Με μόλις έξι ταινίες στο ενεργητικό του, ο Ρούμπεν Έστλουντ επιλέχθηκε δύο φορές στο Un Certain Regard, όπου κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής το 2014. Κέρδισε, επίσης, δύο φορές τον Χρυσό Φοίνικα, για το «Τετράγωνο» στο εβδομηκοστό Φεστιβάλ Καννών και έπειτα για το «Τρίγωνο της Θλίψης».
Στόχος του Φεστιβάλ μέσα από αυτήν την πρόσκληση είναι να τιμηθούν οι ταινίες που είναι ασυμβίβαστες και ειλικρινείς και που απαιτούν από τους θεατές τους να δοκιμάζουν τους εαυτούς τους και από την τέχνη να επανεφευρίσκει τον εαυτό της.
Ο Ρούμπεν Έστλουντ αναφέρει χαρακτηριστικά: «Είμαι πολύ χαρούμενος, περήφανος και νιώθω ταπεινοφροσύνη που μου εμπιστεύεται η τιμή του να είμαι ο Πρόεδρος της Επιτροπής για τον φετινό διαγωνισμό στο Φεστιβάλ Καννών. Πουθενά στον κόσμο του κινηματογράφου δεν είναι τόσο έντονη η προσμονή όσο όταν σηκώνεται η αυλαία για τις ταινίες που διαγωνίζονται στο Φεστιβάλ. Είναι προνόμιο να είμαι μέρος αυτού, μαζί με το ειδήμων κοινό των Καννών. Μιλώ με ειλικρίνεια όταν λέω ότι η κουλτούρα του σινεμά διανύει την πιο σημαντική της περίοδο. Ο κινηματογράφος έχει μια μοναδική πλευρά. Εκεί παρακολουθούμε μαζί και οι απαιτήσεις για όσα παρουσιάζονται είναι υψηλότερες και η ένταση της εμπειρίας αυξάνεται. Μας κάνει να στοχαζόμαστε διαφορετικά από όταν σκρολάρουμε γεμάτοι ντοπαμίνη μπροστά από τις οθόνες μας».
Και καταλήγει πως: «Ως πρόεδρος, θα θυμίσω στους συνεργάτες μου στην επιτροπή την κοινωνική λειτουργία του κινηματογράφου. Μια καλή ταινία συνδέεται με την συλλογική εμπειρία, μας προκαλεί να σκεφτούμε και μας κάνει να θέλουμε να συζητήσουμε αυτό που έχουμε δει – Οπότε ας παρακολουθήσουμε μαζί!».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ρούμπεν Έστλουντ
Ο Ρούμπεν Έστλουντ σπούδασε κινηματογράφο στο Γκέτεμποργκ και σκηνοθέτησε την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του “The Guitar Mongoloid” το 2004, στην οποία το χιούμορ ως εργαλείο κοινωνιολογικής περιγραφής είχε ήδη κάνει την εμφάνισή του.
Η επόμενη μικρού μήκους ταινία του “Autobiographical Scene Number 6882” συγκεντρώνει όλα τα συστατικά της μελλοντικής δουλειάς του, τα οποία αποκρυσταλλώνονται στο “Involuntary”, την ταινία που επιλέχθηκε στο Un Certain Regard το 2008.
Ο Έστλουντ αρχίζει να εξετάζει μικρές αδυναμίες και μεγάλα ελαττώματα των ανθρώπων, που προκύπτουν από τη δυναμική της ομάδας, σε βαθμό που προκαλεί δυσφορία.
Δυο χρόνια μετά, το “Incident by a Bank” κέρδισε την Χρυσή Άρκτο για την καλύτερη μικρού μήκους ταινία στην εξηκοστή Μπερλινάλε, ενώ η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του “Play”, που παρουσιάστηκε στο La Quinzaine des Réalisateurs στις Κάννες, το 2011, και περιγράφει την παρενόχληση μεταξύ συμμοριών νέων, προκάλεσε έντονη συζήτηση στην Σουηδική κοινωνία.
Ο Έστλουντ εξετάζει επανειλημμένα μια προκλητική διαλεκτική, η οποία πλέον αποτελεί και την υπογραφή του. Μια αρχική κατάσταση θέτει το πλαίσιο για μια διεξοδική και ασυμβίβαστη κοινωνιολογική εξέταση των θεμελιωδών ενστίκτων της ανθρωπότητας, με μια δόση χιούμορ.
Το “Square” του 2017 παρουσιάζει την φανταστική ιστορία ενός καλλιτεχνικού πειράματος που διεξήγαγε στην γενέτειρά του, μελετώντας τα όρια του δημόσιου χώρου, την τέχνη και τις ζωώδεις πλευρές που ενυπάρχουν στους ανθρώπους.
Τέλος, το “Τρίγωνο της θλίψης” αφορά το χρονικό ενός κρουαζιερόπλοιου που πέφτει σε καταιγίδα, παρουσιάζοντας με έναν διαφορετικό τρόπο την πάλη των τάξεων στις Δυτικές κοινωνίες.
Πηγή: festival-cannes.com
Φωτογραφία: © Tobias Henriksson, Ανακτήθηκε από: ΑΠΕ-ΜΠΕ