Το Cannes Classics αποτίει φόρο τιμής στην κοινωνιολογική δημιουργία ταινιών του Φρέντερικ Γουάισμαν (Frederick Wiseman). Αφού τίμησε την ταινία «Το Νοσοκομείο» το 2016, το Φεστιβάλ των Καννών (Cannes Film Festival) κάλεσε τον σκηνοθέτη να παρουσιάσει την ταινία του «Νόμος και Τάξη» (“Law and Order”) σε μια αποκατεστημένη έκδοση.

Κάνσας Σίτι, 1969. Οδηγούμε μαζί με μια αστυνομική ομάδα σε ένα τραχύ μέρος της πόλης. Ο Φρέντερικ Γουάισμαν είναι εκεί, κινηματογραφεί κάθε αλληλεπίδραση και μαρτυρεί την καθημερινή ζωή των αστυνομικών, από την εξυπηρέτηση του κοινού μέχρι τις βαριές συλλήψεις.

Πρωτοπόρος του άμεσου κινηματογράφου, ο Φρέντερικ Γουάισμαν (Frederick Wiseman) ειδικεύτηκε στα μακρινά γυρίσματα. Έστησε την κάμερά του σε ένα σχολείο για την ταινία «Λύκειο» (1968), ακολούθησε το στρατό για τη «Βασική Εκπαίδευση» (1971) και παρακολούθησε την κοινωνική βοήθεια για την «Πρόνοια» (1975). Η μέθοδός του: κανένας σχολιασμός των εικόνων και καμία παρέμβαση στο γύρισμα.

Παρά αυτή την ουδέτερη στάση, ο Γουάισμαν άρχισε γρήγορα να κάνει ερωτήσεις στον εαυτό του σχετικά με την επίδραση της κάμερας στα θέματά του. Το συζήτησε σε μια συνέντευξή του, για μια γλαφυρή σκηνή από το «Νόμος και Τάξη» όπου ένας αστυνομικός σπάει την πόρτα του διαμερίσματος μιας ιερόδουλης προτού την πνίξει.

«Αν νόμιζε ότι έκανε κάτι κακό, γιατί να το έκανε μπροστά στην κάμερα; Θα μπορούσατε να μου πείτε ότι αν δεν υπήρχε η κάμερα, θα μπορούσε να την είχε σκοτώσει… Αλλά αυτή η αντίδραση είναι κλισέ. Νομίζω ότι το έκανε επειδή το κορίτσι ήταν πόρνη, είχε χτυπήσει έναν μπάτσο και προσπαθούσε να της δώσει ένα μάθημα».

Η αστυνομία, ως θέμα, επανέρχεται στη φιλμογραφία του Φρέντερικ Γουάισμαν, πέρα από το «Νόμος και Τάξη».

«Απέχω αρκετά από το να είμαι λάτρης τη  αστυνομίας», όπως εξηγεί ωστόσο, κρίνει ότι είναι σημαντικό να δείξει αυτούς τους “συλλέκτες της ανθρώπινης φυλής” σε ό,τι κάνουν, είτε καλό, ε΄θτε  κακό, χωρίς να παίρνει απλουστευτικές ασπρόμαυρες πλευρές.

«Νόμος και Τάξη»: Αοκατεστημένη κόπια

Παρουσίαση και αποκατάσταση από την Zipporah Films σε συνεργασία με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ (Steven Spielberg) και με τη συμμετοχή της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου.

Νέα έκδοση της ταινίας σε αποκατεστημένη ανάλυση 4K από τα στοιχεία αρνητικού εικόνας και ήχου 16 mm. Οι εργασίες ψηφιοποίησης και ταξινόμησης χρωμάτων πραγματοποιήθηκαν από την DuArt και την Goldcrest. Η βαθμονόμηση και η αποκατάσταση πραγματοποιήθηκε από την Jane Tolmachyov, υπό την επίβλεψη των Frederick Wiseman και Karen Konicek. Η διανομή της σε όλο τον κόσμο θα ξεκινήσει το φθινόπωρο 2024 από την Météore Films.

Ο Frederick Wiseman στην ταινία εξετάζει το ευρύ φάσμα των εργασιών που καλείται να εκτελέσει η αστυνομία: επιβολή του νόμου, διατήρηση της τάξης και παροχή γενικών κοινωνικών υπηρεσιών. Τα περιστατικά που παρουσιάζονται καταδεικνύουν πώς η εκπαίδευση, οι προσδοκίες της κοινότητας, η κοινωνικοοικονομική κατάσταση του εμπλεκόμενου προσώπου, η απειλή βίας και η διακριτική ευχέρεια επηρεάζουν τη συμπεριφορά της αστυνομίας.

Πηγή: festival-cannes.com
Photo Credit: LAW AND ORDER © Zipporah Films