Ευθύμης Θέου: Τη δουλειά των Vasistas χαρακτηρίζει μία βαθιά ανάγκη για καθαρότητα

Λίγο πριν παρακολουθήσουμε στην Πειραιώς 260 την παράσταση «Απολογίες 4&5» ο ηθοποιός Ευθύμης Θέου μιλά για τους Vasistas, την καλλιτεχνική τους «συνύπαρξη» με τον Ευθύμη Φιλίππου και τα μελλοντικά τους σχέδια.

Η διακεκριμένη θεατρική ομάδα Vasistas (φεγγίτης, στα γαλλικά) παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου «Απολογίες 4&5», στις 20 και 21 Ιουνίου.

Από την Ερριέττα Μπελέκου

Πρόκειται για ένα προσωπικό έργο, το οποίο βασίστηκε σε μαρτυρίες κάποιων από τα μέλη της ομάδας σε σχέση με τη μνήμη και δεδομένα του παρελθόντος που καθόρισαν την πορεία του καθενός. Θέμα του είναι η προκαθορισμένη πορεία μας σε άμεση και απόλυτη σχέση με το περιβάλλον στο οποίο βρεθήκαμε και μεγαλώσαμε”, μας λέει η Αργυρώ Χιώτη, σκηνοθέτις και ιδρυτικό μέλος των Vasistas.

Στην Πειραιώς 260 θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε ένα βιογραφικό σκηνικό ποίημα που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. “Σε μια σκηνική συνθήκη που μοιάζει με μια εξέταση ή δίκη, δύο άνθρωποι κρίνονται για το αν είναι ικανοί να ενταχθούν στο χορό που επι σκηνής τραγουδά καθ’ όλη τη διάρκεια το ίδιο πολυφωνικό τραγούδι ξανά και ξανά. Ο ένας δεν καταφέρνει να μπει, ο άλλος το καταφέρνει αλλά καλείται πριν να αλλάξει κάτι πολύ πυρηνικό ιδιαίτερο δικό του. Το έργο αυτό μοιάζει με μία προσωπική στιγμή αυτοπροσδιορισμού και έχει έντονα στοιχεία μας ιδιότυπης τελετής”, αναφέρει χαρακτηριστικά η σκηνοθέτις.

Η ομάδα των Vasistas, με κέντρα την Αθήνα και την Μασσαλία, κινείται ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία κερδίζοντας διεθνή αναγνώριση. Ποιά είναι όμως η στάση του Ελληνικού κράτους απέναντι σε ομάδες και καλλιτέχνες  που επιχειρούν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους εκτός συνόρων, εν συγκρίσει με ομότεχνους άλλων ευρωπαϊκών χωρών; 

“Το Ελληνικό σύστημα είναι εχθρικό απέναντι στη σύγχρονη δημιουργία. Δεν την γνωρίζει, δεν την αναγνωρίζει και  δεν την στηρίζει. Απουσιάζει η χάραξη αυτού που ονομάζουμε πολιτιστική πολιτική. Για να δημιουργηθεί κάτι τέτοιο φυσικά χρειάζεται κατάλληλους ανθρώπους, γνώστες του χώρου και της λειτουργίας του, με όραμα και θέληση”, υποστηρίζει η Αργυρώ Χιώτη. “Σε ένα τέτοιο σύστημα μόνη μας διέξοδος είναι η σχέση με το εξωτερικό. Πουθενά δεν είναι εύκολα τα πράγματα, για κανέναν καλλιτέχνη. Όμως τουλάχιστον τα πράγματα κινούνται λίγο περισσότερο από εδώ. Η σχέση μας με το εξωτερικό μας επιτρέπει καταρχάς να επιβιώνουμε σαν ομάδα και να μπορούμε να συνεχίζουμε με τον τρόπο που επιλέγουμε και είναι ορθός για μας”.

Λίγο πριν παρακολουθήσουμε την παράσταση των Vasistas, ας δούμε τι μας είπε ο ηθοποιός Ευθύμης Θέου, ο πιο παλιός και σταθερός συνεργάτης της ομάδας, για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν, την καλλιτεχνική τους «συνύπαρξη» με τον Ευθύμη Φιλίππου και τα μελλοντικά τους σχέδια.

Υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές σύμφωνα με τις οποίες δουλεύετε; Μπορείτε να αναγνωρίσετε μερικά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην σκηνική σας «γλώσσα»;

Νομίζω αυτό που χαρακτηρίζει τη δουλειά μας είναι μία βαθιά ανάγκη για καθαρότητα στα εκφραστικά μέσα. Όλες οι σκηνικές επιλογές γίνονται με βασικό κριτήριο την άμεση και καθαρή επικοινωνία των προσώπων πάνω στην σκηνή και των προσώπων αυτών με το κοινό. Στην πραγματικότητα δεν δημιουργούμε ρόλους με τη συμβατική έννοια ή αναπαραστάσεις αλλά συνθήκες επικοινωνίας. Προσπαθούμε να σχεδιάζουμε για τους θεατές εμπειρίες που μέσα από την έντονη παρουσία της μουσικής και την έκφρασή της στο λόγο και την κίνηση των σωμάτων στοχεύουν κυρίως στις αισθήσεις και λιγότερο στη σκέψη.

Ο Ευθύμης Φιλίππου μετά τα «Αίματα» -που έχουν μία εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία μέχρι τώρα- γράφει ένα ακόμη θεατρικό έργο αποκλειστικά για τους  Vasistas. Περιγράψτε μας τη συνεργασία, την καλλιτεχνική  «συνύπαρξη» μαζί του;

Με τον Ευθύμη μας συνδέει ένας κοινός τρόπος να βλέπουμε τα πράγματα και πια μια ουσιαστική φιλία. Στην ομάδα πάντα δουλεύαμε με τον λόγο, κυρίως με κείμενα που προέκυπταν μέσα από τις πρόβες, άλλα κάποια στιγμή αισθανθήκαμε την ανάγκη να συνεργαστούμε με έναν άνθρωπο που να σκύβει με αγάπη πάνω από τις λέξεις και να εμβαθύνει προσωπικά μέσα από αυτές. Έτσι δουλέψαμε για πρώτη φορά μαζί για τα Αίματα και συναντήσαμε έναν λόγο επί σκηνής που λειτουργεί με αμεσότητα και μουσικούς όρους όπως και ο δικός μας σκηνικός κώδικας. Στις Απολογίες 4&5 πήγαμε αυτή τη συνεργασία ένα βήμα παραπέρα με ένα έργο που βγήκε μέσα από κάποιες συνεντεύξεις που έκανε ο Ευθύμης από μέλη της ομάδας αλλά και μέσα από την πιο σταθερή παρουσία του στη διαδικασία δημιουργίας της παράστασης.

Τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν ήδη και για τις τρεις παραστάσεις του έργου! Πώς εισπράττετε την μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου, ειδικά σε αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε; 

Είναι περίεργο δεν είναι; Σε κάνει να σκέφτεσαι τι είναι τελικά το απαραίτητο για τον άνθρωπο και τι όχι. Ίσως είναι το απλό ότι σε μία περίοδο στενότητας με κάθε έννοια χρειαζόμαστε μία διέξοδο. Αλλά νομίζω ότι η τέχνη παίζει πολύ πιο σημαντικό – σχεδόν βιολογικό – ρόλο στη ζωή του ανθρώπου από ότι πιστεύουμε. Σκεφτείτε τη διαρκή παρουσία της μουσικής στη ζωή μας και τη δραστικότητά της. Ίσως η ανταπόκριση στο δικό μας έργο να έχει ακριβώς να κάνει με το μπόλιασμα που κάνουμε με τη μουσική και την πρόταση για ένα θέατρο που απευθύνεται και λειτουργεί μέσα από τις αισθήσεις.

Κλείνοντας, υπάρχουν βλέψεις να συνεχίσει η παράσταση «Απολογίες 4&5» το «ταξίδι» της την χειμερινή θεατρική σεζόν; Έχετε κάποια άλλα καλλιτεχνικά σχέδια που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;

Η δουλειά για τις Απολογίες 4&5 κράτησε κοντά ένα χρόνο επομένως το καλοκαίρι θα είναι μία περίοδος ανάπαυλας – με ένα διάλειμμα για ένα εργαστήριο στον Κινητήρα τον Ιούλιο πάνω στις βασικές αρχές και τα εργαλεία με τα οποία δουλέψαμε το έργο αυτό. Από το Σεπτέμβριο συνεχίζουμε την περιοδεία με το Domino, τα Aίματα και τις Απολογίες 4&5 με πρώτες στάσεις την Πολωνία, την Πορτογαλία και τη Γαλλία, που αποτελεί για μας δεύτερη βάση.

vas.eu.com

facebook.com/vasistastheatregroup

Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου


Το έργο «Απολογίες 4&5» παρουσιάζεται στις 20 και 21 Ιουνίου 2016, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2016Περισσότερες πληροφορίες εδώ και εδώ

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ