Εθνικό Θέατρο: Τι θα δούμε στο Κτήριο Τσίλλερ την Περίοδο 2024-25

Οι παραγωγές από το Εθνικό Θέατρο που έρχονται στο Κτήριο Τσίλλερ – Αναλυτικές πληροφορίες για τις παραστάσεις που σκηνοθετούν οι Μπανούσι, Λιβαθινός, Μαυριτσάκης, Μπινιάρης, Ευθυμίου & Μόσχος.

Κτήριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή

GOODBYE, LINDITA
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Μάριο Μπανούσι
Από 16/10/24

Η πολυβραβευμένη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου Goodbye, Lindita σε σκηνοθεσία Μάριο Μπανούσι, μετά τα διαδοχικά sold out που σημείωσε τις τελευταίες δύο θεατρικές σεζόν και την εντυπωσιακή παγκόσμια διαδρομή της, επιστρέφει στην Κεντρική πλέον Σκηνή του Κτηρίου Τσίλλερ, για τρεις εβδομάδες, ενώ συνεχίζει την ευρωπαϊκή περιοδεία της.

Το Goodbye, Lindita εστιάζει σε μια αρχέγονη ανθρώπινη εμπειρία, αυτή της απώλειας ενός αγαπημένου προσώπου. Σε ένα σπίτι, μια οικογένεια πενθεί βυθισμένη στη σιωπή, ώσπου μια σειρά από παράδοξα γεγονότα ανοίγει ένα παράθυρο σε έναν κόσμο, όπου η ανάμνηση μπλέκεται με τη φαντασίωση και η πραγματικότητα με το όνειρο. Ο Μάριο Μπανούσι προτείνει ένα προσωπικό, χειροποίητο εικαστικό θεατρικό σύμπαν, εμπνέεται από δικά του βιώματα και από ταφικά έθιμα και παραδόσεις των Βαλκανίων για να φτιάξει με τη δημιουργική του ομάδα ένα σκηνικό ποίημα για την απώλεια. Χωρίς να ακούμε ποτέ τα πρόσωπα να μιλούν, γινόμαστε μάρτυρες της πορείας τους, ενός εσωτερικού ταξιδιού που προσπαθεί να απαντήσει σε ένα αιώνιο ερώτημα: πώς λέμε αντίο σε ένα πολυαγαπημένο πρόσωπο;

ΜΑΝΑ ΚΟΥΡΑΓΙΟ
του Μπέρτολτ Μπρεχτ
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Από 28/11/24

Το αριστούργημα του σπουδαίου δραματουργού, συγγραφέα και ποιητή Μπέρτολτ Μπρεχτ, Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της, γράφτηκε στη Σκανδιναβία το 1938-1939. Θέλοντας να παρουσιάσει «την κοινωνία ως ικανή να αλλάξει», όπως ο ίδιος υπογραμμίζει, ο Γερμανός συγγραφέας περιγράφει συμβάντα που διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια του Τριακονταετούς Πολέμου στην Ευρώπη ως κραυγή αγωνίας για τον επερχόμενο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που ξέσπασε έναν μόλις χρόνο αργότερα.

Το έργο ακολουθεί την τυχοδιώκτρια Άννα Φίρλινγκ, γνωστή ως Μάνα Κουράγιο, στον αγώνα της για επιβίωση. Η ίδια εκμεταλλεύεται τον πόλεμο, πουλώντας αγαθά στους στρατιώτες στα πεδία των μαχών, ενώ μάταια προσπαθεί να προστατεύσει τα τρία παιδιά της. Έργο βαθιά αντιπολεμικό αλλά ταυτόχρονα εξόχως παραβολικό, η Μάνα Κουράγιο, μιλά για τον αγώνα για επιβίωση, για την πιο τραγική απώλεια –αυτή που συνιστά ο θάνατος των παιδιών– και το πάντοτε ακριβό τίμημα του κέρδους.

Ο Στάθης Λιβαθινός, στην πρώτη του σκηνοθεσία στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, καταπιάνεται –για πρώτη φορά επίσης– με τον Μπρεχτ. Τη μουσική και τα τραγούδια της παράστασης Μάνα Κουράγιο υπογράφει σε μια νέα τους εκδοχή –και όχι εκείνη του Πάουλ Ντεσάου– ο στενός του συνεργάτης, Θοδωρής Αμπαζής, ενώ τον θίασο απαρτίζουν, στην πλειοψηφία τους, νέοι χαρισματικοί ηθοποιοί.

ΦΑΟΥΣΤ
του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης
Από 13/3/25

Φάουστ: o μεσαιωνικός θρύλος που ο Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε επεξεργάστηκε με μοναδικό τρόπο και για 60 ολόκληρα χρόνια έμελλε να αποτελέσει ένα από τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Το έργο αφηγείται την ιστορία ενός μορφωμένου αλλά ανικανοποίητου ανθρώπου, που αναζητεί βαθύτερο νόημα στη ζωή. Απελπισμένος από τη συνειδητοποίηση ότι δεν έκανε τίποτα σημαντικό στη ζωή του, ο Φάουστ κάνει μια συμφωνία με τον Μεφιστοφελή, στον οποίο θα πουλήσει την ψυχή του με αντάλλαγμα απεριόριστη γνώση και επίγειες απολαύσεις. Με τη βοήθειά του γίνεται νέος πάλι και ερωτεύεται τη Μαργαρίτα, αλλά η σχέση τους καταλήγει σε τραγωδία.

Ένα συναρπαστικό έργο για τη δριμεία σύγκρουση ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα, το βίωμα και τη γνώση, το απολλώνιο και το διονυσιακό, αλλά και την αγωνιώδη προσπάθεια του ανθρώπου να βρει το νόημα της ύπαρξης και τη λύτρωση. Μια «εμπύρετη» παράσταση, όπου η μουσικότητα παίζει κυρίαρχο ρόλο, με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Άρη Μπινιάρη και μια χαρισματική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών.

Κτήριο Τσίλλερ – Πλαγία Σκηνή

ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΤΟΣΗ ΟΡΕΞΗ ΓΙΑ ΖΩΗ
του Γιάννη Μαυριτσάκη
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαυριτσάκης
Από 27/3/25

Μπορεί ένας ζουμερός χυμός από φρέσκα εποχιακά φρούτα να συμβάλει στη φυσική αναγέννηση ενός σφριγηλού μυϊκού συστήματος; Μήπως τα θειώδη στο κρασί βάζουν τρικλοποδιά στη διαδικασία ανάταξης του οργανισμού; Τις απαντήσεις σε αυτά τα «καυτά» ερωτήματα προσπαθεί να δώσει η Ήβη μέσα από τα άδυτα της κουζίνας της, υπό το ακοίμητο βλέμμα του αινιγματικού Φρεν. Η Ήβη, σαν ένας άλλος αλχημιστής, ψάχνει την ιδανική φόρμουλα για την αιώνια νεότητα. Αν προσθέσει στη συνταγή της μερικές δόσεις ταξιδιωτικών αναμνήσεων και ένοχων απολαύσεων και τις ανακατέψει σε ένα ultra-tech μίξερ, μήπως καταφέρει να παγώσει τον χρόνο; Ή μήπως όχι; Η εύρεση της «χρυσής» συνταγής θέλει κόπο, έχει πόνο και μετράει απώλειες. Αλλά, αλήθεια, υπάρχει υψηλότερη μορφή τέχνης από αυτή της αναζήτησης της αιώνιας νιότης;

Μετά το Βόλφγκανγκ και το Vitrioli, ο Γιάννης Μαυριτσάκης επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο με το καινούργιο του έργο –υπογράφοντας για πρώτη φορά και τη σκηνοθεσία του– για να απεικονίσει σκηνικά με τα φωτεινότερα χρώματα το πιο μύχιο αίτημα της ανθρώπινης ύπαρξης: την αθανασία. Μια παράδοξη κωμωδία που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στον χωροχρόνο και να μας παρασύρει σε περιοχές του συλλογικού φαντασιακού, ίσως ακόμα και στη στρατόσφαιρα της αιωνιότητας.

Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο.

Κτήριο Τσίλλερ – Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»

ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ
των Ελένης Ευθυμίου, Σοφίας Ευτυχιάδου, Νεφέλης Μαϊστράλη
Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου
Από 13/11/24

Ένα πολυφωνικό έργο για τα θαύματα, τις χαρές, τις κατακτήσεις αλλά και τις καταπιέσεις που έχει υποστεί το γυναικείο σώμα μέσα στους αιώνες. Ένας λαμπερός θίασος 12 γυναικών ηθοποιών, διαφορετικών ηλικιών και εμπειριών, συνθέτει έναν δυναμικό Χορό που γιορτάζει τις οδύνες αλλά και τις ηδονές των θηλυκοτήτων μέσα από το πρίσμα του σώματος. Η σκηνοθέτρια Ελένη Ευθυμίου μαζί με τη δημιουργική της ομάδα που απαρτίζεται, επίσης, αποκλειστικά από γυναίκες, συνθέτει μια παράσταση–γυναικεία υπόθεση, που επιχειρεί να μιλήσει με ποιητικό τρόπο και με τόλμη για ένα θέμα που αφορά, ωστόσο, όλα τα φύλα.

Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο.

Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΜΑΣ
του Μάθιου Λόπεζ
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος
Από 7/2/2025

Η Κληρονομιά μας του Μάθιου Λόπεζ παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το έργο του σύγχρονου Αμερικάνου συγγραφέα γνώρισε μεγάλη επιτυχία στη διεθνή σκηνή και κέρδισε σημαντικά βραβεία καλύτερου νέου έργου, όπως Ολιβιέ (2019) και Τόνι (2020).

Πηγή έμπνευσης της Κληρονομιάς μας είναι η Επιστροφή στο Χάουαρντς Έντ του Ε. Μ. Φόρστερ. Ο Μάθιου Λόπεζ δανείζεται στοιχεία από το μυθιστόρημα του Άγγλου, ομοφυλόφιλου συγγραφέα, αναπλάθοντάς τα, προκειμένου να αφηγηθεί την ιστορία μιας παρέας ομοφυλόφιλων ανδρών στη Νέα Υόρκη, στα τέλη της δεκαετίας του 2010. Βάζει, μάλιστα, και τον ίδιο τον Φόρστερ να εμφανίζεται επί σκηνής, ο οποίος –συγγραφική αδεία– βοηθά τους ήρωες να αφηγηθούν την ιστορία τους. Έτσι, τρεις γενιές συνυπάρχουν: αυτή που ανδρώθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα, η μετέπειτα γενιά της δεκαετίας του 1980, η οποία μεγάλωσε μέσα στην καρδιά της επιδημίας του AIDS και η σημερινή γενιά ανδρών.

Το έργο μιλάει με αφοπλιστική ειλικρίνεια για τις ζωές των ομοφυλόφιλων ανδρών, εξερευνώντας, την ίδια στιγμή, θέματα που απασχολούν όλους τους ανθρώπους, όπως ο έρωτας, η απώλεια, η οικογένεια, η ταυτότητα, η ατομική ευθύνη, το αίσθημα του ανήκειν, η διατήρηση της ιστορικής μνήμης, αλλά και για τη βαθιά ανάγκη όλων μας να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε. Ο Λόπεζ δεν στέκεται μόνο σε μια αποτύπωση των θεμάτων της κοινότητας των ομοφυλοφίλων, αλλά απευθύνεται σε άπαντες, ασχέτως φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού. Ένα ανθρώπινο, συγκινητικό έργο με πολιτικό στοχασμό, που ζωντανεύει με έναν δυνατό θίασο και τη σκηνοθετική σφραγίδα του Γιάννη Μόσχου.

Η παράσταση θα παίζεται σε δύο μέρη, τα οποία οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν είτε δύο διαφορετικές μέρες είτε κάθε Κυριακή σε ενιαία παράσταση.

Διαβάστε επίσης:

Εθνικό Θέατρο: «Ένας Κόσμος Ανοιχτός» το σύνθημα για το Ρεπερτόριο 2024 – 25

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ