Tο Βob Theatre Festival επιστρέφει για 11η συνεχόμενη χρονιά και καθώς μπαίνει στη δεύτερη δεκαετία της ζωής του, θέτει ένα νέο στόχο: αναζητά το θέατρο που είναι χρήσιμο, το θέατρο που απευθύνεται στον άνθρωπο, το θέατρο που αλλάζει ζωές!
Και γι’ αυτό το θέατρο μας μιλάει ο Γιάννης Σαρακατσάνης στη συνέντευξη που ακολουθεί, κάνοντας μια μικρή αναδρομή στα δέκα χρόνια του φεστιβάλ, από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα. Δέκα συν ένα χρόνια, στηρίζοντας τους νέους δημιουργούς στα πρώτα τους βήματα, αναδεικνύοντας και καθιστώντας το νεανικό θέατρο ως το μέλλον ενός ζωντανού ελληνικού θεάτρου.
Το Bob Theatre Festival, λοιπόν, επιστρέφει στο BIOS από 28 Μαΐου έως 3 Ιουνίου 2018 και μας περιμένει να απολαύσουμε 38 ομάδες επί σκηνής που θα μας κάνουν να ανακαλύψουμε τους λόγους για τους οποίους πάμε θέατρο!
Το Bob Theatre Festival επιστρέφει φέτος, έχοντας πλέον πίσω του την πολύτιμη εμπειρία 10 ολόκληρων χρόνων. Πόσο έχει αλλάξει και ωριμάσει το φεστιβάλ μέσα σε αυτά τα χρόνια;
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Όταν ξεκινήσαμε το Bob, το 2008, ο στόχος μας ήταν απλός: Να καταφέρουμε να το οργανώσουμε! Κάτι αντίστοιχο όμως συνέβαινε και με το νεανικό θέατρο τότε. Ο βασικός στόχος των νέων ομάδων ήταν απλώς να καταφέρουν να ανεβάσουν την παράστασή τους. Στα 10 χρόνια που μεσολάβησαν, το Bob και το νεανικό θέατρο ωρίμασαν παρέα. Οι νεανικές ομάδες ανεβάζουν πλέον πιο εύκολα τις παραστάσεις τους, ακόμα και σε μεγάλα θέατρα, και προσελκύουν πιο εύκολα το κοινό τους, σε μια θεατρική αγορά όπου η διαχωριστική γραμμή μεταξύ νεανικού και “κανονικού” θεάτρου δεν είναι πια και τόσο ευδιάκριτη. Το Bob με τη σειρά του ωρίμασε κι αυτό. Το ζητούμενό μας δεν είναι απλώς να μαζέψουμε νεανικές παραστάσεις αλλά να συντηρήσουμε, να ενισχύσουμε και να εκαιδεύσουμε μια ολόκληρη κοινότητα η οποία έχει δημιουργηθεί γύρω από το νεανικό θέατρο.
Που πιστεύετε ότι οφείλεται η επιτυχία και η θερμή ανταπόκριση του κοινού απέναντι στο φεστιβάλ; Το κοινό αναζητά να δει νέους δημιουργούς και παραστάσεις; Το νεανικό θέατρο κερδίζει έδαφος στην προτίμηση του κοινού;
Για κάποιο λόγο, που δεν γνωρίζω, η Ελλάδα παράγει πάρα πολλούς ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συγγραφείς και, γενικά, ανθρώπους που θέλουν να ασχοληθούν με το θέατρο. Η θεατρική αγορά μας όμως είναι μικρή και έτσι, όλοι αυτοί, δεν έχουν και πολλές ευκαιρίες για να επιβιώσουν. Το Bob Theatre Festival έρχεται και τοποθετείται εκεί, στα πρώτα βήματα αυτών των ανθρώπων, και προσφέρει ένα μη ανταγωνιστικό περιβάλλον στο οποίο μπορούν να δοκιμαστούν, ακόμα και να αποτύχουν, με ασφάλεια. Το Bob Theatre Festival παρέχει ένα ασφαλές, δημιουργικό περιβάλλον όπου ο νέος δημιουργός μπορεί να προσεγγίσει το θέατρο όπως πρέπει: Παίζοντας! Πιστεύω λοιπόν πως είναι ακριβώς αυτή, η παιχνιδιάρικη προσέγγιση του θεάτρου, που κάνει το φεστιβάλ μας επιτυχημένο και αγαπητό.
Αναφέρετε ότι αποστολή και στόχος του φεστιβάλ είναι να ενεργοποιήσετε ξανά τη χρησιμότητα του θεάτρου. Το χρήσιμο θέατρο είναι μια ανάγκη που το επιβάλλει η δύσκολη περίοδος που βιώνουμε ή είναι μία γενικότερη ανάγκη του ανθρώπου – του δημιουργού και του θεατή – να έρχονται σε επαφή με ένα θέατρο που μας αφυπνίζει και μας αλλάζει τη ζωή;
Νομίζω πως η τέχνη γενικότερα προέκυψε από αυτήν την ακριβώς τη χρησιμότητα. Όταν ένας άνθρωπος συλλαμβάνει μια ιδέα που του αλλάζει τη ζωή και θέλει στη συνέχεια να την επικοινωνήσει με τους άλλους, τότε αναγκαστηκά θα επιστρατεύσει την τέχνη για να το κάνει.
Η εποχή που ζούμε τώρα είναι μια δύσκολη μεταβατική περίοδος. Η ανθρωπότητα ολόληρη αναζητά το επόμενο κεφάλαιο της ιστορίας της και έχουμε μεγάλη ανάγκη από ιδέες.
Αναζητώντας το χρήσιμο θέατρο στο Bob Theatre Festival θέλουμε να κινητοποιήσουμε τους δημιουργούς να λάβουν υπόψη τους αυτή την κατάσταση και να αναρωτηθούν γιατί κάνουν τις παραστάσεις τους.
Βλέπετε καθόλου τον εαυτό σας στα νέα παιδιά που συμμετέχουν τα τελευταία χρόνια στο φεστιβάλ; Είστε αισιόδοξος για το νέο ελληνικό θέατρο και την πορεία του, μέσα από όσα έχετε δει μέχρι σήμερα;
Από το 2005 που ξεκινήσαμε την πορεία μας με την ομάδα AbOvo έχουμε δει μεγάλες αλλαγές στο Ελληνικό θέατρο. Αυτό όμως που δεν άλλαξε ποτέ είναι η αστείρευτη όρεξη των νέων παιδιών για δημιουργία. Στο πλαίσιο του Bob Theatre Festival διεξάγουμε και το διαγωνισμό Scratch Night ο οποίος απευθύνεται παιδιά που φοιτούν ακόμα σε δραματικές σχολές ή έχουν αποφοιτήσει πολύ πρόσφατα. Κάθε χρόνο περιμένουμε να δούμε κάποια πτώση στις αιτήσεις αλλά κάθε χρόνο η πραγματικότητα μας διαψεύδει! Νέα πρόσωπα, νέες ομάδες, νέες ιδέες έρχονται και προστίθενται συνεχώς, σα να μην υπήρξε ποτέ κρίση. Όσο η νέα γενιά έχει όρεξη για δημιουργία τόσο η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον παραμένει ζωντανή.
Στη φετινή διοργάνωση τι θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε; Πόσες ομάδες συμμετέχουν και ποια είναι τα σημαντικότερα σημεία του φεστιβάλ;
To Bob φέτος φιλοξενεί 38 ομάδες! Οι 20 από αυτές διαγωνίζονται, με τα 15λεπτα τους, στο διαγωνισμό Scratch Night. Οι 12 είναι ομάδες που, στο πλαίσιο της αναζήτησης του χρήσιμου θεάτρου, παρουσιάζουν για πρώτη φορά τις χρήσιμες παραστάσεις τους, κάνοντας μάλιστα πρεμιέρα στο φετινό Bob! Και τέλος, έχουμε και 6 ομάδες που ξεχωρίσαμε μέσα στη σεζόν και που θα παρουσιάσουν τις παραστάσεις τους σε επανάληψη στο φεστιβάλ μας.
Ο Διαγωνισμός Scratch Night, ο οποίος θα τρέξει για ένατη χρονιά φέτος, είναι από τα πιο ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά κομμάτια του φεστιβάλ. Πόσο σημαντικό είναι αυτό το κομμάτι για την ταυτότητα και τον χαρακτήρα του φεστιβάλ;
Ο διαγωνισμός Scratch Night πρωτοδιοργανώθηκε στο 3o Bob Theatre Festival, το 2010. Κανείς μας δεν περίμενε τέτοια άμεση επιτυχία και, όντως, παραμένει το πιο δυνατό και το πιο δημοφιλές κομμάτι του φεστιβάλ μας. Αγαπάμε πολύ αυτό το διαγωνισμό και αντιλαμβανόμαστε την ευθύνη που έχουμε αναλάβει, καθώς συχνά αποτελεί ένα από τα πρώτα δημιουργικά βήματα που κάνουν οι νέοι ηθοποιοί. Η μεγάλη μας επιθυμία είναι να ενισχύσουμε αυτό το θεσμό με περισσότερα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά ώστε οι ομάδες να φεύγουν από το διαγωνισμό μας με εργαλεία που θα τους βοηθήσουν στη συνέχεια της πορείας τους.
Τι σχεδιάζετε για το μέλλον του Bob Theatre Festival, αλλά και γενικότερα ως σκηνοθέτης και ηθοποιός;
Ο στόχος για την εξερεύνηση του χρήσιμου θεάτρου είναι ένας μακρόπνοος στόχος και πιστεύω πως η εξερεύνηση αυτή θα συνεχιστεί και στα επόμενα χρόνια του Bob. Από εκεί και πέρα, πάγιος στόχος μας είναι το Bob να μεγαλώσει, να προσελκύσει πιο πολύ κοινό και πιο πολλές παραστάσεις, ακόμα και από το εξωτερικό.
Προσωπικά, τα σχέδιά μου για την ερχόμενη σεζόν, είναι η συγγραφή και η σκηνοθεσία της παιδικής παράστασης «Ταξιδιώτες στο Χρόνο» που θα ανέβει στο θέατρο Καρέζη, σε συνέχεια της περσινής μας παράστασης «Οι εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο», επίσης ένα νέο διαδραστικό δείπνο μυστηρίου στο El Convento del Arte με την ομάδα του «Βρες το Δολοφόνο» και, τέλος, η παράσταση «Κάθε Τρίτη με τον Μόρι» στην οποία θα παίζω με το Γρηγόρη Βαλτινό, στο θέατρο Ιλίσια Βοαλανάκης και σε σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη.
Διαβάστε επίσης:
Bob Theatre Festival 2018: Αναζητώντας Ένα Χρήσιμο Θέατρο – 28 Μαΐου έως 3 Ιουνίου