Υδάτινο και ανθρώπινο στοιχείο σε διαρκή συνομιλία, ανθρώπινες φιγούρες που άλλοτε διαλύονται στις σκιές του νερού και άλλοτε αναδύονται στην επιφάνειά του, μόνες ή μαζί. Σε αυτό το παιχνίδι περίεργης συμφιλίωσης, όλοι οι συμμετέχοντες μετατρέπονται αργά ή γρήγορα σε ενεργούς πρωταγωνιστές.
Το οπτικό λεξιλόγιο των έργων του εικαστικού Γιώργου Κεβρεκίδη στην γκαλερί Genesis, ανασυντάσσει και ανασυγκροτεί μια πραγματικότητα όπως αυτή ξεπηδά ενδόμυχα αλλά και ανέμελα από την ανάγκη για ένα ταξίδι, ή περισσότερα. Συνοδοιπόροι είναι οι προσωπικοί ήρωες που κατοικούν στο ασυνείδητο, είναι αυτοί που αναμένουν με ανυπομονησία να μεταμορφωθούν με σάρκα και οστά σε πλάσματα της θάλασσας.
Η σειρά έργων που παρουσιάζεται στην έκθεση με τίτλο «Όταν απλώσουν τα κύματα… θα μπω ξανά να κολυμπήσω», περιλαμβάνει 30 έργα ποικίλων διαστάσεων με λάδι και ακρυλικό καθώς και μαλακά μολύβια. Αποκαλύπτει μια νέα εννοιολογική ενότητα του Κεβρεκίδη η οποία διαπραγματεύεται την αέναη σχέση του υλικού και του άυλου, της πραγματικότητας και του φαντασιακού, της θύμησης και του νόστου.
Στις αφηγήσεις του Κεβρεκίδη το ανθρώπινο σώμα παρουσιάζεται σε πρώτο πλάνο και πάντα σε σχέση με το νερό. Το νερό, πηγή ζωής και δύναμης, εμπνέει τον εικαστικό και εγκιβωτίζει αναφορές από τα παιδικά του χρόνια έχοντας μεγαλώσει ο ίδιος κοντά στη θάλασσα. Αυτή, αναμφίβολα για πολλούς αποτελεί το σημείο αναφοράς για την πρώτη προσπάθεια απόδρασης, την πρώτη αίσθηση απελευθέρωσης κατά τη διάρκεια της προ-εφηβικής ηλικίας.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ως σύμβολο κάθαρσης, εξαγνισμού και θεραπείας, δεν είναι τυχαίο πως το νερό πάντοτε έπαιξε και θα παίζει καθοριστικό ρόλο στο εσωτερικό ταξίδι του καθενός από εμάς, ενισχύοντας συνάμα την πολλές φορές ανομολόγητη ανάγκη για μετάβαση και εξέλιξη. Η εικαστική απεικόνιση μιας θάλασσας σε ηρεμία ή σε ταραχή είναι ο αντικατοπτρισμός του ψυχικού κόσμου ενός δημιουργού. Πέρα από το προφανές, μια ήρεμη θάλασσα μπορεί να προμηνύει την επερχόμενη ταραχή, και, αντίστροφα, μια φουρτουνιασμένη θάλασσα είναι πιθανόν να προαναγγέλλει εκτόνωση και γαλήνη.
Φιγούρες ανώνυμες που θυμίζουν πρόσωπα του οικείου περιβάλλοντός μας ή ακόμη εμάς τους ίδιους, μας κοιτούν κατάματα, μας χαμογελούν, μας προτρέπουν να σκεφτούμε, να θυμηθούμε και να ονειρευτούμε. Τα έργα της έκθεσης οδηγούν τον θεατή προς μια νοητική αρχειοθέτηση χωροχρόνου και συναισθημάτων, προσκαλώντας τον να ανακαλύψει μέσα του τη δική του ισορροπία και αρμονία.
Ο τίτλος-δήλωση «Όταν απλώσουν τα κύματα… θα μπω ξανά να κολυμπήσω», αποκωδικοποιείται ως κατάθεση ψυχής που συνδέει την οπτική αφήγηση με παιδικές αναμνήσεις και ένα απροσδόκητα ρομαντικό οδοιπορικό μνήμης.
Είναι η μνήμη που πολλές φορές έχει αποσυρθεί και καταχωθεί στη γεωλογία του ασυνείδητου περιμένοντας καρτερικά τη σκαπάνη ενός ερεθίσματος για να επανέλθει στο φως, αποκρυσταλλώνοντας τον χρόνο έστω και για μία, ανεπαίσθητα μικρή, στιγμή.
Κώστας Πράπογλου
Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Γιώργος Τζάνερης
Επιμέλεια έκθεσης: Κώστας Πράπογλου
Γιώργος Χρ. Κεβρεκίδης
Ο Γιώργος Χρ. Κεβρεκίδης γεννήθηκε στη Χαλκίδα, με καταβολές από Μ. Ασία και Εύξεινο Πόντο. Διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, του ΔΠΜΣ «Δομοστατικός Σχεδιασμός και Ανάλυση των Κατασκευών» (2002) του Ε.Μ.Π. (Τομέας Μεταλλικών Κατασκευών). Αποφοίτησε επίσης από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας στη Φλώρινα. Το 2016, ως υπότροφος Erasmus, ολοκλήρωσε την διπλωματική του εργασία στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Mimar Sinan της Κωνσταντινούπολης. Έχει πραγματοποιήσει τέσσερις ατομικές εκθέσεις: Multiple Faces of Istanbul, Insan “yukarı bakan” – Yunanca “άν-θρωπος”, Προσλαμβάνουσες, και Μνήμες ενός πρόσφυγα. Παρουσίασε τη δουλειά του σε φεστιβάλ, σε δημόσιους χώρους και σε ομαδικές εκθέσεις. Με το καλλιτεχνικό δίδυμο re-neighbors, συμμετείχε στην 1η Biennale της Λάρνακας (Οκτώβριος 2018) και ήταν ανάμεσα στους finalists για τη διεκδίκηση του πρώτου βραβείου. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Ασχολείται παράλληλα με τη δημιουργική γραφή.
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Into the blue XI, 70x100cm, oil painting, 2021