Έπειτα από την τελευταία επιτυχημένη έκθεση της Μαρίας Φραγκουδάκη στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου, η σύγχρονη Ελληνίδα εικαστικός επιστρέφει στην ελληνική σκηνή.

Υπό τον τίτλο «Form/Less» τα νέα της έργα θα παρουσιαστούν στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδoς από τις 28 Σεπτεμβρίου έως τις 14 Νοεμβρίου 2016.

Η δουλειά της (ζωγραφική, αντικείμενα από γύψο, ξύλο, χαρτί, ύφασμα) είναι εμπνευσμένη από εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος και αποτυπώνει την ερμηνεία που εκείνη δίνει στα απτά υλικά τεκμήρια του δισχιλετούς πολιτισμού των Εβραίων της Ελλάδας.

Bed Sheets: κάτω από τα… ακινητοποιημένα σεντόνια

H έκθεση περιλαμβάνει έργα από την ολοκαίνουριά ενότητα της Φραγκουδάκη με τίτλο «Bed Sheets». Η κίνηση του υφάσματος παγώνει: και η καλλιτέχνιδα «ξαπλώνει» τον θεατή σε διαφορετικούς τύπους κρεβατιών, ανθρώπινων επαφών, εμπειριών. Τι κρύβεται τελικά κάτω από τα σεντόνια; Ο ύπνος; Ή μια αποθήκη συναισθημάτων;

Η εικαστικός αλληλεπιδρά με διάφορα υλικά αναζητώντας Μορφές ή Ιδέες, οι οποίες συνδέονται έμμεσα με τις συνήθεις χρήσεις τους. Διερευνά την έννοια του υλισμού θέτοντας ερωτήσεις για το τι βλέπουμε, τι νιώθουμε και τι είμαστε ικανοί να αντιληφθούμε.

Από τη θεωρία του Πλάτωνα στις αισθήσεις

Εμπνεόμενη από τη Θεωρία των Ιδεών του Πλάτωνα, η καλλιτέχνις εξερευνά την ικανότητα των αισθήσεων να μεταδώσουν Ιδέες. Ενώ στο διάλογό του «Φαίδων» ο Πλάτων θεωρεί πως οι αισθήσεις αποτελούν εμπόδιο για την κατανόηση της αλήθειας, η παρούσα έκθεση μελετά την ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε έννοιες μέσω των αισθήσεων. Με τον τρόπο αυτό, η αισθητηριακή αντίληψη γίνεται όργανο κατανόησης, ενώ τα απτά, υλικά αντικείμενα ανάγονται σε απεικονίσεις αφηρημένων Ιδεών.

Όπως ή ίδια λέει χαρακτηριστικά: «Μια πέτρα μπορεί να είναι σκληρή, αλλά δεν είναι πάντα δυνατή. Μπορεί να είναι εύθραυστη, να σπάει σε χίλια κομμάτια. Δουλεύοντας μαζί με τα υλικά, αποκαλύπτονται διαφορετικά χαρακτηριστικά και συναισθήματα – άλλες φορές προφανή κι άλλες φορές απροσδόκητα.»

Και συνεχίζει: «Το σχοινί για παράδειγμα βγάζει ένα πείσμα, έχει τη δική του προσωπικότητα. Δουλεύοντας μαζί του νιώθω ότι ανακαλύψω το χαρακτήρα του. Μπορεί να τυλιχτεί ή να τραβηχτεί. Μπορεί να μείνει μαλακό, αλλά και να τεντωθεί, να γίνει σκληρό σαν ατσάλι. Συχνά χρειάζεται δύναμη για να αλληλεπιδράσει κανείς μαζί του και η εργασία μ’ αυτό γίνεται πολύ άμεση, σωματική.» Συνεπώς όλες οι αλληλεπιδράσεις με τα υλικά γίνονται μια άμεση, δυνατή, βιωματική εμπειρία.

Σχετικά με τη Μαρία Φραγκουδάκη
www.mariafragoudaki.com

Γεννήθηκε το 1983 στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στη Χημεία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Η βαθιά γνώση των υλικών, στάθηκε η κύρια αφορμή για να γεννηθεί η γνωστή σειρά της «Form/Less». Ακολούθησαν τρία art residencies στο Πανεπιστήμιο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης. Εμπνευσμένη από το καλλιτεχνικό κίνημα της δεκαετίας του 1960 που έγινε γνωστό ως Process Art, η εικαστικός άρχισε να εστιάζει όχι πια μόνο στη χρήση του χρώματος, αλλά στα ίδια τα υλικά και στον τρόπο που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, και με το χώρο.

Τα τελευταία χρόνια, διατηρεί το βασικό της ατελιέ στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης και εστιάζει στην ποικιλία οπτικών γλωσσών: Ζωγραφική, Γλυπτική, Χορός,  Περφόρμανς. Δημιουργεί αφηγήσεις που ζωντανεύουν,  χρησιμοποιώντας υλικά όπως λάστιχα, γύψο, μονωτική ταινία, κλωστές, σχοινιά και χρώμα.  Τα έργα της έχουν εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ιαπωνία συμπεριλαμβανομένων των Summer Exhibition στη Royal Academy του Λονδίνου, Scope Miami, Scope Basel.  Έργα της βρίσκονται σε διεθνείς ιδιωτικές και εταιρικές συλλογές.

Σχετικά με τη Saranna Biel-Cohen

Εργάζεται ως Executive Director στο Μουσείο Ερμιτάζ, έχοντας μια δεκαετή εμπειρία από τον κλάδο των οίκων δημοπρασιών και των γκαλερί σε  Νέα Υόρκη και Λονδίνο. Σπούδασε Πολιτισμική Ανθρωπολογία και Γαλλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, καθώς και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.