Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων και η Γκαλερί CITRONNE παρουσιάζουν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου την έκθεση του Κώστα Παπανικολάου, με τίτλο Έτσι πολύ ατένισα…
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων «Μουσεία για μια κοινωνία με προοπτικές» για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, η Εφορεία Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων, συνεργάζεται για τρίτη συνεχή χρονιά με τη Γκαλερί CITRONNE.
Πρόκειται για μια καλλιτεχνική πρωτοβουλία η οποία αποσκοπεί να συνδέσει παραγωγικά τα αρχαιολογικά εκθέματα του Μουσείου με την σύγχρονη εικαστική δημιουργία. Η συνεργασία αυτή επιχειρεί να αναδομήσει την σχέση του Μουσείου με την Κοινωνία, καθώς προβάλλει προοπτικά την ενότητα του χρόνου και την συνέχεια της Τέχνης. Στο Μουσείο του Πόρου προηγήθηκαν οι “Διάλογοι με τον Χρόνο” (2013) του Κρις Γιανάκου και τα “Γλυπτικά Παλίμψηστα” (2014) του Κώστα Βαρώτσου.
Ἔτσι πολὺ ἀτένισα…
Τὴν ἐμορφιὰ ἔτσι πολὺ ἀτένισα
ποὺ πλήρης εἶναι ἡ ὅρασίς μου…
Γραμμὲς τοῦ σώματος…Κόκκινα χείλη…Μέλη ἡδονικὰ…
Μαλλιὰ σὰν ἀπὸ ἀγάλματα ἐλληνικὰ παρμένα-
πάντα ἔμορφα, κι ἀχτένιστα σὰν εἶναι,
καὶ πέφτουν ἐπάνω στ᾽ἄσπρα μέτωπα…
Πρόσωπα τῆς ἀγάπης, ὅπως τἄθελεν
ἡ ποίησίς μου…μὲς στὲς νύχτες τῆς νεότητός μου,
μέσα στὶς νύχτες μου, κρυφὰ συναπαντημένα…
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Κ. Καβάφης, 1917
Η εφετινή εικαστική πρόταση εστιάζεται στην αδιάλειπτη ακατάλυτη ομορφιά, το αρχαίο “κάλλος”. Η περιοδική έκθεση του Κώστα Παπανικολάου “…έτσι πολύ ατένισα“, με θεματολογία-αναφορά στο παρατιθέμενο ομότιτλο ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη, παρουσιάζει, ως θεατές και θεώμενες ταυτοχρόνως, επτά ολόσωμες προσωπογραφίες από νέες κοπέλες. Τα έργα εκτίθενται στην αίθουσα του ισογείου της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου, η οποία περιλαμβάνει επιγραφές, γλυπτά και αρχιτεκτονικά εκθέματα. Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται μια «συνομιλία» ανάμεσα στα τρισδιάστατα αρχαία έργα, ελεύθερα τοποθετημένα στον χώρο, και στις δισδιάστατες παρεμβάσεις του καλλιτέχνη. Διαιωνίζεται, έτσι, η θέαση, “το ατένισμα”.
Τα έργα του Κώστα Παπανικολάου απεικονίζουν με ρεαλισμό και αμεσότητα, σε φυσικό μέγεθος, επτά σύγχρονες κοπέλες – παραπομπή και υπαινιγμός στην καθημερινότητα των επισκεπτών του Μουσείου. Οι μορφές-προσωπογραφίες στέκονται ελεύθερα στον χώρο, σε μικρή απόσταση η μία από την άλλη, ως ενότητα. Εμφανίζονται ως σύγχρονοι θεατές που παρατηρούν, “ατενίζουν”, δηλαδή εκτείνουν το βλέμμα τους στον χώρο και στον χρόνο. Ταυτοχρόνως, πρόκειται για εκθέματα-έργα τέχνης, με αφετηρία πρόσωπα υπαρκτά και οικεία στον καλλιτέχνη, τα οποία επιπροσθέτως επιφορτίζονται με τον ρόλο του αρχαίου θεατρικού χορού: εκφράζουν και σχολιάζουν το κοινό αίσθημα. Λειτουργούν, επομένως, σε δύο επίπεδα ως φορείς και ως δέκτες διαχρονικής αισθητικής.
Επιμέλεια έκθεσης:
Μαρία Γιαννοπούλου
Αρχαιολόγος, Εφορεία Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων
Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη
Δρ της Ιστορίας της Τέχνης, Gallery Citronne
Οργάνωση έκθεσης: Εφορεία Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Πειραιώς και Νήσων Γκαλερί CITRONNE, Πόρος