Το φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας, συνεχίζει την παράδοσή να στοχεύει σε μία καλλιτεχνική επιλογή ταινιών από όλο το φάσμα της κινηματογραφικής τέχνης. Οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν παγκόσμιες, Ευρωπαϊκές αλλά και Αθηναϊκές πρεμιέρες, ταινίες που ξεκινούν την πορεία τους από το AIDFF κάποιες που συνεχίζουν την κινηματογραφική τους πορεία, και κάποιες άλλες που επιλέγουν να κλείσουν εδώ τον φεστιβαλικό τους κύκλο.
Θα απολαύσουμε ταινίες μεγάλου μήκους όπως το «Η Περιπέτεια του Βλέμματος» του Δημήτρη Αθανίτη (Αθηναϊκή Πρεμιέρα), μια ταινία δοκίμιο, που εξερευνά τη φύση του σινεμά, το βλέμμα, με καθαρά κινηματογραφικούς όρους. Επίσης, θα παρουσιαστεί το «My Last Best Friend» (Ο τελευταίος καλύτερος φίλος μου), σε σκηνοθεσία Filippo M. Prandi (Ευρωπαϊκή πρεμιέρα) , με πρωταγωνιστή τον διάσημο ηθοποιό Eric Roberts, ευρέως γνωστό από την ταινία «Το τραίνο της μεγάλης φυγής» του Αντρέι Κοντσαλόφσκι. Δύο άνδρες, και οι δύο ονομαζόμενοι Walter Stoyanov, βλέπουν τη ζωή τους να ξετυλίγεται καθώς ο ένας αρρωσταίνει και ο άλλος μπαίνει στο μικροσκόπιο των αστυνομικών ερευνών από τον πράκτορα του FBI John McCallany. Και τους δύο ρόλους τους παίζει ο Έρικ Ρόμπερτς. Σε Παγκόσμια Πρεμιέρα θα παρακολουθήσουμε και το «3ο Συμβόλαιο», σε σκηνοθεσία Διονύση Ξάνθου, αστυνομικό, με θέμα την τρομοκρατία. Τι δίνει ώθηση στη ζωή του Ανθρώπου προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση; Η κληρονομικότητα; Οι κοινωνικές συνθήκες; Οι προσωπικές επιλογές; Το «Με αξιοπρέπεια», του Δημήτρη Κατσιμίρη (Αθηναϊκή φεστιβαλική πρεμιέρα) είναι ένα απλό και λιτό κινηματογραφικό «μονόπρακτο» με διαλόγους μετρημένους, που κυλάει, κουβέντα στην κουβέντα, χωρίς να το καταλάβεις, αβίαστα.
Πρεμιέρα για την Αθήνα θα κάνει το ντοκιμαντέρ του Νίκου Παπακώστα «Οργανοποιοί των Εξαρχείων». Ο Παπακώστας παρακολουθεί μία ομάδα οργανοποιών που δημιουργούν τα περίφημα χειροποίητα μουσικά όργανα της ελληνικής λαϊκής μουσικής. Κιθάρες, μπουζούκια, μπαγλαμάδες, λαούτα, βιολιά, αρχαιοελληνικές λύρες και άλλα. Δουλεύοντας σε μικρά εργαστήρια έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν όργανα που πωλούνται σε συλλέκτες από όλο τον κόσμο. Στη συνέχεια ο Τάκης Μπαρδάκος, με την ταινία του «Έλευσις» (Αθηναϊκή Πρεμιέρα), μας ταξιδεύει στο υγρό τοπίο της Ελευσίνας, απέναντι απ’ τις γραμμές του ορίζοντα, σαν ένα είδος καθαρτήριας τελετής. Ο χρόνος εδώ σταματά, μετατρέπεται σε μια αφηρημένη έννοια. Δεν υπάρχει ούτε παρελθόν, ούτε μέλλον, μόνο το «αιώνιο παρόν». Ιστορικές μνήμες θα αναβιώσουν για τους θεατές στην πρεμιέρα της ταινίας κινουμένων σχεδίων του Aimilios Velia «Η πτώση του Μεσολογγίου», ενώ στην ταινία κινουμένων σχεδίων από την Τσεχία «Heroes of Bronze – The Memory» θα ζήσουμε νοητά την ιστορία ενός νεαρού Αθηναίου, ενός αγοριού, που ζει στη σκιά των κατορθωμάτων του πατέρα του, με την απειλή μιας δεύτερης περσικής εισβολής στην Ελλάδα. Θα απολαύσουμε τη χορευτική αύρα της ταινίας χορού της Liudmila Komrakova «Τί χρειαζόμαστε τις γάτες» (Πρεμιέρα). Τι συμβαίνει όταν μια γάτα εμφανίζεται στον δρόμο ενός πτωχευμένου επιχειρηματία ενώ αυτός προσπαθεί να αυτοκτονήσει; Θα προβληματιστούμε επίσης με την ταινία χορού «Ο χορός της κουζίνας», που μέσα από την οπτική της πρωταγωνίστριας φωτίζει με έναν διαφορετικό τρόπο τις αναμνήσεις, τα επεισόδια της ζωής, το παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον που γίνονται θραύσματα του δρόμου κάθε γυναίκας, που εντοπίζονται μεταξύ της καταπίεσης και της ανάγκης για χειραφέτηση.
To φεστιβάλ θα προβάλει 80 ταινίες Μεγάλου και Μικρού μήκους, από 30 χώρες. «Νέοι σκηνοθέτες» θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιαστούν στο κοινό, στην ειδική κατηγορία που το φεστιβάλ θέσπισε τα τελευταία 10 χρόνια. Οι θεατές μαζί με τους δημιουργούς θα γεμίσουν τις αίθουσες, συνθέτοντας ένα ανθρώπινο παζλ, ενώ θα παρουσιαστούν ταινίες από όλες τις κινηματογραφικές κατηγορίες όπως μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, Video Dance, πειραματικές, κινούμενα σχέδια και Video Art.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ταυτόχρονα θα διεξαχθεί και το «10ο Διεθνές Οικολογικό και Επιστημονικό Πανόραμα». Για δέκα χρόνια το Πανόραμα προβάλει ταινίες με επιστημονικό και οικολογικό περιεχόμενο. Στο πλαίσιο του θα διεξαχθούν πολλές συζητήσεις πάνελ και workshops, τα οποία με τη σειρά τους προωθούν την οικολογική κινηματογραφική γραφή. Η διάδοση της επιστήμης, μέσω της δύναμης των νέων οπτικοακουστικών μέσων και ψηφιακών τεχνολογιών, που χρησιμοποιούνται σήμερα από τους επιστήμονες ανά τον κόσμο, δημιουργεί και στην Ελλάδα τη δυνατότητα να προωθήσει καινοτόμες πρακτικές, που εφαρμόζονται σε πολλές χώρες του κόσμου, για το περιβάλλον και την παιδεία. Το φετινό θέμα «Η χρήση ψηφιακών μέσων για την παραγωγή εύστοχων τρόπων ενημέρωσης που διαμορφώνουν προς το καλύτερο τον κόσμο γύρω μας» θα μας απασχολήσει με ταινίες ανάλογες, που προάγουν τον προβληματισμό για την κλιματική κρίση, αλλά και με ομάδες που προσπαθούν να ενημερώσουν μέσω του ακτιβισμού και της τέχνης για ένα βιώσιμο μέλλον. Χαρακτηριστικές ταινίες του Πανοράματος το «A Psychedelic Journey with Huachuma», Ισραήλ, σκηνοθεσία Kai (Kaitz) Ilya Brebner. Ένας επιτυχημένος δημοσιογράφος ψυχαγωγίας συναντά έναν σαμάνο, μια οικογένεια με ένα κορίτσι 16 ετών και άλλους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Το «41 Degrees North», από το Ηνωμένο Βασίλειο, σκηνοθεσία Barry Wilkinson. Οι ταινίες του Μπάρι εμβαθύνουν στην ανθρώπινη εμπειρία, εξερευνώντας θέματα ανθρώπων, οικογένειας και σχέσεων. Μέσα από τον φακό του, στοχεύει να απαθανατίσει την πολυπλοκότητα της ζωής στη μεγάλη οθόνη. Το «Garden State», United States/ Ηνωμένες Πολιτείες, σκηνοθεσία Julie Langsam. Γυρισμένο σε διάφορες τοποθεσίες σε όλο το Νιου Τζέρσεϋ, το «Garden State» εξερευνά τα διαφορετικά τοπία, στα οποία συνυπάρχουν άγρια ζωή, ανάπτυξη, γεωργία και βιομηχανία στην πιο πυκνοκατοικημένη πολιτεία της Αμερικής.
Στο πλαίσιο του 12ου AIDFF θα ξεκινήσει το «1ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικού Σεναρίου μικρού και μεγάλου μήκους». Ο όρος σενάριο είναι δανεισμένος από το θέατρο, συγκεκριμένα από την Κομέντια Ντελ Άρτε και σημαίνει «μικρή σκηνή». Στην Κομέντια ντελ Άρτε, οι ηθοποιοί αυτοσχεδίαζαν πάνω σε ένα δοσμένο θέμα. Όπως σ’ αυτήν έτσι και στο σινεμά, το σενάριο αποτελεί ένα πρόσχημα για δημιουργία, είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο θα κεντήσει ο σκηνοθέτης. Ο σεναριογράφος όχι μόνο γράφει την υπόθεση του σχετικού έργου, αλλά είναι αυτός που επινοεί και τους χαρακτήρες του έργου.
Το φετινό AIDFF επεκτείνεται πέρα από τα φεστιβαλικά του όρια, γίνεται μια πολύτιμη πλατφόρμα για την εξερεύνηση της τέχνης και του σινεμά. Οι ταινίες που παρουσιάζονται αποτελούν αφηγήσεις που αναδεικνύουν την ανθρώπινη εμπειρία με βάθος και συναισθηματική ενδοσκόπηση. Η ποικιλία των ταινιών αποκαλύπτει τη διαφορετικότητα και τον πλούτο της τέχνης στον κινηματογράφο. Το Φεστιβάλ κατάφερε σε αυτά τα δώδεκα χρόνια να εδραιώσει τον εαυτό του ως έναν προορισμό προτεραιότητας για τους κινηματογραφιστές. Καθιερώνοντας τον εαυτό του ως έναν επιδραστικό θεσμό, το Φεστιβάλ αποτελεί πλέον μια εξέχουσα διεθνή πλατφόρμα για την προβολή της κινηματογραφικής τέχνης που συνδυάζει τον επιστημονικό και οικολογικό τομέα.
Το AIDFF συνεχίζει να εμπνέει και να ωθεί τόσο νέους δημιουργούς όσο και κοινό, ενθαρρύνοντας τη συζήτηση για το σινεμά και την τέχνη. Οι δημιουργοί που παρουσιάζουν τις ταινίες επιδεικνύουν τη διάθεση να παρουσιάσουν τον κόσμο με νέους κινηματογραφικούς τρόπους, αναδεικνύοντας τη δύναμη της τέχνης να ενώνει και να εμπνέει. Μέσα από αυτήν την εμπειρία, δημιουργείται συνεχώς μια νέα γενιά δημιουργών με ανοιχτό πνεύμα και ανεξάρτητη αντίληψη, χωρίς περιοριστικά όρια. Κάθε χρόνο, η ποικιλία της ψηφιακής πραγματικότητας μας παρακινεί να αναθεωρούμε το μέσο που χρησιμοποιούμε για τη δημιουργία ταινιών και να καθορίζουμε τα όρια των νέων τεχνολογιών. Πρέπει να είμαστε δημιουργικοί χρήστες των νέων μέσων και να μην επιτρέπουμε στα νέα μέσα να επηρεάζουν τον τρόπο που θα τα χρησιμοποιούμε. Η αναζήτηση αισθητικής παραμένει στο επίκεντρο του AIDFF, ενώ η ανεξάρτητη παραγωγή συνεχίζει να διαμορφώνει την τέχνη του κινηματογράφου.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας υποστηρίζεται από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.