Η πρώτη κυκλοφορία DVD της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι γεγονός. Πρόκειται για την εξαιρετικά επιτυχημένη παραγωγή της όπερας του Σαρλ Γκουνό «Φάουστ», η οποία παρουσιάστηκε με τεράστια καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, τον Ιανουάριο του 2012 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ Μύρωνα Μιχαηλίδη και σκηνοθεσία του διευθυντή του Μπαλέτου της ΕΛΣ Ρενάτο Τζανέλλα.
Στην παραγωγή που μαγνητοσκοπήθηκε και κυκλοφορεί σε DVD, συμμετείχε το σύνολο των καλλιτεχνικών σωμάτων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: η Ορχήστρα, η Χορωδία και το Μπαλέτο, καθώς και ένα σπουδαίο καστ διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων μονωδών.
Αναλυτικά οι συντελεστές του DVD Φάουστ:
Μουσική διεύθυνση Μύρων Μιχαηλίδης
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Σκηνοθεσία – Χορογραφία – Κινησιολογία Ρενάτο Τζανέλλα
Σκηνικά Αλεσσάντρο Κάμερα
Κοστούμια Κάρλα Ρικόττι
Φωτισμοί Βινίτσιο Κέλι
Διεύθυνση χορωδίας Νίκος Βασιλείου
Φάουστ Έρικ Κάτλερ
Μαργαρίτα Αλεξία Βουλγαρίδου
Μεφιστοφελής Παάτα Μπουρτσουλάτζε
Βαλεντίνος Δημήτρης Πλατανιάς
Βάγκνερ Δημήτρης Κασιούμης
Ζήμπελ Ειρήνη Καράγιαννη
Μάρθα Ινές Ζήκου
Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία και το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Η παράσταση μαγνητοσκοπήθηκε στις 20 Ιανουαρίου του 2012, σε τηλεσκηνοθεσία Μιχάλη Νταή. Το DVD, που κυκλοφορεί σε παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, είναι διπλό, συνοδεύεται από δίγλωσση έκδοση (ελληνικά, αγγλικά), ενώ υπάρχουν υπότιτλοι σε πέντε γλώσσες: γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά, ιταλικά και ελληνικά. Στα extras του DVD εντυπωσιακές φωτογραφίες της παραγωγής.
Το DVD διατίθεται στο Shop του θεάτρου Ολύμπια (Ακαδημίας 59, Αθήνα) και σύντομα σε επιλεγμένα καταστήματα δίσκων σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Λίγα λόγια την παραγωγή
Η διάσημη ιστορία του Φάουστ του Γκαίτε μέσα από την σπουδαία σύνθεση του Σαρλ Γκουνό καθήλωσε το αθηναϊκό κοινό στις οκτώ παραστάσεις που δόθηκαν τον Ιανουάριο του 2012 από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Μέγαρο Μουσικής.
Την σκηνοθεσία και την χορογραφία υπέγραψε ο Ρενάτο Τζανέλλα, ο οποίος προσέγγισε τον μύθο του Φάουστ, εστιάζοντας στην ανθρώπινη διάσταση των ηρώων και όχι στο υπερφυσικό και θρησκευτικό στοιχείο της ιστορίας. Η εμπνευσμένη χρήση του μπαλέτου όχι μόνο στην Βαλπούργεια νύχτα, αλλά και σε πολλά άλλα σημεία του έργου, καθώς και η σωστή καθοδήγηση των τραγουδιστών και της χορωδίας συνέβαλαν στην ιδιαίτερη επιτυχία της παραγωγής.
Η κατανυκτική ατμόσφαιρα της παράστασης επετεύχθη με τα λιτά αλλά ιδιαιτέρως εμπνευσμένα σκηνικά του Αλεσσάντρο Κάμερα, τα υπέροχα κοστούμια της Κάρλα Ρικόττι και τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς του Βινίτσιο Κέλι.
Η ορχήστρα της ΕΛΣ υπό την διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη, κατέκτησε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα απόδοσης με εντυπωσιακή συνέπεια στο πνεύμα της μουσικής του Γκουνό, ενώ η χορωδία υπό την διεύθυνση του Νίκου Βασιλείου ήταν σε πολύ υψηλό επίπεδο φωνητικά αλλά και σκηνικά.
Ο διακεκριμένος Αμερικάνος τενόρος Έρικ Κάτλερ στον ρόλο του Φάουστ εντυπωσίασε με τις φωνητικές του ικανότητες και την στιβαρή σκηνική του παρουσία.
Η Ελληνίδα σοπράνο που διαπρέπει στις μεγαλύτερες όπερες του κόσμου, Αλεξία Βουλγαρίδου, ήταν η ιδανική Μαργαρίτα και από φωνητική και από σκηνική άποψη.
Ο διάσημος Γεωργιανός μπάσος Παάτα Μπουτσουλάτζε στον ρόλο του Μεφιστοφελή, επέτυχε μια σπουδαία ερμηνεία επιβεβαιώνοντας την μεγάλη κλάση του.
Ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος της εποχής μας, με εξαιρετικά επιτυχημένη σταδιοδρομία στα μεγάλα ευρωπαϊκά λυρικά θέατρα, Δημήτρης Πλατανιάς στον ρόλο του Βαλεντίνου, ενθουσίασε και συγκίνησε το κοινό με την ερμηνεία του.
Οι διακεκριμένοι Έλληνες μονωδοί Ειρήνη Καράγιαννη, Δημήτρης Κασιούμης και Ινές Ζήκου ερμήνευσαν με δύναμη και πάθος τους ρόλους τους
Η συμμετοχή του Μπαλέτου της ΕΛΣ, σε χορογραφία Ρενάτο Τζανέλλα αποτέλεσε ένα από το πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της παραγωγής, ενώ οι Α’ χορευτές Ιγκόρ Σιάτζκο, Αλίνα Στεργιανού, Στράτος Παπανούσης και Μαρία Κουσουνή έκλεψαν τις εντυπώσεις.
Το έργο
Όπερα σε πέντε πράξεις, ο Φάουστ στηρίζεται σε ποιητικό κείμενο των Ζυλ Μπαρμπιέ και Μισέλ Καρρέ, οι οποίοι άντλησαν το υλικό τους από το θεατρικό έργο Φάουστ και Μαργαρίτα του Καρρέ (1850), όπως επίσης από το Α’ Μέρος του Φάουστ, του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε (1808) στη γαλλική του μετάφραση από τον Ζεράρ ντε Νερβάλ (1828). Τυπικό δείγμα γαλλικής μεγαλόπρεπης όπερας -grand opéra- και η πρώτη του είδους που σημείωσε τόσο μεγάλη επιτυχία παγκοσμίως, ο Φάουστ παρέμεινε το δημοφιλέστερο λυρικό έργο μέχρι περίπου τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ξεκίνησε ως opéra comique με πεζούς διαλόγους και μετασχηματίστηκε σταδιακά, στη διάρκεια μίας δεκαετίας, ώστε να ταιριάξει στα γούστα του παγκόσμιου κοινού. Ο όρος opéra comique -κωμική όπερα- δεν υπαινίσσεται κωμικά στοιχεία, αλλά αφορά χαρακτηριστικά δομής και αισθητικής, ένα από τα οποία είναι οι διάλογοι πρόζας. Από τον Γκαίτε ο Φάουστ κρατά μονάχα την αφήγηση και παρακάμπτει το φιλοσοφικό υπόβαθρο: ο ηλικιωμένος επιστήμονας Φάουστ πουλά τη ψυχή του στον Μεφιστοφελή, με αντάλλαγμα τη νιότη και τον έρωτα. Στο επίκεντρο της όπερας δεν βρίσκεται τόσο ο ίδιος Φάουστ όσο η Μαργαρίτα, που μεταμορφώνεται χάρη στον έρωτα και τελικά πληρώνει σκληρά τις επιλογές της.
Ο συνθέτης
Ο Σαρλ Γκουνό γεννήθηκε στο Παρίσι το 1818 και πήρε τα πρώτα μαθήματα πιάνου από τη μητέρα του. Σπούδασε στο ωδείο του Παρισιού και το 1839 κέρδισε το περίφημο Βραβείο της Ρώμης για την καντάτα του Φερδινάνδος. Στην Ιταλία μελέτησε τα έργα του Παλεστρίνα και άλλες συνθέσεις εκκλησιαστικής μουσικής. Αργότερα, χάρη στην Φάννυ και τον Φέλιξ Μέντελσον ήρθε σε επαφή με τη μουσική του Ι.Σ.Μπαχ. Το 1851 συνέθεσε την πρώτη του όπερα, την Σαπφώ. Το 1859 ο Φάουστ έκανε τον συνθέτη γνωστό σε όλο τον κόσμο. Ακολούθησαν η γαλλικής θεματολογίας Μιρέιγ (1864), που πρόσφατα έχει έρθει και πάλι στο προσκήνιο, και η όπερα Ρωμαίος και Ιουλιέττα (1867), βασισμένη στον Σαίξπηρ. Εκτός από λυρικά έργα ο Γκουνό συνέθεσε επίσης συμφωνίες ενώ κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του ασχολήθηκε ιδιαίτερα με έργα θρησκευτικής μουσικής, ορατόρια, λειτουργίες, μοτέτα. Πέθανε από εγκεφαλική συμφόρηση το 1893.