Η έκθεση Film noir πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία και υποστήριξη της marni film.
Συμμετέχουν αλφαβητικά οι καλλιτέχνες: Αλατσάκης Χρήστος, Ανθρακοπούλου Αναστασία, Αντζουλίδης Αντώνης, Αντωνόπουλος Ιωάννης, Αρσενίδου Έλενα, Βάθης Αντώνης, Βασιλειάδης Χρήστος, Γεωργιάδης Παύλος, Δαββέτας Δημοσθένης, Ζώταλη Βίβιαν, Ιωαννίδου Κρυσταλλία, Καλαποθάκου Έλενα, Κεμίδης Θεόδωρος, Κουκλινού Καλλιόπη, Λιούγκας Βαγγέλης, Μαβίδης Σάββας, Μακρή Κωνσταντία, Μαυρίδη Φωτεινή, Μεραμπελιώτης Μανόλης, Μίχα Ισμήνη, Μπλιάτσου Γεωργία, Νικολακάκη Εύα, Οικονόμου Αθανάσιος, Ολυμπίου Ειρήνη, Παπαγιαννοπούλου Ελένη, Παρασκευάς Βάιος, Πασαλόγλου Δώρα, Πετράτος Ντίνος, Ρωμάνος Σπύρος, Σαλβάνος Μιλτιάδης, Τζίμου Κυριακή, Τόλης Κωνσταντίνος, Τριανταφυλλοπούλου Δήμητρα, Τριβιζά Μαίρη, Τσομάκου Βίκυ, Φάκκα Μίνα, Φουντουλάκη Σοφία, Χηνιτίδου Έλενα, Χιωτίνης Νίκος, Χριστάκου Ιωάννα
Ένας κόσμος σκιώδης, δοσμένος σε κιαροσκούρο πίσω από τις μισάνοιχτες γρίλιες μιας περσίδας ή την καγκελωτή κουπαστή μιας art nouveau σκάλας. Ερεβώδης και σκληρός, παραδόπιστος και διεφθαρμένος, αλλά τι παράδοξο! Αφόρητα σαγηνευτικός. Παραμορφωμένος, σαν είδωλο σε κυρτό καθρέφτη, όσο ωμά ρεαλιστικός, μέσα στην ανομολόγητη παθογένειά του. Ένας συνθετικός -από πολλά -υπό και -αντί -χωροχρόνος, που νωχελικά ξεδιπλώνεται από τον καρπό σαν σατέν γάντι, κρύβοντας πίσω από την επιτηδευμένη ηδυπάθεια τη ματαιότητα της ύπαρξης. Από το Γεράκι της Μάλτας του 1941, έως τον Ντέιβιντ Λιντς, με επιρροές από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τον ιταλικό νεορεαλισμό, το film noir καθιερώθηκε το 1946 από τον Νίνο Φρανκ ως αυτόνομο κινηματογραφικό είδος, για να εικονογραφήσει ένα ψευδαισθητικό σύμπαν, εκκωφαντικό σαν ριπή μέσα στη νύχτα, απρόβλεπτο σαν την ξανθιά μπούκλα που πέφτει στο μέτωπο της παγερής ηρωΐδας, όταν αυτή τραντάζεται στην αγκαλιά του ερωτικού θηράματος. Ένα σύμπαν σελιλόιντ, νοτισμένο από τόνους ιδρώτα, αίματος και νικοτίνης, που απατηλά συντίθεται στο λυκόφως σαν οφθαλμαπάτη μέσα σε σύννεφα καπνού, για να εξαχνιστεί, ακόλουθα στο λυκαυγές. Πλάνητας στα σκοτεινά σημεία των πόλεων, ο film noir αντι-ήρωας μιας ξεπεσμένης μπουρζουαζίας, ο Δράκος του Κούνδουρου, ίσως, ή κάποιο μέλος της Γλυκιάς Συμμορίας του Νίκου Νικολαΐδη, ανώνυμος πάντα μέσα στο πλήθος, αθόρυβος μέσα στη βοή της πόλης, ανεβάζει τα στόρια, μόνο και μόνο για να απολαύσει ένα νοθευμένο τζιν ή ένα Singapore Sling με μπόλικο πάγο, βλέποντας τα τρένα να περνούν. Flaneur σε έναν δυστοπικό υπόκοσμο, δοσμένο πάντα σε χαμηλό κορεσμό, χωρίς κανένα πρόσημο, αποστασιοποιημένος σε μια υπερδιαστημική, άχρονη ετεροτοπία, όπου τυχοδιώκτες, νεκροθάφτες, πόρνες, επίορκοι υπάλληλοι, απεικάσματα υπαρκτών και ανύπαρκτων ανθρώπων, ανδρείκελα και κουρέλια μπορούν ακόμα να σιγοτραγουδούν τη Γλυκιά Μαράτα της Κάκιας Μένδρη, μία άρια της Κάλλας ή τη Glendora του Perry Como. Δεν έχει δα τόση σημασία. Τα πάντα στο σκοτάδι λειτουργούν χωρίς νόρμα, σταχυολογούνται σε ένα παράδοξο συμπίλημα εικόνων, ακουσμάτων, αισθήσεων και παραισθήσεων. Στόχος της έκθεσης είναι να εικονοποίησει την cult μαγεία των films noir, προσομοιώνοντάς την στη σύγχρονη εποχή, μία εποχή αντιθετική μέσα στον πλουραλισμό της, ζοφερή, παρά τη digital αισθητική της νέο–ποπ κουλτούρας της, μια εποχή όπου- με όρους μυθοπλασίας- οι σκοτεινές λήψεις έχουν αντικαταστήσει την ευκρίνεια του σινεμασκόπ. Και ακόλουθα, να κοιτάξει τον θεατή με το λοξό βλέμμα του Humphrey Bogart, που ισιώνει την τραγιάσκα του, ενώ αμφίσημα μειδιά, μετρώντας αντίστροφα τους δείχτες του ρολογιού. 3, 2, 1… Κλακέτα και πάμε!
Ευαγγελία Θ. Καϊράκη
Ms Ιστορικός της Τέχνης Ε.Κ.Π.Α.
Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
* Στον χώρο τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, όπως αυτά έχουν εξαγγελθεί με υποχρεωτική προσέλευση η μάσκα, πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης ή Rapid test 48 ωρών.
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Αλατσάκης Χρήστος