Μετά τη σύντομη ευρωπαϊκή περιοδεία του σε Λουξεμβούργο, Ισπανία και Γερμανία, η οποία θα ολοκληρωθεί στο Λονδίνο αμέσως μετά την πολυαναμενόμενη στάση του στην Αθήνα, ο σπουδαίος Γκάρντινερ θα διευθύνει την χορωδία και την ορχήστρα σε μια σειρά κορυφαίων έργων του Μπαχ και των προαγγέλων του, Συτς και Σάιν, που αντλούν την έμπνευσή τους από το βίωμα του πένθους και την καθαρτική του δύναμη.

Πρόκειται για έργα –κάποια από αυτά σπάνια– που εξερευνούν τις προσπάθειες των μεγάλων συνθετών να παρηγορήσουν τους πενθούντες μέσω της μουσικής τους. Το Ο χρόνος του Κυρίου είναι ο καλύτερος, BWV 106 του Μπαχ, γραμμένο όταν ήταν μόλις 22 ετών, μπορεί να ερμηνευτεί ως μια καθαρτική μουσική έκφραση της δικής του βαθιάς θλίψης, αφού είχε μείνει ορφανός δώδεκα χρόνια πριν. Ιδιαίτερα σημαντικά είναι, επίσης, δυο άλλα παρηγορητικά κομμάτια που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της συναυλίας και συγκεκριμένα το Ω, Ιησού Χριστέ, φως της ζωής μου, BWV 118 του Μπαχ και η Πένθιμη μουσική του Συτς, ενός εξαιρετικού ποιητικού στοχασμού που γράφτηκε το 1635 για την κηδεία του Ερρίκου Β’, κόμη του Ρους.

Η Χορωδία Μοντεβέρντι θα συνοδεύεται από τον πλούσιο ήχο των πρώιμων χάλκινων πνευστών οργάνων από τους Άγγλους Σολίστ Μπαρόκ, όπως σταθερά υποστηρίζει και προτείνει ο Γκάρντινερ.

Πρόγραμμα:

Heinrich Schütz (1585-1672)
Ευφραίνου με τη γυναίκα της νιότης σου, SWV 453
Ο Εφραίμ ο γιος μου ο αγαπητός; SWV 40

Johann Hermann Schein (1586 -1630)
Κι αφού ο Ιακώβ συμβούλεψε τα παιδιά του

Heinrich Schütz (1585-1672)
Φωνή στο όρος ακούστηκε, SWV 396
Πένθιμη μουσική, SWV 279-281

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Ο χρόνος του Κυρίου είναι ο καλύτερος (Actus Tragicus), BWV 106
Ω, Ιησού Χριστέ, φως της ζωής μου, BWV 118

Σερ Τζον Έλιοτ Γκάρντινερ

Γεννημένος στην Αγγλία το 1943, ο Τζον Έλιοτ Γκάρντινερ είναι από τους πιο εφευρετικούς και δημιουργικούς αρχιμουσικούς, έχοντας συνδέσει το όνομά του με τη μουσική της Αναγέννησης, την αναβίωση έργων Μπαρόκ και την ιστορικά τεκμηριωμένη απόδοσή τους. Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της Χορωδίας Μοντεβέρντι (Monteverdi Choir – MC), των Άγγλων Σολίστ Μπαρόκ (English Baroque Soloists – EBS) και της Επαναστατικής και Ρομαντικής Ορχήστρας (Orchestre Révolutionnaire et Romantique – ORR), και τακτικός προσκεκλημένος των κορυφαίων συμφωνικών ορχηστρών του κόσμου, ο Γκάρντινερ διευθύνει ρεπερτόριο από τον 17ο έως τον 20ό αιώνα.

Η έκταση του ρεπερτορίου του αποτυπώνεται στον εκτενή κατάλογο των βραβευμένων ηχογραφήσεων με τα δικά του σύνολα και κορυφαίες ορχήστρες, οι οποίες περιλαμβάνουν εκτός από έργα της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, ένα ευρύ φάσμα συνθετών, μεταξύ των οποίων οι Μότσαρτ, Σούμαν, Μπερλιόζ, Έλγκαρ και Κουρτ Βάιλ. Στις δισκογραφικές του διακρίσεις περιλαμβάνονται δύο βραβεία GRAMMY, ενώ έχει λάβει τα περισσότερα βραβεία Gramophone από οποιονδήποτε άλλο εν ζωή καλλιτέχνη. Το 1998 η Βασίλισσα Ελισάβετ τον έχρησε ιππότη για τις υπηρεσίες του στη μουσική.

Πρόσφατο επίτευγμα του Γκάρντινερ με τα σύνολα Μοντεβέρντι είναι το βραβευμένο από την Royal Philharmonic Society (RPS award) πρότζεκτ ονόματι Monteverdi 450, ήτοι η επανεκτέλεση του εμβληματικού έργου Προσκύνημα στις Καντάτες του Μπαχ (Bach Cantata Pilgrimage, 2000), το οποίο περιόδευσε σε μερικές από τις διασημότερες αίθουσες συναυλιών και εκκλησίες της Ευρώπης (2017-2018). Επίσης, η πενταετής εξερεύνηση των σημαντικότερων έργων του Μπερλιόζ με αφορμή την 150ή επέτειο από τον θάνατο του συνθέτη, και μια παράσταση-ορόσημο του Ρέκβιεμ του Βέρντι στον καθεδρικό ναό του Ουέστμινστερ του Λονδίνου για την ενίσχυση του Cancer Research UK (2018).

Το 2019 ο Γκάρντινερ διηύθυνε νέες παραγωγές, τη Σεμέλη του Χέντελ και τον Μπενβενούτο Τσελίνι του Μπερλιόζ, ενώ έδωσε και τις πρώτες του παραστάσεις σε Κολομβία, Βραζιλία, Ουρουγουάη, Αργεντινή, Χιλή και Ρωσία. Στις αρχές του 2020 ο Gardiner διηύθυνε την Επαναστατική και Ρομαντική Ορχήστρα σε τρεις κύκλους συμφωνιών του Μπετόβεν, στο πλαίσιο των εορτασμών για την επέτειο των 250 χρόνων από τη γέννησή του, με συναυλίες στο Palau de la Música της Βαρκελώνης, στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης και στο Harris Theatre στο Σικάγο. Την ίδια χρονιά τους περιμέναμε και στην Αθήνα για τον κύκλο Μπετόβεν, αλλά δυστυχώς μεσολάβησε η Covid-19.

Το 2021, μεσούσης της πανδημίας, διηύθυνε μια live streaming εκτέλεση των Παθών του Αγίου Ιωάννη του Μπαχ από το Sheldonian Theatre της Οξφόρδης. Εμφανίστηκε, ωστόσο, και σε πολλά από τα σημαντικότερα φεστιβάλ κλασικής μουσικής της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της 60ής συναυλίας του στο BBC Proms. Ερμήνευσε τέλος το ορατόριο Η Παιδική Ηλικία του Χριστού του Μπερλιόζ στη νέα έδρα της Χορωδίας και Ορχήστρας Μοντεβέρντι στο St Martin-in-the-Fields του Λονδίνου.