Η Ελληνοαμερικανική Ένωση και ο «Φωτογραφικός Κύκλος» συνεχίζουν τη συνεργασία τους με την τρίτη …
έκθεση από τη σειρά που τιτλοφορείται «Φωτογραφικά ζεύγη».
Στις εκθέσεις αυτές παρουσιάζεται η δουλειά δύο φωτογράφων και μελών του «Κύκλου», των οποίων οι δρόμοι της ζωής ή της φωτογραφίας συναντώνται με κάποιο τρόπο. Μπορεί να είναι συγγενείς ή αχώριστοι φίλοι. Μπορεί το θέμα τής φωτογραφίας τους να είναι κοινό, ή και η καλλιτεχνική τους προσέγγιση να είναι όμοια. Μπορεί όμως να συνδέονται και μέσα από την ουσιαστική διαφορά μιας φαινομενικά όμοιας δουλειάς. Έτσι, ο διάλογος των εκάστοτε δύο καλλιτεχνικών προτάσεων επεκτείνεται νοερά και πέρα από τις αναρτημένες φωτογραφίες, αφού η σχέση των ίδιων των φωτογράφων αλλά και των προτάσεών τους προκαλεί τις αναζητήσεις ταυτίσεων και αποστάσεων.
Η τρίτη αυτή έκθεση παρουσιάζει φωτογραφίες της Δέσποινας Πιλάτη και της Έφης Χαλιορή και εγκαινιάζεται την Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013 στις 20:30, στην γκαλερί Κέννεντυ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τις 16 Μαρτίου 2013.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Την σειρά επιμελείται ο θεωρητικός της φωτογραφίας και ιδρυτής του «Φωτογραφικού Κύκλου», Πλάτων Ριβέλλης.
Η Δέσποινα Πιλάτη και η Έφη Χαλιορή, μέλη του «Φωτογραφικού Κύκλου», παρουσιάζουν την πρώτη τους έκθεση με σκοπό να πραγματοποιήσουν έναν καλλιτεχνικό διάλογο μέσα και πέρα από τις φωτογραφίες.
Είσοδος ελεύθερη
Δέσποινα Πιλάτη: Μια διαδρομή γεμάτη εκπλήξεις
Οι περισσότεροι φωτογράφοι έχουν στην προσωπική φωτογραφική τους ιστορία μια πρώτη περίοδο ασάφειας και ανίχνευσης, γεμάτη από παιδικές αμαρτίες. Η Δέσποινα Πιλάτη εκπλήσσει όποιον παρατηρεί τα πρώτα της βήματα, διότι από την αρχή έπεσε στα βαθιά και αμέσως επέπλευσε. Γι’ αυτό και στη συλλογή που περικλείεται σε αυτό το βιβλίο περιλαμβάνονται σημαντικές φωτογραφίες ακόμα και από το φωτογραφικό της ξεκίνημα.
Οι περισσότεροι φωτογράφοι που έχουν στην προσωπική φωτογραφική τους ιστορία ένα δυναμικό ξεκί
νημα αντιμετωπίζουν μία ή περισσότερες περιόδους αμηχανίας και οπισθοδρόμησης, μέχρι να βρουν τη νέα τους κατεύθυνση. Η Δέσποινα Πιλάτη εκπλήσσει και πάλι, διότι οι αλλαγές στην πορεία της δεν αρνούνται το δυναμικό παρελθόν της, ενώ υιοθετούν εντελώς καινούργιες λύσεις στα ίδια προβλήματα, χωρίς τον παραμικρό δισταγμό.
Η ικανότητά της να ελέγχει και να προκαλεί τη φόρμα δεν την αποκλείει από τη συνολική αίσθηση της συγκινησιακής φόρτισης τού κάδρου. Και χωρίς να αντιστέκεται στην έλξη των συναισθηματικών προεκτάσεων, δεν τους επιτρέπει να μονοπωλήσουν τη φωτογραφία της.
Η μέχρι σήμερα σύντομη φωτογραφική της πορεία, όπως απεικονίζεται στη φωτογραφική συλλογή αυτού του λευκώματος, αποκαλύπτει το θάρρος και τη βεβαιότητα μιας διαδρομής, της οποίας το μέλλον υπόσχεται απολαύσεις και εκπλήξεις.
Έφη Χαλιορή: Η αθωότητα και η τόλμη
Ουδέποτε μπόρεσα -ούτε θέλησα άλλωστε- να απαλλαγώ από τη συνήθεια που έχω ως δάσκαλος να παρατηρώ με θαυμασμό την πορεία των νέων φωτογράφων στην προσπάθειά τους να ψηλαφίσουν το μέσο και να προσδιορίσουν την προσωπική τους θέση απέναντί του.
Η Έφη Χαλιορή έκανε αρχικά μερικά διστακτικά βήματα μέχρι να ξεμυτίσει στην αχανή περιοχή τής φωτογραφικής δημιουργίας. Και, όπως ήταν φυσικό, τα βήματα αυτά ξεκίνησαν από τον προσωπικό οικογενειακό της χώρο. Ήταν όμως κινήσεις ιδιαίτερα τολμηρές, που έδειξαν ότι διέθετε και τις γνώσεις και τη διάθεση να διαμορφώσει μια δική της πρόταση.
Οι φωτογραφίες που ακολούθησαν απέδειξαν ότι το προστατευτικό αρχικό κέλυφος είχε διαρραγεί και ότι η τόλμη έπαιρνε τη θέση των δισταγμών. Τώρα πλέον όλα τα θέματα ήταν πιθανά και κάθε προσέγγιση μία πρόκληση. Ο κίνδυνος θα ήταν να υποκατασταθεί η πρώτη συναισθηματική βάση των οικογενειακών στιγμών από αισθητικές και φορμαλιστικές αναζητήσεις. Ακριβώς όμως αυτός ο κίνδυνος ήταν που έδωσε περιεχόμενο στην πορεία τής φωτογράφου. Παλεύοντας ανάμεσα στη γοητεία τού αισθητισμού, στην ουσία των γεγονότων και στην κρυμμένη συγκίνηση των καταστάσεων κατάφερε να χρησιμοποιεί πληθώρα άνισων ή και αντιφατικών θεμάτων με κοινό περιεχόμενο την αναζήτηση τής φωτογραφικής της ιδιαιτερότητας.
Είναι βεβαίως άγνωστο τι θα μας προσφέρουν τα επόμενα φωτογραφικά βήματα τής Έφης Χαλιορή, αλλά αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι η αρχική αθωότητα θα παραμένει πάντοτε μια γερή βάση και η αναδυόμενη τόλμη ουσιαστική προϋπόθεση για μια προσωπική πρόταση. Άλλωστε, τα τόσο καλά αποτελέσματα που προέκυψαν μέσα από ένα σύντομο φωτογραφικό παρελθόν υπόσχονται ένα ακόμα σημαντικότερο φωτογραφικό μέλλον.
Πλάτων Ριβέλλης