Έψιλον – Χάουαρντ Τζέικομπσον: Κριτική βιβλίου

«Οι συγγραφείς είναι δύσθυμες ψυχές» είχε πει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Το βήμα»ο Τζέικομπσον όταν είχε βρεθεί στην Αθήνα με αφορμή την κυκλοφορία του προηγούμενου βιβλίου του «Αστική Ζωολογία» από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

«Οι συγγραφείς είναι δύσθυμες ψυχές» είχε πει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Το βήμα» ο Τζέικομπσον όταν είχε βρεθεί στην Αθήνα με αφορμή την κυκλοφορία του προηγούμενου βιβλίου του «Αστική Ζωολογία» από τις εκδόσεις Ψυχογιός. Σήμερα στο βιβλίο του με τίτλο «Έψιλον», επίσης από τις εκδόσεις Ψυχογιός ο Τζέικομπσον στήνει μια δυστοπική ιστορία για το παράδοξο της αγάπης, της μοναξιάς και  της βίας και την αβεβαιότητα.

Ο Κίβερν και η Αϊλίν ερωτεύονται. Εκείνος είναι μεγάλος σε ηλικία και εκείνη μια πολύ νεαρή καλλιτέχνιδα. Ο Κίβερν δε γνωρίζει ποιος λόγος έκανε πάντα τον πατέρα του να του κλείνει το στόμα όταν χρησιμοποιούσε λέξεις που άρχιζαν από έψιλον. Εκείνη γνωρίζει ελάχιστα για τον εαυτό της και για την καταγωγή της.

Ο φόβος για ό,τι κρύβει το μέλλον τους συνταράζει. Ο νέος κόσμος που δημιουργήθηκε μετά την καταστροφή μοιάζει να παρακολουθεί κάθε τους κίνηση και να στραγγίζει κάθε έννοια ατομικότητας.  

Σε έναν κόσμο όπου η βία έχει καταστεί νόμος όλα μοιάζουν να γίνονται ερήμην των πρωταγωνιστών. Ακόμα και η δική τους σχέση για την οποία δεν είναι βέβαιοι αν κάποιος τη σκηνοθέτησε ή αν απλώς ακολούθησαν την πυροδότηση των συναισθημάτων τους. Η ύπαρξή τους απειλείται από μια καταστροφή που δεν είναι βέβαιοι ότι πράγματι συνέβη στο παρελθόν.

Το μόνο που γνωρίζουν είναι ότι μετά από τη στιγμή αυτή όλα γύρω τους άλλαξαν άρδην. Όσοι επιβίωσαν της καταστροφής αυτής στη Βρετανία ζουν πλέον σε ένα διαφορετικό κόσμο. Παλεύοντας με ένα τεράστιο κενό στη μνήμη τους γίνονται αυτοί που θα πρωταγωνιστήσουν στη νέα τάξη πραγμάτων. Η καταστροφή έκανε πολλούς ανθρώπους να εξαφανιστούν. Λέξεις διαγράφηκαν από τα λεξικά, για να σβήσουν μαζί τους οι ιδέες που μετέφεραν και να ξεχαστεί το βιωματικό τους φορτίο από τη μνήμη του μέλλοντος. Η βία έγινε δεδομένη και τα ΜΜΕ προσπαθούν να αποκοιμίσουν τη συλλογική συνείδηση παίζοντας ακατάπαυστα ανάλαφρα τραγουδάκια.

Την πρώτη φορά που θα συναντηθούν ως ζευγάρι ο Κίβερν θα φιλήσει τα μωλωπισμένα μάτια της φίλης του. Το παρόν μοιάζει βίαιο αλλά αυτό που θα κληθούν να κατανοήσουν οι δυο ερωτευμένοι στην πορεία είναι ο βαθμός επικινδυνότητας που μπορεί να κρύβει το παρελθόν και η μνήμη του μέσα στο κόσμο του μέλλοντος. Πόσο επισφαλής μπορεί να είναι μια σχέση αγάπης και έρωτα ανάμεσα σε δυο ανθρώπους που γνωρίζουν ελάχιστα για το δικό τους παρελθόν και αντίστοιχα για το μέλλον.

Ο Τζέικομπσον για μια ακόμη φορά γράφει με το γνωστό απολαυστικό του τρόπο. Το φλεγματικό βρετανικό χιούμορ αντιπαλεύεται το φιλοσοφημένο εβραϊκό της καταγωγής του και το αποτέλεσμα είναι καταλυτικό για τον αναγνώστη, ο οποίος, από τις πρώτες κιόλας σελίδες, θα  διακρίνει πως ο συγγραφέας αρέσκεται να μιλά με τρυφερότητα ακόμη και όταν σατιρίζει τις ανθρώπινες αδυναμίες.

Μέσα από μια καυστική δυστοπική ίντριγκα ο συγγραφέας στήνει τις δικές του παγίδες για μια ακόμη φορά. Το χιούμορ δε φέρνει πάντα το γέλιο. Καταφέρνει όμως να διεισδύσει ωσμωτικά στο κείμενο, να ξαφνιάσει και να προκαλέσει, χωρίς συγκεκριμένες ιδεοληψίες. Οι αντιφάσεις που δημιουργούνται και τα παράδοξα είναι προϊόντα μιας πεποίθησης πως όλα είναι και παραμένουν πάντα αβέβαια σ’ αυτόν τον κόσμο.

Το βιβλίο του Χάουαρντ Τζέικομπσον, Έψιλον, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ