Στο πανεπιστήμιο στην Αγγλία σπούδασα ανάμεσα στ’ άλλα ηθική φιλοσοφία και φιλοσοφία του δικαίου. Κυρίως αρχαίους Έλληνες , Άγγλους και Γερμανούς φιλόσοφους. Επικίνδυνα πράγματα. Όταν είσαι 19 χρονών και κοιτάς έστω κι από απόσταση, συνήθως μεγάλη απόσταση, ένα υπερπολυσέλιδο πόνημα του Emanuel Kant ή του John Locke νοιώθεις πως το κεφάλι σου (κι όχι μόνο) κινδυνεύει επικίνδυνα να σπάσει. Οπότε συνήθως τα δαιδαλώδη και ακανθώδη μονοπάτια της φιλοσοφίας σε οδηγούν με την παρέα σου από ομοιοπαθούντες δεινοπαθούντες συμφοιτητές στον ίσιο δρόμο της Pub, της ζεστής μπύρας και της αμπελοφιλοσοφίας.

Τελειώνοντας επιτέλους το πανεπιστήμιο σπούδασα σκηνοθεσία στο Old Vic Theatre School και άρχισα να ασκώ το μόνο επάγγελμα που με ενδιέφερε. Επικίνδυνα πράγματα και πάλι , αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία. Η εκδίκηση όμως ως γνωστόν είναι ένα πιάτο που τρώγεται κρύο κι έτσι μετά από χρόνια όλα αυτά τα φιλοσοφικά ζόρια χτύπησαν και πάλι την πόρτα μου μέσα απ την πρόταση να σκηνοθετήσω το έργο Terror του Φέρντιναντ Φον Σίραχ. Κι έτσι βρέθηκα στα ίδια τα παλιά και κάπως ξεχασμένα χωράφια, αλλά μέσα από θεατρικά αυτή τη φορά μονοπάτια. Μονοπάτια δύσκολα, αλλά πιο βατά και πολύ πιο ενδιαφέροντα για μένα.

Το ‘Terror’ του Φέρντιναντ Φον Σίραχ είναι ένα ιδιότυπο Δικαστικό Δράμα. Ο κατηγορούμενος είναι πιλότος της Γερμανικής Στρατιωτικής αεροπορίας . Κατέρριψε ένα αεροπλάνο της Lufthansa που είχε καταληφθεί από αεροπειρατές που απειλούσαν να το ρίξουν σε ένα γήπεδο με 70.000 φιλάθλους. Ο επισμηναγός Κοχ αρνήθηκε να υπακούσει στις διαταγές που έλαβε να μην καταρρίψει το αεροπλάνο. Όλοι οι επιβάτες σκοτώθηκαν. Το σύνταγμα της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας απαγορεύει ρητά την θυσία αθώων για την διάσωση άλλων αθώων. Η ανθρώπινη ζωή είναι υπέρτατο αγαθό. Ο επισμηναγός Κοχ πήρε την πρωτοβουλία να θυσιάσει 164 άτομα για να σώσει τη ζωή 70.000 ατόμων. Στην δίκη κρίνονται ουσιαστικά θέματα νομικού και ηθικού δικαίου σε σχέση με την πράξη αυτή.

Αυτά σε μια εποχή που δυστυχώς η απειλή της τρομοκρατίας είναι ανά πάσα στιγμή πολύ ορατή κι οι κοινωνίες έχουν επιτακτική ανάγκη και από στρατιωτικούς αλλά και φιλοσοφικούς αποτρεπτικούς μηχανισμούς.

Το Terror είναι ένα δικαστικό δράμα που ανοίγει μια βεντάλια φιλοσοφικών αναζητήσεων χωρίς να χάνει ίχνος απ’ την θεατρική απόλαυση που προσφέρει.

Η δίκη είναι μια πράξη που καταγράφεται αλλά δεν επαναλαμβάνεται ποτέ επακριβώς. Το ίδιο ισχύει και για μια θεατρική παράσταση. Το δικαστήριο είναι ο σκηνικός χώρος . Κάθε δίκη είναι ένα δρώμενο με ροή, κανόνες, πράξεις, πλοκή, πρωταγωνιστές, δευτεραγωνιστές, συμμετέχοντες και κομπάρσους. Έχει σασπένς, ανατροπές, αθώους και θύματα, έγκλημα και τιμωρία. Κάθε δίκη αφηγείται μια ιστορία που βασίζεται σε ανθρώπινα πάθη, συγκρούσεις , απάτες , απληστία, ατυχήματα, λάθη ζαβολιές, και πάει λέγοντας. Δικάζονται στυγνοί δολοφόνοι και έμποροι λευκής σαρκός, υποθέσεις πρωτοφανείς και παράξενες, αλλά και υποθέσεις που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τελείως γραφικές. Στόχος κάθε δίκης είναι να απονείμει δικαιοσύνη και κάθαρση. Τα κριτήρια όμως ποια είναι; Ποιος γράφει τον νόμο. Τι είναι δίκαιο; Ποιός το απονέμει; Τι είναι νόμιμο; Τι είναι ηθικό; Τα ερωτήματα είναι άπειρα.

Το παγκόσμιο θέατρο κι ο κινηματογράφος έχουν ‘προσκυνήσει’ και απογειώσει το δικαστικό δράμα , από την εποχή των Ευμενίδων του Αισχύλου. Και στην πορεία έχουν απαντήσει σε πολλά ερωτήματα , συχνά με συναρπαστικό τρόπο.

Η τελική ερώτηση είναι πάντα η ίδια. Αθώος ή ένοχος ο κατηγορούμενος.

Στο ‘Terror’ του Φέρντιναντ Φον Σίραχ, αυτήν την ερώτηση καλείται να την απαντήσει το κοινό.

Βιογραφικό

O Γιώργος Οικονόμου σπούδασε Φιλοσοφία, Πολιτικές Επιστήμες και Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ενώ παράλληλα πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές σκηνοθεσίας στο Old Vic Theatre School. Έχει διδάξει υποκριτική κινηματογράφου στο Βristol Old Vic Theatre School (1986-1987-1988) και έχει διατελέσει Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου για την περίοδο 2006-2010. Έχει σκηνοθετήσει δεκάδες θεατρικές παραγωγές και έχει εργαστεί στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση στην εκτέλεση και διεύθυνση παραγωγής, αλλά και ως βοηθός σκηνοθέτη και Casting και dialogue coach σε διεθνείς και ελληνικές παραγωγές.


Διαβάστε επίσης:

Terror, του Φέρντιναντ φον Σίραχ στο Θέατρο Αθηνών