Το FineArtsTrust είναι μία online πλατφόρμα μαθημάτων τεχνικών ζωγραφικής μέσω videos. Προέκυψε από την επιθυμία του γνωστού ζωγράφου και καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Παύλου Σάμιου, να αποκαλύψει τα μυστικά των αρχαίων τεχνικών ζωγραφικής σε όλο και περισσότερους δημιουργούς. Γιʼ αυτό το λόγο, τα μαθήματα είναι βιντεοσκοπημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί ο καθένας να ακολουθήσει βήμα-βήμα τις οδηγίες, σα να βρισκόταν ακριβώς δίπλα στον καθηγητή.
Στο FineArtsTrust διδάσκονται μερικές από τις πιο γνωστές τεχνικές ζωγραφικής από την Αρχαία Ελληνική, Βυζαντινή, Ρωμαϊκή και Αναγεννησιακή περίοδο, όπως η Εγκαυστική, το Φρέσκο ή αλλιώς Νωπογραφία και η Βυζαντινή Αγιογραφία. Κάθε τεχνική χωρίζεται σε διαφορετικά μέρη/μαθήματα ώστε η παρακολούθηση και η εφαρμογή των καινούριων γνώσεων να γίνεται όσο το δυνατόν πιο εύκολα αλλά και δημιουργικά.
Σκοπός του FineArtsTrust είναι να διαδώσει τα μυστικά των τεχνικών αυτών και να βοηθήσει τους καλλιτέχνες να δουν τη ζωγραφική μέσω των τεχνικών και των υλικών της.
Στόχος μας είναι να εμπλουτίζουμε το περιεχόμενο και να διευρύνουμε την γκάμα των μαθημάτων μας συνεχώς, ώστε να συμπεριλάβουμε μαθήματα και άλλων τεχνών, όπως η γλυπτική, το ψηφιδωτό κ. α., από ειδικούς στο κάθε είδος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Γίνετε και εσείς μέλη του FineArtsTrust για να μάθετε τα μυστικά των αρχαίων τεχνικών και να τα εξελίξετε με το δικό σας τρόπο.
ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΓΚΑΥΣΤΙΚΗ
Η Eγκαυστική είναι Αρχαία Ελληνική τεχνική με βάση το κερί της μέλισσας, το χαρακτηριστικό του οποίου είναι ότι παραμένει αναλλοίωτο στο πέρασμα του χρόνου. Οι Αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν το κερί μέλισσας ζωγραφίζοντας μάρμαρα, ξύλινες και δερμάτινες επιφάνειες, καθώς επισης και τα καράβια τους. Επίσης, την τεχνική αυτή χρησιμοποίησαν και στην Αίγυπτο, κατά την Ελληνιστική περίοδο, ζωγραφίζοντας τα γνωστά Φαγιούμ, καθώς και στο Βυζάντιο στις πρώτες Βυζαντινές εικόνες. Παρακολουθώντας το μάθημα της Εγκαυστικής θα μάθετε τα πάντα γύρω από αυτήν την αρχαία τεχνική που μπορεί να εφαρμοσθεί και στη σύγχρονη τέχνη.
Οι Τεχνοτροπίες στην Εγκαυστική
Στο μάθημα καλύπτονται 3 διαφορετικοί τρόποι εφαρμογής της τεχνικής αυτής:
Μέρος 1 : Ζεστό Κερί
Στην τεχνική αυτή λιώνουμε το κερί σε μία ζεστή παλέτα προθέτοντας ρετσίνι, ώστε να δυναμώσουμε την κολλητικότητα των χρωμάτων και να είναι πιο ανθεκτικό στις εξωτερικές συνθήκες θερμοκρασίας. Στο κεφάλαιο αυτό μαθαίνεται τον τρόπο και τα μυστικά αυτής της ξεχασμένης τεχνικής. Τα πιο πολλά πορτρέτα από την εποχή του Φαγιούμ στην Αίγυπτο και οι πρώτες Βυζαντινές εικόνες χρησιμοποίησαν αυτή την τεχνική την οποία εφήρμοσαν σε ξύλο.
Μέρος 2 : Τέμπερα Κεριού
Αυτή η τεχνική σε βγάζει από τον κόπο της φωτιάς, γιατί το κερί γίνεται σαν τέμπερα, αραιώνοντας το με νερό. Αφού λιώσει το κερί προσθέτοντας μία ποσότητα υγρής αμμωνίας και ζεστού νερού, το κερί παραμένει σε υγρή κατάσταση. Με αυτό λοιπόν, ζωγραφίζουμε εικόνες και φαγιούμ, αλλά και μάρμαρα. Στο κεφάλαιο αυτό, λοιπόν, διδάσκεται η εφαρμογή της τεχνικής σε ξύλο.
Μέρος 3 : Τέμπερα Κεριού σε Μάρμαρο
Αυτή η τεχνική είναι ακριβώς σαν την προηγούμενη με τη διαφορά ότι όταν το μάρμαρο είναι για εσωτερικούς χώρους προσθέτουμε και κρόκο αυγού. Ο τρόπος που ζωγραφίζουμε το μάρμαρο είναι διαφορετικός απ’ αυτόν που ζωγραφίζουμε τα φαγιούμ. Στο κεφάλαιο αυτό μαθαίνετε αυτές ακριβώς τις διαφορές, καθώς δουλεύουμε πάνω σε μάρμαρο.
ΝΩΠΟΓΡΑΦΙΑ
Η ζωγραφική στον τοίχο με την τεχνική του Φρέσκο, είναι από τις λίγες που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα. Την τεχνική αυτή χρησιμοποιούσαν πριν από περίπου 3.500 χρόνια στην Αρχαία Ελλάδα, κατόπιν εφαρμόστηκε στην Πομπηία και αργότερα στο Βυζάντιο και στην Ιταλική Αναγέννηση. Η βάση αυτή της τεχνικής είναι ο υγρός ασβέστης με την άμμο και η ταχύτητα του ζωγράφου να προλάβει να ζωγραφίσει πριν στεγνώσει. Στα τρία κεφάλαια του Φρέσκο, θα μάθετε με λεπτομέρειες πώς εφαρμόστηκε η κάθε τεχνική, καθώς και τις διαφορές τους και θα αποκτήσετε τη δυνατότητα να ζωγραφίσετε παραδοσιακά μία τοιχογραφία.
Οι Τεχνοτροπίες στην Νωπογραφία
Στο μάθημα καλύπτονται 3 διαφορετικοί τρόποι εφαρμογής της τεχνικής αυτής:
Μέρος 1 : Λεπτό Σοβάντισμα με Ραφές
Με αυτήν την τεχνική ζωγραφίζουμε σοβαντίζοντας την επιφάνεια κομμάτι-κομμάτι, ώστε να προλάβουμε να τελειώσουμε πριν στεγνώσει το κομμάτι το οποίο δουλεύουμε κάθε φορά. Αυτή είναι η τεχνική που χρησιμοποίησαν και οι κλασσικοί ζωγράφοι της Αναγέννησης. Εσείς, παρακολουθώντας το μάθημα αυτό, θα μάθετε τα μυστικά και τις λεπτομέρειες των παλιών ζωγράφων. (αρχαίο κορίτσι, σε 2 μέρες)
Μέρος 2 : Η τεχνική της Πομπηίας (μεγάλων επιφανειών)
Προκειμένου να διατηρήσουν την υγρασία σε μεγάλες επιφάνειες σοβάντιζαν δύο φορές, τον χοντροσοβά από κάτω και το λεπτό στρώμα την ίδια μέρα. Έτσι είχαν υγρασία όλη την ημέρα ώστε να προλάβουν να ζωγραφίσουν μεγάλες επιφάνειες χωρίς ραφές. Με αυτό τον τρόπο έχουν ζωγραφίσει τους περίφημους κήπους και τα πολύ μεγάλα διακοσμητικά στις βίλλες της Πομπηίας. Στο μάθημα μας, σας δείχνουμε πώς να ζωγραφίσετε έναν κήπο. (κήπος – πομπηία)
Μέρος 3 : Πέρασμα Ασβέστη με Πινέλο
Αφού έχουμε σοβαντίσει τον τοίχο και έχει στεγνώσει, βρέχουμε και περνάμε τον ασβέστη με πινέλο τον οποίο ζωγραφίζουμε κομμάτι-κομμάτι χωρίς να χρειάζεται να σοβαντίσουμε και να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες των προηγούμενων τεχνικών. Από την Αρχαία Ελλάδα, την Πομπηία, το Βυζάντιο και την Αναγέννηση, όλες οι εποχές χρησιμοποίησαν αυτή την τεχνική. Είναι επίσης πολύ ανθεκτική και πιο εύκολη. Σε αυτό το μάθημα σας δείχνουμε τις τεχνικές λεπτομέρειες και την πρόοδο εργασίας. Τέλος, στην ενότητα αυτή σας δείχνουμε και τις επιζωγραφήσεις με την τεχνική του αυγού. (μεγάλο fresco με πολλές φιγούρες του Αχιλλέα)
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ
Η Βυζαντινή τέχνη επηρεασμένη από τις τεχνικές και τους τρόπους της Αρχαίας Ελλάδος μετεξέλιξε τη ζωγραφική παράδοση προσδίδοντάς της το δικό της στυλ. Σε αυτό το μάθημα θα μάθετε την τεχνική προετοιμασίας του ξύλου, του χρυσώματος και τη ζωγραφική της φορητής εικόνας, τη ζωγραφική της τοιχογραφίας με την τεχνική της νωπογραφίας, τη ζωγραφική του χειρόγραφου πάνω σε περγαμηνές (parchment) και τέλος τα ανθίβολα, τον τρόπο δηλαδή που μετέφεραν το σχέδιο από το χαρτί στον τοίχο.
Οι Τεχνοτροπίες στην Βυζαντινή Τέχνη
Στο μάθημα καλύπτονται 4 διαφορετικοί τρόποι εφαρμογής της τεχνικής αυτής:
Μέρος 1 : Βυζαντινή Εικόνα
Το μάθημα της Βυζαντινής Φορητής Εικόνας αποτελείται από την επιλογή και την προετοιμασία του ξύλου, το χρύσωμά του με τον παραδοσιακό τρόπο χρησιμοποιώντας πραγματικό χρυσό, τη ζωγραφική, εν συνεχεία με την τεχνική της αυγοτέμπερας και τέλος το βερνίκωμα.
Μέρος 2 : Νωπογραφία
Στο κεφάλαιο αυτό μελετάμε την τεχνικής της νωπογραφίας με πέρασμα Ασβέστη με Πινέλο σε σοβαντισμένο, στεγνό τοίχο. Σε αυτό το μάθημα, δείχνουμε το διαφορετικό τρόπο που εφήρμοσαν στη Βυζαντινή ζωγραφική και που βασιζόταν στη μέθοδο των προπλασμών (first χρώμα – middle tones).
Μέρος 3 : Χειρόγραφο σε Περγαμηνή – Μικρογραφίες
Η τεχνική αυτή χρησιμοποιήθηκε για τα Ιερά Κείμενα των Ευαγγελιστών. Μικρά ευαγγέλια που οι σελίδες τους είναι φτιαγμένες από δέρμα μικρών ζώων ζωγραφισμένα με το ασπράδι του αυγού και πολλά απ’ αυτά χρυσωμένα με πραγματικό χρυσό. Στην ενότητα αυτή θα μάθετε τα μυστικά της ζωγραφικής της μινιατούρας σε δέρμα (περγαμηνή).
Μέρος 4 : Ανθίβολα
Σε αυτή την εισαγωγική ενότητα μαθαίνετε την τεχνική της μεταφοράς του τελικού σχεδίου από το χαρτί στον τοίχο, το ξύλο ή την περγαμηνή. Απαραίτητο και πολύ βασικό βήμα για τη μεταφορά όλων των σχεδίων σε όλες τις τεχνικές.