βεβαίως να επιδιώκει πάση θυσία την υψηλή ποιότητα. Η εορταστική της συναυλία δεν είναι η μόνη έκπληξη που επιφυλάσσει για τους ακροατές της στο τελευταίο τρίμηνο της τρέχουσας καλλιτεχνικής περιόδου. Ενδεικτικά ας αναφέρουμε την συναυλία-αφιέρωμα στην Ημέρα της Γυναίκας στις 7 Μαρτίου, μ΄ένα πρόγραμμα που θα είναι αποκλειστικά γυναικεία υπόθεση. Οι άρρενες ακροατές είναι φυσικά ευπρόσδεκτοι! Έπονται το Αφιέρωμα στον Σεργκέι Ραχμάνινοφ με αφορμή την 70η επέτειο από τον θάνατό του (29/3), η συναυλία με τον Κόλια Μπλάχερ, έναν από τους κορυφαίους βιολονίστες του κόσμου, ο οποίος επανέρχεται (5/4), για να οδηγήσει αυτή την φορά την Κ.Ο.Α. από την θέση του πρώτου βιολιού σε ένα συναρπαστικό πρόγραμμα χωρίς μαέστρο. Παράλληλα συνεχίζονται και ολοκληρώνονται οι Κύκλοι «Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί», που προβάλλει εξαιρετικά ταλαντούχους νέους συνθέτες και σολίστ, «Μπετόβεν», «Εσπάνια» καθώς και οι, αφιερωμένες στην Μουσική Δωματίου, Μουσικές Δευτέρες που πραγματοποιούνται σε συνεργασία με το Ωδείο Φίλιππος Νάκας.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ  ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή, 1 Μαρτίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΥ (1926-1970)
Μουσική του Φοίνικα

ΜΑΞ ΜΠΡΟΥΧ (1838-1920)
Adagio appassionato για βιολί και ορχήστρα σε ντο δίεση ελάσσονα,    έργο 57

ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (γεν.1935)
Just drumming (παραγγελία της Κ.Ο.Α.)

ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (γεν.1967)
Πυρρίχιος

ΛΟΥΙΤΖΙ ΜΠΑΣΙ (1833-1871)
Φαντασία κοντσέρτου για κλαρινέτο και ορχήστρα πάνω σε θέματα από τον Ριγκολέτο του Βέρντι (ενορχήστρωση: Γιάννης Σαμπροβαλάκης)

ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ (1904-1949)
Έξι Ελληνικοί Χοροί
 
Σολίστ, Δημήτρης Σέμσης, βιολί
Σπύρος Λάμπουρας, κρουστά
Σπύρος Μουρίκης, κλαρινέτο

Μουσική Διεύθυνση, Βασίλης Χριστόπουλος