O κορυφαίος σολίστ στην ερμηνεία έργων Chopin της γενιάς του, θριαμβευτής του ομώνυμου 15ου Διεθνούς Διαγωνισμού της Βαρσοβίας (2005) και κάτοχος του Gilmore Artist Award ‒αποκαλούμενου και «βραβείου Νόμπελ του πιάνου»‒ θα παρουσιάσει το Κοντσέρτο αρ. 2 για πιάνο και ορχήστρα σε φα ελάσσονα, έργο 21 του Frédéric Chopin [Φρεντερίκ Σοπέν]. Στις ορχηστρικές συνθέσεις της βραδιάς, η Δεύτερη συμφωνία του πολωνού συνθέτη Krzysztof Penderecki [Κρίστοφ Πεντερέτσκι], καλλιτεχνικού διευθυντή της ορχήστρας επί σειρά ετών, και η Εισαγωγή από τον «Ελεύθερο σκοπευτή» του Carl Maria von Weber [Καρλ Μαρία φον Βέμπερ]. Στο πόντιουμ, ο σέρβος μαέστρος Aleksandar Marković [Aλεξαντάρ Μάρκοβιτς], πρώτος προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Sinfonia Varsovia.
Chopin, Penderecki, Weber
Η πρώτη παρουσίαση του Κοντσέρτου για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε φα ελάσσονα, έργο 21 του Φρεντερίκ Σοπέν (1810-1849), σύνθεσης ιδιαίτερα προσφιλούς σε ακροατές και ερμηνευτές, έγινε ιδιωτικά το 1830 στο σπίτι του συνθέτη, με τον ίδιο στο πιάνο, συνοδεία μικρού ορχηστρικού συνόλου. Δύο εβδομάδες αργότερα ακολούθησε η θριαμβευτική πρεμιέρα του έργου για το ευρύ κοινό στο Εθνικό Θέατρο της Βαρσοβίας. Ενθουσιώδης ήταν άλλωστε η υποδοχή του Δεύτερου κοντσέρτου για πιάνο και από το γαλλικό κοινό στην πρώτη εκτέλεσή του στο Παρίσι το 1830.
«Στράφηκα στο είδος της συμφωνίας –με πλήρη επίγνωση των δυσκολιών που θα συναντούσα– προκειμένου να αφομοιώσω και να επεξεργαστώ τις εμπειρίες του αιώνα μας», δήλωνε ο Κρίστοφ Πεντερέτσκι (1933-2020) σε διάλεξή του, το 1996. Η Συμφωνία αρ. 2 «Των Χριστουγέννων», στην οποία είναι εμφανείς οι επιρροές του Μπρούκνερ και του Σοστακόβιτς, γράφτηκε για μεγάλη ορχήστρα από τον σπουδαίο πολωνό συνθέτη, τον χειμώνα του 1979-80, με κίνητρο «την ανάγκη εσωτερίκευσης και περιγραφής του υπαρξιακού δράματος του πάσχοντος ανθρώπου», όπως είχε δηλώσει ο ίδιος ο Πεντερέτσκι. Η πρεμιέρα της δόθηκε την Πρωτομαγιά του 1980 από τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης υπό τον Ζούμπιν Μέτα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Γερμανός Καρλ Μαρία φον Βέμπερ (1786-1826) συνέθεσε τον Ελεύθερο σκοπευτή, μία από τις πιο χαρακτηριστικές όπερες της ρομαντικής εποχής, κατά την περίοδο 1817-1821. Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά το 1821 στο Βερολίνο σημειώνοντας τεράστια επιτυχία και σύντομα ταξίδεψε στην υπόλοιπη Ευρώπη. Η υπόθεσή του είναι εμπνευσμένη από έναν θρύλο της συλλογής παραδοσιακών γερμανικών μύθων με τίτλο Βιβλίο των φαντασμάτων. Η δημοφιλέστατη Εισαγωγή του Ελεύθερου σκοπευτή συνδυάζει δραματικά και λυρικά στοιχεία, φωτεινές και ερεβώδεις ενότητες και μουσικά θέματα που παραπέμπουν στους πρωταγωνιστές της όπερας, τον Μαξ και την Αγάθη.
Πιανίστας με διεισδυτική ερμηνεία και μοναδικές δεξιοτεχνικές ικανότητες,…
… ο Ράφαλ Μπλέχατς έχει συμπράξει με περίφημα σύνολα (Φιλαρμονική Λονδίνου, Συμφωνική της Πόλης του Μπέρμιγχαμ, Ορχήστρα Παρισιού, Συμφωνική της Ραδιοφωνίας της Φρανκφούρτης, Ορχήστρα Δωματίου Μάλερ, Συμφωνική ORF Βιέννης, Καμεράτα Σάλτσμπουργκ, Ορχήστρα Ακαδημίας Αγίας Καικιλίας, Τόνχαλλε Ζυρίχης, κ.ά.). Δίνει ρεσιτάλ στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών της Ευρώπης (Φιλαρμονικής του Βερολίνου, Πλεγέλ του Παρισιού, Ουίγκμορ του Λονδίνου, Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ, Σκάλα του Μιλάνου, Κοντσέρτχαους της Βιέννης και Μποζάρ των Βρυξελλών κ.λπ.) των ΗΠΑ και της Ασίας. Αυτή την καλλιτεχνική περίοδο έχει προγραμματίσει ρεσιτάλ σε Ιταλία, Γαλλία και Βέλγιο, ενώ συμπράττει με γνωστές ορχήστρες στη Γερμανία και την Ελβετία. Ο Ράφαλ Μπλέχατς ηχογραφεί αποκλειστικά για την Deutsche Grammophon. Ο πρώτος του δίσκος με τα Πρελούδια του Σοπέν έγινε πλατινένιος στην Πολωνία, ενώ βραβεύτηκε με ECHO Klassik και Diapason d’or. Για την ηχογράφηση δύο Κοντσέρτων του Σοπέν με την Ορχήστρα του Κονσέρτχεμπαου υπό τον Γέρζυ Σέμκοφ βραβεύτηκε από την Ένωση Γερμανών Μουσικοκριτικών Δισκογραφίας. Το 2012 ο δίσκος του με έργα Ντεμπυσσύ και Συμανόφσκι προτάθηκε ως Ηχογράφηση του Μήνα από το Gramophone και Σόλο Ηχογράφηση της Χρονιάς από το ECHO Klassik. Επίσης, έχει ηχογραφήσει Πολωνέζες του Σοπέν, έργα Μπαχ και ένα άλμπουμ με τη νοτιοκορεάτισσα βιολονίστα Κιμ Μπομσόρι. Το 2016 έλαβε διδακτορικό δίπλωμα στη φιλοσοφία της μουσικής.
Tο σύνολο Sinfonia Varsovia…
… θεωρείται πρεσβευτής της πολωνικής μουσικής κουλτούρας και έχει κερδίσει το φιλόμουσο κοινό τόσο στην Πολωνία όσο και σε όλο τον κόσμο. Ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 1984. Αρχικά γνωστή ως Ορχήστρα Δωματίου της Πολωνίας (PCO, έτος ίδρυσης 1972), χάρη στη συνεργασία της με τον βιολονίστα Γεχούντι Μενουχίν –ανέλαβε πρώτος προσκεκλημένος μαέστρος της– διευρύνθηκε σε συμφωνικό σύνολο. Έχει κάνει περιοδείες και έχει δώσει πάνω από 4.000 συναυλίες στις πιο διάσημες αίθουσες (Κάρνεγκι Χολ, Θέατρο Ηλυσίων Πεδίων, Μπάρμπικαν Σέντερ, Μουζίκφεραϊν, Σαντόρι κ.ά.) υπό τη διεύθυνση σπουδαίων αρχιμουσικών (Κ. Αμπάντο, Β. Λουτοσλάφσκι, Λ. Μάαζελ, Ε. Κριβέν και Γ. Μαξίμιουκ) συμπράττοντας με σολίστ όπως: Μστισλάβ Ροστροπόβιτς, Μάρθα Άργκεριχ, Άννε-Ζοφί Μούττερ, Άλφρεντ Μπρέντελ και Πιοτρ Αντερζέφσκι. Οι τριακόσιες και πλέον ηχογραφήσεις της για μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες περιλαμβάνουν έργα από τον 18ο αιώνα έως τις μέρες μας. Η Sinfonia Varsovia έχει ερμηνεύσει σε παγκόσμια πρώτη έργα Χένρυ Μικόλαϊ Γκουρέτσκι, Πάβελ Μυκιέτυν και Κρίστοφ Πεντερέτσκι.
Ο μαέστρος Aleksandar Marković…
… γεννήθηκε στο Βελιγράδι. Σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας με τον Λέοπολντ Χάγκερ στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης και παρακολούθησε μαθήματα τελειοποίησης στη Μουσική Ακαδημία Κιτζάνα της Σιένας. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Κάραγιαν του Βερολίνου και νικητής στον 7ο Διεθνή διαγωνισμό μουσικής διεύθυνσης «Γκζέγκορζ Φίτελμπεργκ» (Πολωνία). Διετέλεσε αρχιμουσικός στο Τυρολέζικο Κρατικό Θέατρο (Ίνσμπρουκ), μουσικός διευθυντής και αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής του Μπρνο και μουσικός διευθυντής της Opera North. Τη σεζόν 2021-2022, ανέλαβε αρχιμουσικός της Συμφωνικής της Βοϊβοντίνας (Σερβία). Το αμερικάνικο ντεμπούτο του έγινε στην Όπερα του Σιάτλ, με τον Ευγένιο Ονιέγκιν του Τσαϊκόφσκι (2020). Έχει διευθύνει Οιδίποδα / Απόλλωνα μουσηγέτη του Στραβίνσκι (νέα παραγωγή, 2021) και Αριάδνη στη Νάξο του Ρ. Στράους (2022) στην Εθνική Λυρική Σκηνή της Σλοβενίας. Το βιογραφικό του Αλεξαντάρ Μάρκοβιτς περιλαμβάνει επίσης συνεργασίες με γνωστά σύνολα (μεταξύ άλλων, Βασιλική Φιλαρμονική Λίβερπουλ, Συμφωνικές Πόλης του Μπέρμιγχαμ, Ιρλανδίας, Βιέννης, Ισπανικής Ραδιοφωνίας-Τηλεόρασης, Ραδιοφωνίας Πράγας, Ορχήστρα Ραδιοφωνίας Μονάχου, Φιλαρμονικές Δρέσδης, Στουτγάρδης, Εθνική Ορχήστρα Βελγίου, Kremerata Baltica). Την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο είναι κύριος προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Sinfonia Varsovia.
Φεστιβάλ της Άνοιξης
Η εαρινή γιορτή της μουσικής και του χορού, που διοργανώνεται για δεύτερη χρονιά στο Μέγαρο, συνεχίζεται στις 3/4 με το φωνητικό σχήμα Vox Clamantis από την Εσθονία και με τη νορβηγίδα βιολονίστα Vilde Frang και τον ρώσο πιανίστα Denis Kozhukhin στις 4/4. Στις 5/4 προβάλλεται για μία και μοναδική βραδιά το ντοκιμαντέρ «Janine Jansen: Ερωτευμένη με τον Stradivari» (με ελληνικούς υπέρτιτλους) σε σκηνοθεσία του βραβευμένου με BAFTA Gerald Fox. Το επόμενο βράδυ (6/4) εμφανίζεται στο Μέγαρο ένα από τα σημαντικότερα σύνολα σύγχρονης μουσικής της εποχής μας, το Ensemble intercontemporain από τη Γαλλία. Στις 7/4 επιστρέφει στη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης ο ρώσος βιρτουόζος του πιάνου Nikolay Lugansky. Η αυλαία του Φεστιβάλ της Άνοιξης πέφτει με το Μπαλέτο Preljocaj, επίσης τη Γαλλία, που παρουσιάζει στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη μια σύγχρονη εκδοχή της «Λίμνης των Κύκνων» (8 & 10/4).
Διαβάστε επίσης:
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά το Φεστιβάλ της Άνοιξης!
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2022-2023